Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2019
PED-3034 Spesialpedagogiske perspektiver og grunnlagsproblematikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
- læreplanteori og læreplanpolitikk
- den historiske utviklingen av det spesialpedagogiske fagfeltet og av spesialundervisning med retning mot en inkluderende barnehage og skole, også sett i et internasjonalt perspektiv
- kunnskapsparadigmer for analyse og beskrivelse av lærevansker og elevforskjeller
- kritisk analyse av praksisfeltet med utgangspunkt i de teoretiske perspektivene
- grunnlagsposisjoner og vitenskapsteoretiske innfallsvinkler til spesialpedagogikk.
- politiske posisjoner og spesialpedagogikkens handlingsrom
Søknadsfrist
Opptakskrav
Bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk eller annen pedagogisk utdanning (allmennlærerutdanning, praktisk og estetiske lærerutdanning, førskole/barnehagelærerutdanning, faglærerutdanning, bachelor/master med PPU og barnevernspedagog), minimum 3 år (180 studiepoeng). Grunnskolelærerutdanning fullført 3 og1/2 år tilsvarende 210 stp.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- sentrale lover og forskrifter for skolen
- hvordan den spesialpedagogiske historien og den samfunnsmessige konteksten har utviklet opplæringen og det spesialpedagogiske feltet
- pedagogiske teorier som beskriver forutsetning for læring og kjennskap til ulike teoretiske perspektiver som grunnlag for analyse og utvikling av spesialpedagogiske tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- forstå og diskutere begrepene kunnskapsparadigme og kunnskapsdiskurser i opplæring og forskning.
- gjennomføre kritiske analyser av politiske og pedagogiske tekster i feltet
- reflektere over verdier og kunnskapstradisjoner som er knyttet til opplæring generelt og spesialundervisning spesielt
- sette seg inn i og vurdere sentrale politiske styringsdokumenter i lys av pedagogiske teorier
Kompetanse
- Studenten kan skrive en analytisk og akademisk tekst ut fra gitte normer for referanser og kildebruk
- Studenten kan identifisere og kritisk undersøke ulike spesialpedagogiske kunnskapsparadigmer
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 30 timer.
Undervisningform vil være forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave
- Tre refleksjonsnotater eller læringslogger
Eksamen og vurdering:
Skriftlig individuell tekstanalyseoppgave. Hjemmeeksamen.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.
Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.