Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2019

PSY-1607 Profesjonsforberedende emne V - 5 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne og er forbeholdt studenter på profesjonsstudiet i psykologi.

Innhold

Emnet er femte del av et langsgående studieløp på profesjonsstudiet hvor studentene tilegner seg det nødvendige av kunnskaper, selvinnsikt og ferdigheter for å kunne fungere profesjonelt, hensiktsmessig og effektivt som psykologer etter fullført cand. psychol.-eksamen. Det langsgående studieløpet har fokus på kunnskap og praktisk trening i mellommenneskelig kommunikasjon, formidling og forståelse slik at studentene er rustet til best mulig samarbeid og kontakt med andre fagfolk og klienter. Dette emnet har fokus på psykologens rolle i arbeid med brukere/pasienter i et livsløpsperspektiv og som kan ha ulike behov for habilitering og re-habilitering. Det legges vekt på trening i å tilpasse sin kommunikasjon til relevante samarbeidsaktører, pårørende og brukere med ulike behov. I tillegg vektlegges samarbeid og relasjonsbygging i tverrprofesjonelle arenaer med ulike instanser for å bidra til at brukere får den hjelpen de har behov for og rett til. Undervisning og workshop vil bli organisert i forhold til:

Emnet gir kunnskap og praktisk trening i mellommenneskelig kommunikasjon, formidling og forståelse slik at studentene er rustet til best mulig samarbeid og kontakt med andre fagfolk, brukere/pasienter og pårørende.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PSY-1513 Statistikk og metode III, PSY-1605 Profesjonsforberedende emne III, PSY-1702 Vitenskapelig formidling, PSY-1703 Læringspsykologi

Hva lærer du

Kunnskap

Ferdigheter

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

All undervisning er relevant for studentenes utvikling som kyndige yrkesutøvere. Studentene forventes å delta i gruppediskusjoner der psykologrollen og personlige forutsetninger drøftes. Det blir gitt undervisning i forelesning og workshop. For øvrig blir det organisert gruppesamlinger i basisgruppene med fokus på egne utviklingsmål og temaene fra semesteret.

Eksamen

Eksamen:

Refleksjonsnotat vurderes til bestått / ikke bestått av mentor. Refleksjonsnotater fra dette og de øvrige semestrene danner grunnlaget for et sammenfattende refleksjonsnotat på 6 semester

Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren ikke bestått tidlig i det påfølgende semester

Arbeidskrav: