Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2019

PSY-1615 Profesjonsforberedende emne III, Utland - 5 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne og er forbeholdt studenter på profesjonsstudiet i psykologi. Emnet skal erstatte PSY-1605 for studenter som gjennomfører tredje semester ved et utenlandsk universitet.

Innhold

Emnet er en erstatning for tredje del av et langsgående studieløp på profesjonsstudiet hvor studentene tilegner seg det nødvendige av kunnskaper, selvinnsikt og ferdigheter for å kunne fungere profesjonelt, hensiktsmessig og effektivt som psykologer etter fullført cand. psychol.-eksamen. Emnet har fokus på kunnskap og praktisk trening i mellommenneskelig kommunikasjon, formidling og forståelse slik at studentene er rustet til best mulig samarbeid og kontakt med andre fagfolk og klienter. Dette emnet har psykologens rolle som formidler som hovedtema. Det vektlegges både ens egne forutsetninger for å formidle godt til ulike mottakere og også det å lære konkrete ferdigheter i forhold til planlegging og gjennomføring av en muntlig presentasjon til en gruppe. Gjennom bruk av videoopptak og presentasjon av dette i grupper vil emnet også gi erfaringer med å se seg selv og egen presentasjon og trening i å gi og få tilbakemeldinger til hverandre Det faglige innholdet er strukturert i 2 temaer:

Tema 1: Bevissthet på egne verdier og holdninger i kommunikasjon med andre.

Tema 2: Formidling og presentasjon av forskning/faglige tema.

Emnet gir kunnskap og praktisk trening i mellommenneskelig kommunikasjon, formidling og forståelse slik at studentene er rustet til best mulig samarbeid og kontakt med andre fagfolk og klienter.


Hva lærer du

Kunnskap: Kjenne til prinsippene for god mellommenneskelig kommunikasjon og formidling. Og/eller skal kunne reflektere over egen rolle og utvikling.

Ferdigheter: Etter gjennomført emne skal studenten kunne analysere egne verdier og se dem i en sammenheng med personlige utviklingsmål. Etter gjennomført emne skal studenten kunne identifisere noen personlige problemstillinger og omsette dette i utviklingsmål. Studenten skal kunne gi konstruktive og støttende tilbakemeldinger til hverandre, og vise interesse for å reflektere over tilbakemeldinger. De skal vise interesse for å reflektere over egen rolle og utvikling som student i psykologutdanningen. Kunne drøfte og diskutere psykologrollen og personlige forutsetninger. Kunne utvikle innsikt i sin egen personlighet, styrker og utfordringer, og hvilken betydning det vil kunne ha i en profesjonell kontekst.

Holdningsmål: Studenten skal identifisere egne verdier, og forstå betydningen av å arbeide med dette for bevisstgjøring og eventuell atferdsendring.

Generell kompetanse: Studentene skal kunne reflektere over hvilke forutsetninger og behov ulike grupper vil ha som mottakere av informasjon, og hvordan ens egen kommunikasjon og presentasjon kan tilpasses dette. Kunne forklare betydningen av egen utvikling i rollen som psykolog.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Studenten følger undervisning og arbeidsform på utvekslingsstedet. Arbeidsform er egenøvelser, litteraturgjennomgang og refleksjonsoppgaver knyttet til tema for emnet.

Tema 1: Arbeid med egen utvikling ved bruk av ACT (Acceptance and Commitment Therapy) som metode. Tema 2: Presentering av et aktuelt faglig tema, fortrinnsvis med tilknytning til øvrige emner samme semester.


Eksamen

Arbeidskrav :

Eksamen :

Refleksjonsnotat vurderes til bestått / ikke bestått av mentor. Refleksjonsnotater fra dette og de øvrige semestrene danner grunnlaget for et sammenfattende refleksjonsnotat på 6 semester.

Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren ikke godkjent tidlig i det påfølgende semester.