Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2020
MED-1501 Medisin og odontologi 1. studieår - 50 stp
Ansvarlig fakultet
Emnetype
Innhold
Emnet består av 6 delemner (1.1- 1.6) samt langsgående temaer (ProfKom og VitKom) som inngår i noen av delemnene:
- 1.1 Det Helsevitenskapelige Fakultets Felleskurs
- 1.2 Introduksjon til medisin- og odontologistudiet
- 1.3 Fordøyelse, metabolisme og ernæring 1
- 1.4 Respirasjon, sirkulasjon og nyrefunksjon 1
- 1.5 Gener, celleproliferasjon og kreft
- 1.6 Infeksjon og inflammasjon
- Profesjonell kompetanse (ProfKom 1)
- Vitenskapelig kompetanse (VitKom 1)
Delemne 1.1 har undervisning sammen med andre studenter som tar emnet HEL-0700. Emnet har et felles profesjonsforberedende siktemål som omhandler kunnskap om helsevesenet, etikk og kommunikasjon. Delemnet gir også en innføring i læring i en akademisk kontekst med vekt på muntlig og skriftlig presentasjon av fagstoff med kritisk kildebruk. Delemnet er en start på de langsgående temaene ProfKom og VitKom. Det inneholder obligatorisk utplassering i sykehjem.
Delemne 1.2 gir introduksjon til grunnleggende humanbiologi som inkluderer lokalisasjon og hovedfunksjon til organer og organsystemer (funksjonell anatomi), samt utvalgte temaer i kjemi, biokjemi, cellebiologi, basal nevrofysiologi, sansefysiologi og histologi. Det gis også en introduksjon til medisinsk nomenklaturlære. Delemnet inneholder obligatorisk førstehjelpskurs og utplassering på legekontor/tannlegekontor.
Delemne 1.3 omhandler fordøyelse, metabolisme og ernæring, med fokus på biokjemi, fysiologi og histologi som gir kunnskaper om opptak, transport, omsetning og lagring av næringsstoffer. Delemnet omfatter også introduksjon til medisinsk statistikk der de vanligste statistiske analyseteknikker blir beskrevet.
Delemne 1.4 gir en introduksjon til lungenes, nyrenes, hjertets og sirkulasjonssystemets normale anatomi, histologi og fysiologi, en introduksjon i generell/basal farmakologi.
Delemne 1.5 har cellebiologi og genetikk som sentral teoretisk plattform og introduserer basal patologi (sykdomslære) og onkologi (kreftlære).
Delemne 1.6 gir en introduksjon til mikrobielle agens som virus, bakterier og parasitter, både som normalflora hos mennesker, men også som årsak til infeksjonssykdom. Hygiene, smitte, antibiotika og resistensmekanismer er sentrale tema. Videre introduseres studentene til immunsystemets komponenter og basale funksjoner. Immunresponser/betennelse ved infeksjon, autoimmunitet og vaksiner/immunterapi vil være i fokus.
Hva lærer du
Læringsutbytte generell kompetanse
Etter gjennomført MED-1501 skal studenten kunne:
- Forklare de basale prinsippene i kommunikasjon, etikk og profesjonell atferd, samt samhandling og samarbeid
- Skrive en strukturert akademisk tekst med kritisk bruk og korrekt angivelse av kilder
- Relatere basalkunnskaper i biomedisinske basalfag til normal funksjon og sykdom i ulike deler av kroppens organsystemer, både ved undervisning senere i studiet og i klinisk praksis
Læringsutbytte ferdighet
Etter gjennomført MED-1501 skal studenten kunne:
- Identifisere de vanligst forekommende livstruende akuttscenarier for å kunne yte umiddelbar livreddende innsats og organisering
- Utføre enkle eksperimenter og kliniske øvelser på laboratorium og tolkning av disse.
- Identifisere normale mikro- og makro-anatomiske strukturer tilknyttet ulike deler av fordøyelsessystemet, lungene, hjerte-karsystemet, urinveisystemet
Læringsutbytte kunnskap
Etter gjennomført MED-1501 skal studenten kunne:
- Beskrive sentrale elementer i organiseringen av det norske helsevesenet
- Beskrive grunnleggende lokalisasjon og funksjon til organer og organsystemer
- Anvende basale ord og uttrykk i det medisinske fagspråket
- Beskrive oppbygning av biomolekyler, basale egenskaper til celler, organisering av celler i vev og sentrale funksjoner i en organisme
- Beskrive hovedtrekkene i kroppens metabolisme av næringsstoffer, herunder samspill mellom aktuelle histologisk og fysiologisk beskrevne organer, samt beskrive regulering av energiomsetning og kroppstemperatur
- Beskrive statistisk usikkerhet og variasjon i tilknytning til kliniske problemstillinger
- Beskrive hovedtrekkene ved lungenes, hjerte-karsystemets og nyrenes normale anatomi, histologi, samt beskrive deres normal funksjon i forhold reguleringen av O2 tilførsel, CO2 eliminasjon, blodtrykk, væskebalanse og syre-base balanse
- Definere begreper i forbindelse med hvordan legemidler virker på kroppen (farmakodynamikk) og hvordan kroppen tar hånd om legemidler (farmakokinetikk)
- Beskrive organisering, nedarving, bevaring og avlesning av genetisk informasjon og grunnleggende mekanismer for hvordan celleproliferasjon, cellevekst og celledød reguleres
- Beskrive Mendelsk nedarvingsmønster, sentrale prinsipper i populasjonsgenetikk og prinsipiell forskjell på arvelig og sporadisk kreft
- Beskrive sentrale kjennetegn til ei kreftcelle, molekylære mekanismer bak utvikling av kreft samt prinsipper for kreftterapi
- Beskrive oppbygging av forskjellige typer bakterier og virus, hvordan de kan gjøre oss syke, hvordan de smitter og sprer seg i befolkningen, og kunne beskrive diagnostikk og tiltak for å begrense smitteoverføring.
- Gi en oversikt over forskjellige typer antibiotika og antiviral terapi, og hvordan de virker, samt resistensmekanismer og utvikling av disse.
- Gi en oversikt over immunsystemets komponenter immunologiske organer, hvite blodceller og molekyler og deres funksjoner relatert til bekjempelse av mikroorganismer.
- Beskrive medfødte og adaptive immunresponser/betennelsesreaksjoner ved bakterie- og virusinfeksjon, samt autoimmunitet og immune toleranse.
- Forklare hensikten med og virkemåte av vaksinasjon, og beskrive prinsipielle komponenter i vaksiner.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- Forelesinger
- Gruppearbeid
- Laboratoriearbeid
- Omvisning og demonstrasjoner
- Klinisk praksis og samtale med pasient
- Skriftlige oppgaver
Praksis - Kortvarig praksis ved legekontor/tannlegekontor (2-3 dager).
Eksamen
Se også Utfyllende bestemmelser for eksamen MED-1501.
Eksamen består av en 6 timers skriftlig skoleeksamen som bedømmes til bestått/ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen
Ved vurdering til ikke bestått eller legedokumentert sykdom ved eksamen gis det adgang til kontinuasjons- / utsatt eksamen.
Arbeidskrav
For å få framstille seg til eksamen i MED-1501, er det flere arbeidskrav som skal være godkjent.
Arbeidskrav vil spesifiseres for hvert delemne og kravene beskrives nærmere i dokumentet «Arbeidskrav» som gjøres tilgjengelig i Canvas ved semesterstart. Obligatoriske aktiviteter vil være:
- Skriving av akademisk tekst med korrekt vitenskapelig kildehenvisning
- Praksis på legekontor/tannlegekontor
- Deltakelse i gruppearbeid og seminar basert på praksisbesøk og samtale med pasient
- Deltakelse i gruppearbeid og seminar med kliniske problemstillinger og caser
- Deltakelse i laboratorieøvelser, gjennomføring av sikkerhetsopplæring og skriving av laboratorie-journaler
- Deltakelse i førstehjelpskurs
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Emnet overlapper disse emnene
Undervisning Vår 2020 |
|
Forel. (1.3): Fordøyelse, metabolisme og ernæring 1 |
f.lekt. Britt Nanny Fuglesteg f.aman. Trond Lamark f.lekt. Gaute Martin Hansen uni.lekt. Ellen Birgitte Pedersen |
Gr.arb (1.3): Fordøyelse, metabolisme og ernæring 1 |
f.lekt. Britt Nanny Fuglesteg f.lekt. Gaute Martin Hansen uni.lekt. Hege Kristin Pettersen |
Lab. (1.3): Fordøyelse, metabolisme og ernæring 1 |
f.lekt. Britt Nanny Fuglesteg f.lekt. Gaute Martin Hansen f.aman. Neoma Tove Boardman stip. Pauke Carlijn Schots stip. Kirsten Maria Jansen stip. Ingelin Kyrrestad Karlstrøm |
Forel. (1.4): Respirasjon, sirkulasjon og nyrefunksjon 1 |
f.aman. Anne Katharina Dragøy Hafstad prof. Lars Uhlin Hansen prof. Karen Kristine Sørensen prof. Elin Helmine Richardsen prof. Elin Synnøve Mortensen prof. Aina Westrheim Ravna prof. Ellen Aasum f.aman. Rune Sundset f.lekt. Kjell Lindgård uni.lekt. Ellen Birgitte Pedersen stip. Torvind Olav Næsheim stip. Synne Simonsen Hansen |
Gr. arb (1.4): Respirasjon, sirkulasjon og nyrefunksjon 1 |
prof. Karen Kristine Sørensen prof. Aina Westrheim Ravna prof. Ellen Aasum stip. Synne Simonsen Hansen |
Lab. (1.4): Respirasjon, sirkulasjon og nyrefunksjon 1 |
f.aman. Anne Katharina Dragøy Hafstad prof. Lars Uhlin Hansen prof. Elin Helmine Richardsen prof. Elin Synnøve Mortensen prof. Ellen Aasum f.lekt. Kjell Lindgård f.aman. Neoma Tove Boardman stip. Pauke Carlijn Schots stip. Synne Simonsen Hansen stip. Kirsten Maria Jansen stip. Ingelin Kyrrestad Karlstrøm |
Forel. (1.5) : Gener, cellprofilasjon og kreft 1 |
prof. Lars Uhlin Hansen prof. Roy Martin Bremnes f.aman. Maria Perander prof. Tom Dønnem prof. Baldur Sveinbjørnsson prof. Øivind Nilssen f.aman. Thomas Berg f.lekt. Kjell Lindgård prof. Ugo Lionel Frida Anton Moens f.aman. Thomas Karsten Kilvær f.lekt. Annica Elin Mari Hedberg f.aman. Anne Margrete Gussgard |
Gr. arb (1.5) Case: Gener, celleprofilasjon og kreft 1 |
prof. Lars Uhlin Hansen f.aman. Maria Perander prof. Øivind Nilssen uni.lekt. Ellen Birgitte Pedersen stip. Einar Stikbakke |
Lab (1.5): Gener, celleprofilasjon og kreft 1 |
f.aman. Ghelue Marijke Rachel van overing. Elisabeth Kjeldsen Buvang prof. Baldur Sveinbjørnsson f.lekt. Kjell Lindgård post.doc. Jaione Santamaria Simon f.lekt. Annica Elin Mari Hedberg stip. Christopher Florian Holte stip. Juncal Garcia Garcia |
Omvisn. patol. (1.5) : Gener, celleprofilasjon og kreft 1 |
prof. Lars Uhlin Hansen |
Forel (1.6): Infeksjon og infammasjon |
f.aman. Torni Kristin Myrbakk prof. Tor Brynjar Stuge prof. Lars Uhlin Hansen prof. Kristin Hegstad f.aman. Gro Østli Eilertsen f.aman. Garth Daryl Tylden f.lekt. Gaute Martin Hansen prof. Gunnar Skov Simonsen f.lekt. Kjell Lindgård prof. Johanna Ulrica Ericson Sollid f.aman. Mari Gabrielsen uni.lekt. Ellen Birgitte Pedersen uni.lekt. Emilio Besada stud.kons. Stine Skogdal |
Gr. arb. (1.6): Infeksjon og inflammasjon |
prof. Tor Brynjar Stuge prof. Lars Uhlin Hansen prof. Kristin Hegstad f.aman. Garth Daryl Tylden prof. Gunnar Skov Simonsen prof. Johanna Ulrica Ericson Sollid uni.lekt. Emilio Besada stip. Nora Hersoug Nedberg |
Lab. (1.6): Infeksjon og infammasjon |
prof. Lars Uhlin Hansen prof. Gunnar Skov Simonsen overing. Kjersti Julin |
Forel (PROFKOM) |
uni.lekt. Torfinn Endresen prof. Ragnar Martin Joakimsen |
Gr. arb. (PROFKOM) |
f.aman. Anne Helen Hansen prof. Rolf Ole Lindsetmo prof. Arnfinn Ståle Sundsfjord prof. Trond Flægstad prof. Maja-Lisa Løchen f.aman. Stein Harald Johnsen prof. Tor Ingebrigtsen f.aman. Petter Fosse Gjessing prof. Gro Karine Rosvold Berntsen prof. Inger Torhild Gram f.aman. Gro Grimnes prof. Torkjel Tveita f.aman. Rune Sundset f.aman. Guri Grimnes f.aman. Kirsten Brun Kjelstrup Gro Berntsen f.aman. Rasmus Goll prof. Johan Bernhard Svartberg uni.lekt. Jonas Lian f.aman. Markus Thomas Rumpsfeld prof. Claus Andreas Klingenberg uni.lekt. Øystein Pedersen uni.lekt. Simon Kranz stip. Elisabeth Haug Lund-Stenvold prof. Eyvind Jakob Paulssen f.aman. Johanna Laue uni.lekt. Hege Kristin Pettersen uni.lekt. Hans-Erik Rahm f.aman. Elise Thoresen Sletten prof. Jacob Olof Odeberg |
Forel (VITKOM) |
f.aman. Anne Mette Asfeldt |