Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2020

NOR-6021 Norsk 2 for 5-10 trinn, del 2: Litteraturdidaktikk - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Videreutdanning for lærere på lavere nivå.

Emnet utgjør andre del av studiet Norsk 2 for 5-10 trinn


Studiepoengreduksjon

VID-6041 Norsk 2 for ungdomstrinnet: Litteraturdidaktikk 15 stp

Innhold

Emnet legger vekt på disse tre områdene:

Litteratur

Her blir det lagt vekt på hvordan lærere kan arbeide med sakprosa og skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Utvalgte eldre og nyere tekster og tema innen norsk og nordisk skjønnlitteratur og sakprosa blir studert, med særlig vekt på ungdomslitteratur. Det blir gitt innføring i litteraturteori i sammenheng med lesing av tekster.

Leseforståing og lesestrategier

Kunnskap om hvordan elevene kan utvikle leseferdigheter og leseforståelse ved bruk av ulike lesestrategier står sentralt her. Skjønnlitteratur og sakprosa fra norsk og andre fag vil danne utgangspunkt for arbeid i klasserommet.

Norskfaget og multimodalitet

Multimodale/sammensatte tekster står sentralt i dette emnet. Det vil bli lagt vekt på hvordan lærere kan legge til rette for at elever blir kyndige brukere og skapere av multimodale tekster, samt analyse av film og multimodal tekst på skjerm.


Søknadsfrist

Søknadsfrist 01.03 på http://udir.no/videreutdanning (Gir vikar-/stipendmidler)

Søknadsfrist/registreringsfrist ca. 15.05 på http://uit.no/evuweb (Restplasser)

For mer informasjon, se http://uit.no/ilp/evu


Opptakskrav

Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5-10 trinn som tillater at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på arbeidsforholdet, men dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre arbeidskravene.


Hva lærer du

Kunnskaper: Studentene skal

Ferdigheter: Studentene skal

Kompetanse: Studentene skal


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk. Skriftlige produkt skal være på bokmål.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med inntil tre samlingar á inntil tre dagar. På samlingene vil undervisninga bli lagt opp rundt forelesinger, diskusjoner, obligatoriske muntlige framføringer og veiledning knyttet til obligatorisk arbeid. Mellom samlingene må studentene regne med å bruke mye tid til individuelt arbeid og til å delta i gruppearbeid, fysisk og/eller via nettet.

Gjennom hele emnet blir det lagt opp til at både faglig kunnskap og forståelse, språklige ferdigheter og fagdidaktisk kompetanse blir utvikla gjennom utprøving i egne klasserom. Erfaringene fra klasserommet blir tatt videre i diskusjoner med faglærere og medstudenter, og danner grunnlag for deler av arbeidskravene og eksamenstekstene.


Eksamen

Arbeidskrav:

Disse arbeidskravene må være gjennomført og godkjent før en kan framstille seg for eksamen: 

Ett eller flere av arbeidskravene må være knyttet til bruk av andre IKT-verktøy enn Canvas.

Eksamen og vurdering:

Skriftlig hjemmeeksamen over en uke. Målform bokmål.

Eksamen blir vurdert med karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. A er beste karakter.

Ved karakteren F kan en melde seg opp til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Dato for eksamen

Hjemmeoppgave utlevering 11.05.2020 innlevering 18.05.2020

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.