Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2019

PED-6325 Veiledning for lærere i skole og barnehage del 1 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et videreutdanningsemne på masternivå. Emnet er det første av to emner i veiledning. Emnene bygger på hverandre.

Emnet overlapper disse emnene:


Studiepoengreduksjon

PED-6341 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage. Grunnmodul 15 stp

Innhold

Emnet skal gi formell veilederkompetanse. Det er utformet for å møte sentrale føringer om veilederkompetanse for lærerutdannere i praksisfeltet og for veiledning av nyutdannede lærere i skole og barnehage.

Studiet tar for seg følgende overordnede tema knyttet til veiledning:


Søknadsfrist

Søknad registreres på EVU-web innen 15 mai 

Opptakskrav

Det kreves godkjent utdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer, lærer i videregående opplæring eller tilsvarende, minst 3 år / 180 stp. Søkere må dokumentere minst 3 års relevant praksis som lærer eller barnehagelærer etter endt utdanning.

Søker skal være praksisveileder for studenter eller stå i en veilederrelasjon til en eller flere nyutdannede lærere/barnehagelærere.

Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper Studenten skal ha:  

Ferdigheter Studenten skal kunne:

Kompetanse Studenten skal kunne:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert og går over to semester. Emnet består av startsamling over to dager, arbeid på nettet og fire dagssamlinger. Emnet krever aktiv deltagelse i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, på nettet og selvstudier. Samlingene vil bestå av en veksling mellom veiledningsøvelser, seminararbeid og arbeid med ulike tekster som skal dokumentere utvikling av egne veilednings- og vurderingsferdigheter.

Eksamen

Arbeidskrav :

For å kunne fremstille seg til eksamen kreves aktiv deltakelse på samlingene. Ved behov for fravær må det leveres begrunnet søknad til faglærer. Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Gruppa skal gjennomføre en veiledning hvor de ulike deltakerne skal ivareta ulike roller, deretter skal veiledningssekvensen analyseres.

Gruppene trekker overordnet tema og rollefordeling i veiledningssekvenser 30 minutter før muntlig eksamen starter. Gruppa møter med en problemstilling/et case som skal ligge til grunn for veiledningssekvensen. Det kan benyttes hjelpemidler under forberedelsen og selve eksamen.

Eksamen vurderes med "Bestått" / "Ikke Bestått"

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk

Ved karakter ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester