Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2019
SPH111 Grunnleggende sykepleie - 12 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Innhold
SPH/SPD 111.1:
Sykepleiens historie, tradisjon, verdier, normer og yrkesetikk, sykepleie som fag og yrke. Sykepleieteorier: Omsorgsteorier, relasjonsteorier og behovsteorier. Sykepleiens vitenskapelige grunnlag, fagutvikling og forskning og akademisk skriving. Oppgavetekniske krav. Søk etter faglitteratur i bibliotekets databaser. Vitenskapsteori, ulike kunnskapsformer og forskningsmetoder. Etikk, etisk teori, normer og prinsipper. Grunnleggende livsfenomener. Menneskerettighetserklæring
SPH/SPD 111.2:
Sykepleierens funksjon og funksjonsområder. Helse og sykdom. Grunnleggende behov. Respirasjon og sirkulasjon. Væske, ernæring og eliminasjon. Aktivitet, søvn og hvile. Forebygging av komplikasjoner ved inaktivitet. Hensiktsmessig sengeleie. Forflytningsteknikk. Åndelige/eksistensielle behov og ressurser. Personlig hygiene. Generelle observasjoner. Spesielle observasjoner knyttet til prosedyrer. Sykepleietiltak ved svikt av ivaretakelse av grunnleggende behov. Bruk av digitale læringsarena.
Hva lærer du
SPH/SPD 111.1: Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende:
Kunnskapsmål:
- Ha kunnskap om sykepleiens historiske røtter, sentrale verdier og begreper i sykepleiefaget
- Forklare vitenskapens betydning for generell kunnskap og hvordan kunnskap oppstår
- Kunne identifisere hvordan ulike kunnskapsformer, vitenskapsteoretiske retninger og ulike forskningsmetoder danner basis for kunnskapsutvikling i sykepleie
- Kunne forstå sammenhenger mellom sykepleie som fag og yrkesutøvelse
- Ha kunnskap om sykepleiens etiske fundament, grunnleggende menneskerettigheter og yrkesetikk.
- Kunne definere taushetsplikt
- Kjenne til sykepleieteorier
- Skriveprosessen som lærings - og formidlingsmetode.
- Kunne vise evne til selvinnsikt og faglig dannelse gjennom refleksjon
- Ha grunnleggende kunnskap om litteratursøk
- Kjenne til forholdet mellom kvalitativ- og kvantitativ forskningstilnærming
Ferdighetsmål:
- Kunne anvende teoretisk fagkunnskap i utøvelse av sykepleie
- Kunne anvende kunnskap om etikk i praktisk handling i mellommenneskelige relasjoner
- Kunne framstå med moralsk ansvarlighet i møte med pasient og pårørende
- Kunne anvende skrive- og oppgavetekniske prinsipper
- Kunne utføre litteratursøk
SPH/SPD 111.2: Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende:
Kunnskapsmål:
- Kunne om sykepleierens funksjons - og ansvarsområde innen helsefremming og forebygging. Behandling og lindring. Rehabilitering og habilitering
- Kunne om menneskets grunnleggende behov og hvilke forutsetninger som må være til stede for at grunnleggende behov kan dekkes
- Forstå hvilke komplikasjoner som kan oppstå når grunnleggende behov ikke dekkes
- Ha forståelse for og kunnskap om grunnleggende sykepleieferdigheter
- Kunne redegjøre for beslutningsprosessen i sykepleie med tanke på relevante observasjoner, tiltak, evaluering og dokumentasjon.
Ferdighetsmål:
- Kunne møte mennesket som unikt individ og ivareta dets egenverd og integritet på en respektfull og verdig måte
- Ha utviklet godt handlag og forsiktighet i pasientsituasjoner
- Kunne utøve sykepleierens funksjon innen helsefremming, forebygging, lindring, behandling, rehabilitering og habilitering
- Ha ferdigheter i utførelse av sykepleiefaglige handlinger
- Kunne utføre generelle observasjoner
- Kunne iverksette sykepleietiltak når pasienten ikke evner å ivareta egne behov
- Kunne iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner som følge av inaktivitet
- Ha ferdigheter til å iverksette lindrende tiltak ved smerter
- Kunne utføre muntlig og skriftlig sykepleiedokumentasjon
- Kunne anvende hygieniske prinsipper
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav
SPH/SPD111 OBL-GRU: Arbeidskrav i gruppe
SPH/SPD111 OLB-IND: Arbeidskrav individuelt.
Arbeidskrav må være godkjent før fremstilling til eksamen.
Vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke. Vurderes etter karakterskala der A til E er bestått og F er ikke bestått.
Oppgavetekniske krav
Oppgavens omfang skal ikke overskride 3000 ord. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, og eventuelle vedlegg regnes ikke med i oppgavens omfang.
Vurderingskriterier
Det legges vekt på kandidatens kunnskap og forståelse om emner relatert til denne eksamen og som forventet på dette nivå i utdanningen. Kandidaten skal gjennom eksamen anvende kunnskap fra relevant litteratur, herunder pensumlitteratur, og kunne reflektere over dette i besvarelsen.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.