Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2019
SSO-1011 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og yrkesrolle - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
I dette emnet introduseres studentene for sosionomers yrkesrolle på ulike arbeidsfelt. Sosialt arbeid i nordområdene med dets kontekstuelle og kulturelle aspekter vil være sentralt gjennom hele studiet. Profesjonsutøvelse og personlig dannelse er i fokus.
Studentene får innføring i profesjonens historie og verdigrunnlag og sosionomers rolle i samfunnet. Emnet tar for seg ulike etiske teorier, aktuelle verdier og normer og hvordan de henger 11 sammen. Ulike verdioppfatninger, menneskesyn, livssyn og kultur vektlegges. I tillegg omhandler emnet kommunikasjon på ulikt nivå.
Hva lærer du
Etter gjennomført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal kjenne til:
- sosialt arbeids historie, organisering og samfunnsoppdrag og nordområdene spesielt.
- sosialt arbeid på individ, gruppe og samfunnsnivå og samhandling.
- og ha kunnskap om sosialfaglig teorigrunnlag, verdier og dannelsestenkning.
- og ha kunnskap om sentrale begreper innen kommunikasjon og kommunikasjonens betydning.
- kulturens betydning i sosialt arbeid.
- og ha kunnskap om ulike sentrale sosiologiske begreper, teorier og tenkemåter.
- og ha kunnskap om sentrale sosialantropologiske perspektiver og nøkkelbegreper.
- og ha kunnskap om verdiene beskrevet i yrkesetisk grunnlagsdokument.
- og kunne identifisere standpunkter, argumenter og strukturer i en vitenskapelig tekst.
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for og reflektere over sentrale verdier i yrkesetisk grunnlagsdokument.
- samarbeide og kommunisere i gruppe med utgangspunkt i egne holdninger og dannelse.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha respekt for menneskets grunnleggende verdi.
- kjenne til ulike arbeidsmåter og arbeidsfelt på system- og individnivå.
- kjenne til betydningen av kommunikasjons- og samhandlingsformer i sosialt arbeid.
- kjenne til roller og mellommenneskelige relasjoner på individ, gruppe og samfunnsnivå.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- Forelesninger
- Selvstudier
- Ulike typer studentaktive læringsformer i gruppe og skriftlig og muntlig refleksjon over grupper og gruppeprosesser
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Refleksjonsnotat. Vurderes som godkjent/ ikke-godkjent.
Eksamen består av:
- Muntlig individuell eksamen.
Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått. Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.