Skriv ut Lukk vindu


 

Ph.d.-utdanning i helsevitenskap

Fakta

Varighet:3 År
Studiepoeng:180
Gradsnavn:Philosophiae doctor i helsevitenskap
Opptakskrav:
Søknadsfrist:Løpende søknadsfrist. For mer informasjon se uit.no/phd
Søknadskode:

Beskrivelse av studiet

Ph.d.-programmet i helsevitenskapelige fag er en organisert forskerutdanning og består av et selvstendig forskningsarbeid med en doktorgradsavhandling (150 stp.) og opplæringsdel (30 stp.) I normeringer for avhandlingen er prøveforelesning og disputas inkludert.

Studiet er normert til tre år. Ved pliktarbeid tas studie over fire år. Det er mulig å ta studiet på deltid, og det stilles da krav til at minst 50 % av arbeidstiden skal benyttes til ph.d.-studiet.

Ph.d.-programmet har følgende oppbygging:

Emner i opplæringsdelen skal være på doktorgradsnivå, og skal blant annet omfatte opplæring i vitenskapsteori, etikk og formidling. Opplæringsdelen er på 30 stp., og minst 20 stp. bør avlegges etter opptak.

Element i opplæringsdelen bør ikke være eldre enn to år ved avtaleperiodens start. Unntak gjelder kandidater med bestått forskerlinjen, og som har godkjent opplæringsdel som en del av forskerlinjen.

Obligatoriske emner (10 stp.):

HEL-8040 Theory of science, research ethics and research design (7 stp.)

HEL-8045 Innovasjon og allmennrettet og forskningskommunikasjon (3 stp.)

Emner i forsøksdyrlære er obligatorisk for kandidater med forskningsprosjekt hvor bruk av forsøksdyr inngår. Emnet kan inngå i opplæringsdelens valgfrie elementer, forutsatt at emnet tas på ph.d.-nivå.

For kandidater som skal utføre forskning i laboratorium er det obligatorisk å gjennomføre relevante HMS-kurs ved UiT. Kandidat skal i samråd med veileder komme frem til hvilke kurs som er relevant. HMS-kurs skal gi kandidaten kunnskaper og ferdigheter knyttet til sikkerhetsrutiner, slikt at forskningsarbeidet kan gjennomføres på en forsvarlig måte i samsvar med gjeldende lovverk og UiTs reglement.

Ph.d.-programmet i helsevitenskapelige fag er en organisert forskerutdanning og består av et selvstendig forskningsarbeid med en doktorgradsavhandling (150 stp.) og opplæringsdel (30 stp.) I normeringer for avhandlingen er prøveforelesning og disputas inkludert.

Studiet er normert til tre år. Ved pliktarbeid tas studie over fire år. Det er mulig å ta studiet på deltid, og det stilles da krav til at minst 50 % av arbeidstiden skal benyttes til ph.d.-studiet.

Ph.d.-programmet har følgende oppbygging:

Opplæringsdel:

Emner i opplæringsdelen skal være på doktorgradsnivå, og skal blant annet omfatte opplæring i vitenskapsteori, etikk og formidling. Opplæringsdelen er på 30 stp., og minst 20 stp. bør avlegges etter opptak.

Element i opplæringsdelen bør ikke være eldre enn to år ved avtaleperiodens start. Unntak gjelder kandidater med bestått forskerlinjen, og som har godkjent opplæringsdel som en del av forskerlinjen.

Obligatoriske emner (10 stp.):

Emner i forsøksdyrlære er obligatorisk for kandidater med forskningsprosjekt hvor bruk av forsøksdyr inngår. Emnet kan inngå i opplæringsdelens valgfrie elementer, forutsatt at emnet tas på ph.d.-nivå.

Valgfrie elementer (20 stp.):


Oppbygging av studiet

Studieplan
10 stp. 10 stp. 10 stp.
1. sem. (høst) HEL-8900 Ph.d.-avhandling i helsevitenskap - 150 stp.
2. sem. (vår) HEL-8040 Theory of science, research ethics and research design - 7 stp.
3. sem. (høst)
4. sem. (vår)
5. sem. (høst)
6. sem. (vår)
7. sem. (høst)
8. sem. (vår)
9. sem. (høst)
10. sem. (vår)
11. sem. (høst)
12. sem. (vår)

Hva lærer du?

Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Kandidaten kan:

Ferdigheter

Kandidaten kan:

Generell kompetanse

Kandidaten:


Undervisning og eksamen

Undervisningsformer for emner i opplæringsdelen kan bestå av forelesninger, seminarer og/eller veiledning på skriftlig eller muntlige fremlegg. Undervisningsform og omfang er nærmere beskrevet i de enkelte emnebeskrivelsene.

For avhandlingen består undervisningsformen i hovedsak av veiledning med oppnevnt hoved- og biveileder(e).

Midtveis i studieløpet skal kandidatens progresjon evalueres. Midtveisevalueringen arrangeres som et seminar hvor student og veileder møter en evalueringskomite bestående av to vitenskapelig ansatte med doktorgrad eller tilsvarende. Gjennomført midtveisevaluering er et obligatorisk arbeidskrav for å kunne avlevere ph.d.-avhandlingen, med mindre studenten er tatt opp på et avkortet ph.d.-løp.

Lærings- og vurderingsformer står nærmere beskrevet i HEL-8900 ph.d.-avhandling i helsevitenskap.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket for ph.d.-emner i opplæringsdelen er norsk/nordisk og/eller engelsk.

Avhandlingen (kappen inkludert) skal ha et enhetlig språk. Dette bør som hovedregel være engelsk. Norsk eller et annet nordisk språk kan aksepteres. Valg av språk skal tydeliggjøres i opptakssøknaden og godkjennes av opptakskomiteen.


Utveksling

Studieprogrammet gjør bruk av følgende ordninger for internasjonalisering:


Jobbmuligheter

En ph.d.-grad i helsevitenskapelig fag kvalifiserer for en rekke jobber både innenfor og utenfor akademia der det trengs kandidater som: