Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
LER-6005 Matematikk grunnemne i samisk kontekst, del 2 - Undervisning i matematikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Fullført lærerutdanning eller barnehage/førskolelærerutdanning.
Opptak er forbeholdt deltagere i forskningsprosjektet Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning (SUM)
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse Studenten skal ha grunnleggende kunnskap om
- begrunne, utvikle og evaluere undersøkende matematikkundervisning i en samisk kontekst
- undervisning i ulike emner i matematikk i tilknytning til samisk tradisjonell kunnskap
- undervisningskunnskap
- bruk av IKT i matematikkundervisning
- formativ vurdering i matematikk
- kommunikasjon i matematikk i samisk skole
Ferdigheter Studenten skal kunne
- prøve ut ulike typer undervisning i en lokal samisk kontekst med fokus på undersøking, vurdering og kommunikasjon
Kompetanse Studenten skal
- gjennomføre undervisning med varierte mål knytta til tradisjonell samisk kunnskap, undersøking, formativ vurdering og kommunikasjon.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav: Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan ta eksamen:
- 70 % deltaking på undervisning
- Presentere refleksjoner rundt gjennomført undervisningsopplegg på minst to samlinger, omfang minimum 10-15 minutt på hver
Eksamen
Muntlig presentasjon på 20 minutt med oppfølgingsspørsmål.
Ved bedømming av eksamen benytter man karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.
Ved karakteren F/ikke bestått kan man ta kontinuasjonseksamen i starten av neste semester. Arbeid kan legges fram for ny sensur i omarbeidet eller supplert form.