Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
ERG-1030 Helse, aktivitet og deltakelse hos barn - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet inngår i bachelorprogrammet i ergoterapi og er forbeholdt studenter med studierett på dette programmet. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
For å få ta eksamen i ERG-1030 må eksamen ERG-1010 og praksis i ERG-1020 være bestått.
Innhold
Hva lærer du
Generell kompetanse:
1- Gjør rede for relevant lovverk, planer og servicetilbud som retter seg mot/ivaretar barns rettigheter og behov.
2- Resonnerer over egen rolle i læringsmiljøet og bidra aktivt til progresjon i arbeidsgruppa.
3- Bidrar med konstruktiv kritikk i samarbeid med andre (medstudenter, lærere og samarbeidspartnere i praksis).
Kunnskap i ergoterapi:
1 - Kan anvende ulike teorier som forklarer barns utvikling i lek og læring
2- Forklarer hvordan samspillet mellom barn, familie, nærpersoner og nærmiljø kan påvirke barnets utvikling og deltakelse i hverdagslivets aktiviteter.
3- Belyser sammenhengen mellom bevegelse, sansing, persepsjon og kognisjon i utførelse av daglige aktiviteter.
4 - Forklarer helse- og funksjonsvansker som spesielt opptrer hos barn, og diskutere hvordan disse kan påvirke barns aktivitet og deltakelse i hverdagen.
5 - Kartlegger universell utforming av barns omgivelser og hvordan omgivelsenes utforming kan bidra til en sikker oppvekst
6 - Forklarer lekens betydning og hvordan omgivelsenes krav, sted, tid og rom påvirker aktivitetsutførelse i lek
7 - Gjør rede for ergoterapeutens rolle i habilitering
Ferdigheter i ergoterapi:
1 - Etablerer kontakt og kommunisere med barn på barns premisser
2 - Kartlegger, analyserer og vurderer barns aktivitet og deltakelse i hverdagsaktiviterer og foreslår tiltak der det er fare for eller foreligger begrensninger i utøvelsen av og deltakelse i aktivitet.
3 - Dokumenterer vurderinger og tiltak i forhold til barns deltakelse i aktivitet både skriftlig og muntlig.
4 - Resonnerer kritisk over ergoterapeutens yrkesutøvelse og deltakelse i tverrfaglig samarbeid i arbeid med barn og barns nærmeste omsorgspersoner.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
For å få framstille seg til eksamen må alle arbeidskrav være bestått og all obligatorisk aktivitet gjennomført.
Arbeidskrav: Skriftlig notat i gruppe. 1200 ord og muntlig framlegg. Barns utvikling i lek og læring.
Praksis: I dette emnet er studentene utplassert 1 uke (5 dager) i praksis med barn i barnehage. I praksis har studentene en kontaktperson som er ansatt i barnehagen. Veiledning før og etter praksis utføres av 3. års ergoterapeutstudent.
Eksamen: Individuell skriftlig hjemmeeksamen: Del A: Skriftlig oppgave om barns deltakelse i lek, ca. 2400 ord. Del B: Refleksjonosnotat om ergoterapeutens rolle/yrkesutøvelse i arbeid med barn og deres omsorgspersoner, ca. 400 ord.
Varighet: 2,5 dager i juni.
Vurdering: Del A teller 85% og del B teller 15%. Begge deler må være bestått for at eksamen skal være bestått. Det gis en samlet karakter. Dersom en del vurderes til ikke bestått må hele eksamen tas på nytt.
Vurderingsutrykk: Karakter A-F.
Utsatt eksamen og kontinuasjonseksamen: Studenter med gyldig forfall gis adgang til utsatt eksamen. Ved vurdering til karakter F gis det adgang til kontinuasjonseksamen jf § 22 i Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.