Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
PED-1011 Normalitet, avvik og funksjonshemning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk i studieretning spesialpedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.
Emnet går i vårsemesteret.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- kunnskap om begrepene normalitet, avvik og funksjonshemning i biologisk, utviklingspsykologisk og filosofisk perspektiv
- kunnskap om forklaringer på at mennesker defineres som avvikende og dermed anses å ha særskilte behov i forbindelse med opplæring
- kunnskap om forklaringer på at utstøtingsprosesser kan ødelegge folks selvbilde og føre til manglende motivasjon for innsats i skole og samfunn
- kunnskap om forklaringer på at livskvaliteten for funksjonshemmede og stigmatiserte grupper kan heves, og et samfunn som inkluderer alle kan realiseres, gjennom bedre sosiale og kulturelle levekår
Ferdigheter:
- kunne gjenkjenne utstøtingsprosesser i sosiale sammenhenger
Kompetanse:
- kunne treffe tiltak for å motvirke sosiale utstøtingsprosesser
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav: Hjemmeoppgave over oppgitt tema på 1700-1800 ord (ca. 5 sider). Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen/vurdering: Hjemmeoppgave over en (1) uke med oppgitt tema, ca. 3500 ord (ca. 10 sider). Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F gis det tilbud om kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Goffman, Erving. (1992). Vårt rollespill til daglig: en studie i hverdagslivets dramatikk. Oslo: Pax Forlag A/S.(ca 220 s.) NB. Alternativ for de studenter som har hatt Goffmans Stigma som pensum i andre fagemner. Kan leses http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007110600038 ISBN/ISSN:9788253015491
Goffman, Erving. (2013). Stigma : om afvigerens sociale identitet. København: Nota. (ca 180s.) https://nota.dk/bibliotek/bogid/610797 ISBN/ISSN:610797
Grue, Jan. (2014). Kroppsspråk : fremstillinger av funksjonshemning i kultur og samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk.(ca. 150 s) ISBN/ISSN:9788205462311
Kittelsaa, A.M. (2011). Vanlig eller utviklingshemmet?: Selvforståelse og andres forståelser. Bergen: Fagbokforlaget.(ca 244 s.) ISBN/ISSN:9788245010749
Morken, Ivar. (2012). Normalitet og avvik: spesialpedagogiske utfordringer : en innføring. Oslo: Cappelen akademisk forl. kap. 3-8 (ca 133 s.) ISBN/ISSN:8202247225 (h.)
9788202247225 (h.)