Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
SYP-3502 Vitenskapsteori Metodologi, metode og forskningsetikk - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studieretningene ABIOK på master i sykepleie. Emnet er forbeholdt studenter med studierett på masterprogrammet i sykepleie
Emnet kan ikke tas som enkeltemne
Innhold
Emnet gir vitenskapsteoretisk og metodologisk grunnlag for kritisk lesning av forskning i eget felt og for å utvikle problemstilling for fagutviklings- eller forskningsprosjekt.
Emnet utdyper vitenskapsteoretiske forutsetninger for ulike metoder
Emnet omfatter innhold om kvalitative og kvantitative metoder på et avansert nivå samt forskningsmetodenes anvendelsesområder
Emnet omfatter fordypning av forskningsmetodologi og forskningsprosessen
Emnet omhandler forskningsetikk som grunnlag for refleksjon over generelle forskningsetiske problemstillinger
Emnet utdyper en introduksjon til utvikling av en prosjektpl
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studentene ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver innen sykepleie
Har avansert kunnskap om forskningsmetode, forskningsetikk og forskningsfelt
Har inngående kunnskaper om sammenhenger mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
Har inngående kunnskap om forskningstradisjoner og metodologi innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning
Ferdigheter
Kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte
Kan analysere og forholde seg til forskningstradisjoner på en kritisk måte
Kan analysere eksisterende teorier og arbeide selvstendig med praktiske, teoretiske og forskningsetiske problemstillinger
Kan forholde seg kritisk til relevante faglige informasjonskilder og formulere faglige resonnementer
Kan anvende relevante begreper innenfor kvalitative og kvantitative metoder
Kan utvikle spørsmål for fagutvikling- eller forskningsprosjekt og utarbeide en plan for dette i eget fagfelt
Generell kompetanse
Kan anvende kunnskaper om forskjeller og sammenhenger mellom ulike sentrale vitenskapsteoretiske og metodologiske begreper og retninger i sykepleiefaget
Kan formidle kunnskaper om metodologiske forhold og forskningsmetoder
Kan analysere relevante fag-, yrkes og forskningsetiske problemstillinger
Kan kommunisere betydningen av forskningsmetodikk og kunnskapsutvikling som redskaper i utvikling av eget fagfelt
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være bestått for å få adgang til eksamen:
- Individuell skriftlig oppgave innen kvalitativ og kvantitativ metode.
- Gruppeseminar med fremlegg av kritisk analyse av forskningsartikler.
Eksamen:
14 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen på 4000 (?) ord (+/- 10 %): Utvikling av prosjektplan under veiledning for fagutviklingsprosjekt innenfor eget spesialfelt i sykepleie. Egne retningslinjer for eksamen blir gitt.
Vurderingsuttrykk bestått/ikke bestått
Ved ikke-bestått gis det adgang til kontinuasjonseksamen.