Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
BYG-2201 BIM Samhandlingsprosess - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er teoretisk
Emnet kan tas av enkeltemnestudenter. Gjelder ikke Y-vei.
Innhold
Emnets faglige innhold er som følger:
Innenfor temaet BIM skal Studenten lære;
- Om modellering og 3D CAD som visuell prosjekt -og byggestøtte
- Om GEO referering / 0-punkt av modell.
- Om objekt data og bruk av objekt data
- Om sammensatte modeller og bruk blant annet til kollisjonstesting
- Om ulike aktørers bruk av modell (konsept, produksjon, vedlikehold)
Innenfor temaet Prosjektering og samspill/samhandling skal Studenten lære;
- Om teoretiske rammeverk (VDC, ICE, LEAN Construction)
- Om prosjektfaser og organisering
- Om strukturering av egen bedrift
- Om organisering av prosjekt-team i ulike faser
- Om roller og rollefordeling i ulike prosjektfaser
- Om de viktigste verktøy til bruk i prosjektoppfølging
- Å arbeide i ulike prosjektfaser
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse + Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søknadskode: 9391 for enkeltemner i ingeniørfag
Anbefalte forkunnskaper: Ingen krav, CAD forkunnskaper anbefales.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal Studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Studenten skal tilegne seg kunnskap om begrepsapparatet vedrørende BIM - Building Information Modeling,
- Studenten skal tilegne seg kunnskap om fordelene BIM har for ulike aktører (byggherre, bruker, utførende entreprenør, offentlig forvaltning)
- Studenten skal tilegne seg kunnskap om hvordan en BIM-modell utvikles
- Studenten skal lære å bestemme krav til en BIM modell ut fra ulike settinger (Brukerperspektiv, masseproduksjon kontra enkeltprosjekt, vedlikehold, modifikasjon av eksisterende bygningsmasse, mv.)
- Studenten skal tilegne seg kunnskap om prosjektetablering, organisering og rollefordeling i forbindelse med utvikling av BIM-modell.
- Studenten skal få innføring i samspillsprosesser i utviklingsfasene (designutvikling BIM/LEAN Design, utvikling av produksjonsgrunnlag, bruk av BIM i produksjon - LEAN Construction), og kunne referere til verktøy og rammeverk.
Ferdigheter:
- Studenten har utviklet inngående ferdigheter i strukturering av nye prosjekter
- Kan nytte denne kunnskapen i et spekter av roller som er relevant i forhold til egen profesjonsutdanning og fagbakgrunn
- Studenten skal tilegne seg ferdigheter med hensyn til hvordan en BIM-modell utvikles og brukes i de ulike stadier med planlegging og produksjon av et bygg eller anlegg.
- Kan formidle faglige vurderinger muntlig og skriftlig, og delta i beslutningsprosesser.
- Kan ta del i og argumentere i prosjektutviklingens ulike faser og detaljnivå.
- Kan begrunne, drøfte og vurdere eget ansvar for leveranser innen egen profesjons fagfelt, samt evaluere leveranser fra andre fagfelt.
- Kan videreformidle denne kunnskapen og slik bidra til robust prosjektering etter de prinsipper som er beskrevet i ny fasenorm/standardiserte designfaser
- Har utviklet handlingskompetanse for å kunne utøve eget fag i de faser studenten vil ha ansvar for
- Kan anvende visualiseringsverktøy i eget fag.
- Kan prinsippene i tverrprofesjonell samhandling.
- Studenten skal tilegne seg ferdigheter mht. hvordan BIM-modellen skal planlegges videreutviklet i samarbeid mellom ulike profesjoner og interessegrupper, med formål å utvikle produksjonsgrunnlag for brygget.
- Studenten skal kunne forstå sammenhengen mellom bestillers krav og rådgivers leveranse av modell (detaljnivå, utviklingsprosess, mv.)
- Studenten skal kunne analysere en organisasjon, og anbefale utviklingstiltak
- Studenten skal kunne anvende Produkt-Organisasjon-Prosess (POP)- modellen i VDC
Kompetanse:
- Studenten skal ha tilstrekkelig innsikt i utviklingsprosessen til selv å kunne definere krav for BIM-leveranser som innkjøper/byggherre, ut fra byggets karakter og bruk.
- Studenten skal forstå de ulike utviklingsfasenes formål, aktiviteter, leveranser og organisering.
- Studenten skal ha kunnskap om å søke opp artikler, og kunne anvende relevant forskning innen BIM
- Kan kommunisere sikkert under ulike faser av prosjektet.
- Behersker ulikt IKT verktøy og kan overføre denne kunnskapen til sitt spesifikke fagområde.
- Har inngående kunnskap om hvordan sikre kvalitet på 3D-modell og tilhørende informasjon gjennom samhandling mellom aktørene
- Har grunnlag for å utvikle faglig nettverk gjennom deltagelse på studiet.
- Behersker kunnskapshåndtering i en utviklingsprosess.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet undervisers i hvert høstsemester.
Emnets læringsutbytte skal formidles gjennom e-læringsverktøy, forsterkningslitteratur, Fagsamlinger. Læringsgrupper. Trening på praktiske prosedyrer. Simulering. IKT. Selvstudier.
Emnet gjennomføres hovedsakelig som teoretisk kunnskapsformidling. Studentenes ferdigheter fremmes gjennom temabaserte samlinger
Eksamen
Arbeidskrav
Det er ingen obligatoriske arbeidskrav i emnet.
Eksamen og vurdering
Generelt gjelder «Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet».
Emnets vurderingsuttrykk er en gradert skala med fem (5) trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Emnet består av en 3 timers skriftlig eksamen, Vurdering utføres etter «Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet» §20 - Fusk.
Den 3 timers eksamen skal gjennomføres uten generelle skriftlige hjelpemidler.
Det gis én samlet vurdering (karakter) for alle deleksamenene til slutt.
Samlet vurdering utføres etter «Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet» §37 - Gjennomsnittskarakter.
Kontinuasjonseksamen
- Studenter som oppnår vurdering F får adgang til kontinuasjonseksamen.
- Studenter som oppnår «TRUKKET» får ikke adgang til kontinuasjonseksamen. Jfr. «Forskrift for eksamener ved UiT - Norges Arktiske Universitet» §16 - Trekk fra eksamen.
- Studenter som har oppnådd vurdering E eller bedre får ikke adgang til kontinuasjonseksamen.
Pensum
- BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors, 2nd Edition - Chuck Eastman, Paul Teicholz, Rafael Sacks, Kathleen Liston
- Integrating Project Delivery 1st Edition by - Martin Fischer, Atul Khanzode , Dean Reed, Howard W. Ashcraft
I tillegg kommer forelesningsnotater, kompendier, øvinger og øvrig utdelt materiale.