Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2019

LER-1102F Norsk 5-10 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er eit fagval i grunnskolelærarutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikkje takast som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærarutdanning for 5.-10. trinn.


Innhold

I dette emnet er lesing og leseopplæring eit sentralt tema, både lesing som grunnleggande ferdigheit og lesing av skjønnlitteratur, med vekt på nyere litteratur for barn og unge. Det blir lagt vekt på korleis ein gjennom arbeidet med litteratur kan skape interesse for og evne til sjølvstendig arbeid med litteratur hos elevane.

Studenten skal få kunnskap om språkleg mangfald i Noreg med vekt på nordnorske og samiske forhold og skal arbeide med språkhaldningar og språkets identitetsskapande og utstøytande funksjon. Norsk som andrespråk, kunnskap om dei to norske målformene og sidemålsdidaktikk er andre viktige tema i emnet.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentane følgande læringsutbytte:

Kunnskapar

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten:

Kompetanse

Studenten:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentane vil møte eit variert utval av studentaktive undervisnings- og læringsformer. Det blir lagt vekt på at studentane får utvikla ferdigheitene sine i lesing og skriving gjennom arbeidsmåtar som lesekonferansar og prosesskriving, og gjennom arbeid med respons og vurdering av eige og andres arbeid. Studentane skal få erfaring med arbeidsformer som ein kan bruke i skolen.

Antal undervisningstimar utgjør om lag 75 timar, inkludert seminarundervisning.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emne blir evaluert ein gong i løpet av programperioden.

Praksis

For nærmare informasjon om praksis, sjå eigen praksisplan.


Eksamen

Følgande arbeidskrav må vere gjennomførte og godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen:

Notat kan utformast for eksempel som refleksjonstekst knytt til teori og praksiserfaringar (inntil 1200 ord), som multimodal, digital tekst, som munnleg framføring eller som nettdiskusjon.

Begge målformer skal vere representert i om lag like stort omfang.

Eksamen består av:

Eksamen blir vurdert med bokstavkarakter A-F, der F blir rekna som stryk.

Ved karakter F/ikkje bestått blir det tilbydt kontinuasjonseksamen i byrjinga av påfølgande semester. Ved gyldig forfall blir det tilbydt utsatt eksamen i byrjinga av påfølgande semester. Frist for å melde seg opp til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i haustsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.    


Pensum

Pensumliste

Endringer vil kunne forkomme i løpet av studieåret.

 

Fagbøker

Traavik Hilde og Kolberg Jansson Benthe (red.): Norskboka 1 (Universitetsforlaget 2013)

Anmarkrud og Refsahl (2010): Gode lesestrategier ¿ på mellomtrinnet. Cappelen Damm

Roe, Astrid (2014) Lesedidaktikk ¿ etter den første leseopplæringen. Universitetsforlaget

Slettan, Svein (red.) (2014) Ungdomslitteratur ¿ ei innføring. Cappelen Damm

Dagrun Skjelbred (2014): Elevens tekst. Cappelen Damm Akademisk

Fretland, Jan Olav og Aud Søyland (2013): Rett og godt. Handbok i nynorskundervisning. Oslo: Samlaget

Skarhamer, Anne-Kari. 2005/2013: Kunsten å lese skjønnlitteratur. Om lesestimulering og lesekompetanse, s. 9 ¿ 142/167. Universitetsforlaget

 

Artikler og kapitler i kompendium:

Hårstad, Stian og Randi Solheim "Flerspråklighet i et nordisk perspektiv" i Igland og Nygård (2017) Norsk 5 ¿ 10, s. 199-214.

Fondevik, Birgitte. "Kartlegging og vurdering av skriveferdigheiter på ungdomssteget" i Golden, Anne og Elisabeth Selj (red) 2015: Skriving på norsk som andrespråk, s. 35-50.

Berggren, Harald, Kjartan Sørland og Vigdis Alver: "Andrespråkslæring og mellomspråk" og "Utviklingsfaser ved andrespråkslæring i norsk" begge i Berggren, Harald, Kjartan Sørland og Vigdis Alver 2012: God nok i norsk? Språk og skriveutvikling hos elever med norsk som andrespråk, s. 17-47.

Monsen, Marte og Gunhild Tveit Randen: "Ordforråd og ordlæring på et andrespråk" i Monsen, Marte og Gunhild Tveit Randen 2017: Andrespråksdidaktikk - en innføring, s77-90.

Kverndokken, Kåre (2012), Kapittel 1, Lese og litteraturdidaktikk s. 9 ¿ 54. I Kverndokken 101 måter å lese leseleksa på ¿ om lesing lesebestillinger og tekstvalg Fagbokforlaget

Ommundsen, Åse Marie: På vei mot barnelitteraturens grense? Erlends Loes Kurtby» I Barnboken nr. 1/2010, s. 33 ¿ 49

Penne, Sylvi 2001: «Klassikere i klasserommet» i Norsk som identitetsfag, s. 174 ¿ 181. Universitetsforlaget

 

 

 

Skjønnlitteratur

Prosa

 

Inn i voksenlitteraturen:

Knut Hamsun (1890): Sult

Ett av følgende skuespill av Henrik Ibsen: Peer Gynt (1867), Et dukkehjem (1879), Gjengangere (1881)

En nyere roman, for eksempel:

Erlend Loe (1993): Tatt av kvinnen
Helga Flatland (2010): Bli hvis du kan, reis hvis du må
Maja Lunde (2015): Bienes historie

¿
Fullstendig liste utarbeides i fellesskap

 

Litteratur for ungdom:

Harald Rosenløw Eeg (2004): Yatzy

Endre Lund Kirkegaard (2009): Super

Aina Basso (2012): Inn i Elden

 

To valgfrie ungdomsromaner blant disse:

 

 

 

 

Noveller (kompendium)

Alexander Kielland (1880): «En god samvittighet»

Knut Hamsun (1895): «En ganske alminnelig flue av middels størrelse»

Cora Sandel (1935): «Kunsten å myrde»

Torborg Nedreaas (1945): «Kruttrøyk»

Stig Dagermann (1948): «Att döda ett barn» + film

Johan Harstad (2001): «En nesten pinlig affære»

 

Lyrikk (kompendium)

Petter Dass: «Den anden sang. Helliget vorde dit Navn» (Herre Gud! Dit dyre Navn og Ære!)

Henrik Wergeland: «Til min Gyldenlak», «Smaagutternes Nationalsang»

Bjørnstjerne Bjørnsson: «Ja, vi elsker dette landet»

Sigbjørn Obstfelder: «Jeg ser», «Navnløs»

Arne Garborg: «Elsk»

Olaf Bull: «Metope»

Rolf Jacobsen: «Grå skip», «Men vi lever», «Bussene lengter hjem»

Arnulf Øverland: «Du må ikke sove!», «Vi overlever alt!»

Nordahl Grieg: «Sprinterne», «Til ungdommen»

Haldis Moren Vesaas: «No plantar kvinna ¿», «Tung tids tale», «Ord over grind»

Gunvor Hofmo: «Det er ingen hverdag mer», «Fra en annen virkelighet ¿»

Tarjei Vesaas: «Farleg vind», «Regn i Hiroshima»

Einar Skjæaraasen: «Du ska itte trø i graset»

Olav H. Hauge: «Kvardag», «I dag såg eg», «Det er den draumen»

Jan Erik Vold: «Bølge», «Hvor ensom», «Smørblomster i natten»

Stein Mehren: «Generasjon», «Jeg holder ditt hode»

 

 

 

Sakprosa (kompendium)

Nærum, Knut, 2014: «Vår tids forakt for Kunnskap»

Stoltenberg, Camilla, 2017: «Vi har skapt et nytt kjønnsgap før vi har rukket å kvitte oss med det gamle»

Ei sakprosabok skrevet for ungdom

 

Film

En spillefilm og kortfilmer

 

Støttelitteratur

Litteraturhistorie, for eksempel: Andersen, Per Thomas (2012): Norsk litteraturhistorie Universitetsforlaget

Ordbøker

 

Nettressurser:

Lesesenteret: http://lesesenteret.uis.no/

Skrivesenteret: http://www.skrivesenteret.no/

Nynorsksenteret: http://www.nynorsksenteret.no/

Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring: http://nafo.hioa.no/grunnskole/

Språkløyper: http://sprakloyper.uis.no/