Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2018

PFF-5013F Praksis del 2 - Praktisk- pedagogisk utdanning- for yrkesfag - 0 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er en obligatorisk del av praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Praksisopplæringen i denne perioden søker å videreutvikle studentens kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor undervisning, arbeidsmåter, vurdering, og elever med spesielle behov.

I denne perioden skal studentene gjennomføre og dokumentere et FoU arbeid med vekt på pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid.  Der det ligger til rette for det kan dette inngå som en del av praksisskolens FoU aktivitet.

I tillegg vil det bli lagt vekt på skolens organisatoriske og kulturelle rammer og skolens samarbeid med foreldre og støtteinstanser.

Yrkesetiske utfordringer vil også inngå, og særlig i tilknytning til organisasjonskulturelle og forskningsetiske spørsmål.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5010 Profesjonsfag del 1- Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag, PFF-5011 Praksis del 1 - Praktisk- pedagogisk utdanning- for yrkesfag

Hva lærer du

Etter bestått praksisopplæring skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Kandidaten har

Ferdigheter

Kandidaten kan

Generell kompetanse

Kandidaten kan


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Praksisopplæringen i seg selv gir ikke egne studiepoeng, men regnes som en obligatorisk del av samlet PPUY-utdanning. Praksis utgjør til 35 dager i andre praksisdel. Praksis gjennomføres til vanlig som parpraksis.

Emnet evalueres hvert studieår.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan få vurdering i praksis:

Eksamen består av:

Praksisopplæringen vurderes av en kommisjon som består av praksislærere og faglærere fra UiT, institutt for lærerutdanning og pedagogikk.

Praksis vurderes med bestått/ikke bestått.

En student som får karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1- ett ¿ nytt forsøk på å bestå praksis opplæringen. Nytt forsøk kan først gjøres når neste kull gjennomfører praksis påfølgende studieår.

Dersom studenten heller ikke da oppnår karakteren bestått i praksis, må studenten slutte på utdanninga.


Pensum

 Husk at litteratur fra del 1 ppuy også skal være med oss i år.

Udir.no vil være sentral for årets læring

Aktuelle læreplaner finner dere på udir.no

Vær oppmerksom på at her ligger det lenker til bakgrunnsdokument som stortingsmeldinger ol.

Sentrale stortingsmeldinger er:

Nettsider er stadig i endring og dere vil få informasjon om nye viktige nettsider underveis.

Etikk i skolen

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/L%C3%A6rerprof_etiske_plattform_plakat%20A3%20bm_ny%2031.10.12.pdf

Hvorfor er forståelse av begrepene teori og praksis viktig for deg som lærer?

http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Videoforedrag/Skoleutvikling-mm/videoforedrag-eirik-irgens---fra-teori-til-praksis-i-vurdering-for-laring/.

Skole og hjemsamarbeid: Gå inn på nettsiden: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/ og følg linkene som du finner under HOVEDPUNKTER. I tillegg skal du studere «bildet» Godt skolemiljø, oversikt over ansvar og roller i arbeidet med godt skolemiljø, samt Bakgrunnsdokument om hjem¿skole-samarbeid http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/Samarbeidet-mellom-hjem-og-skole/

Skole som lærende organisasjon og teori/praksis

Organisasjonslæring og organisasjonskultur er et av målene for læringsarbeidet på 2ppuy. Foredraget om teori og praksis (del 1) av Eirik J Irgens, har utgangspunkt i organisasjonsutvikling, men er også meget relevant når du planlegger undervisning. Dere finner foredraget på udir.no: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Videoforedrag/Skoleutvikling-mm/videoforedrag-eirik-irgens---fra-teori-til-praksis-i-vurdering-for-laring/.

Videoforedrag Eirik J. Irgens

Skolebasert kompetanseutvikling: hvordan kan skoler ¿ og ikke bare enkeltlærere ¿ lære?

http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Videoforedrag/Skoleutvikling-mm/Videoforedrag-Eirik-J-Irgens-Skolebasert-kompetanseutvikling-hvordan-kan-skoler--og-ikke-bare-enkeltlarere--lare/

 

Vurdering for læring

Utvalgte ressurser for deg som jobber med vurdering i fag- og yrkesopplæringen.

http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Fag--og-yrkesopplaringen1/

 

Omvendt undervisning

 

https://iktsenteret.no/ressurser/omvendt-undervisning

 

Podcaster til refleksjon

 

FJORÅRETS LITTERATUR ER GYLDIG FOR ÅRETS LÆRINGSARBEID!

 

 

I tillegg anbefales følgende støttelitteratur

 

 

 

Bjørnsrud og Nilsen (2008) Tilpasset opplæring- Intensjoner og skoleutvikling

Gyldendal Aakademisk

 

 

Imsen, G. (2005): Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi.

Tano, Oslo Denne boken gjelder spesielt realistgruppen

Postholm, M. (2013) Klasseledelse ¿ for elevenes læring

Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS, Bergen

 

Ulstrup.Engelsen (2006) Kan læring planlegges?

Ad Notam Gyldendal

 

Ulstrup.Engelsen (1993) Når fagplan møter lærer

Ad Notam Gyldendal

 

Waage Jan F(2000) Yrkesrettet opplæring i skole og bedrift

PEDLEX Norsk skoleinformasjon