Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
LER-1151F Engelsk 1-7: litteratur, kultur, og didaktikk for barnetrinnet - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav, anbefalte forkunnskaper
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn. Det anbefales gode forkunnskaper i engelsk.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten:
- kjenner til sanger, rim, bildebøker, litteratur og andre kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden
- har kunnskap om ulike tekster og deres betydning i en kulturell og historisk kontekst
- har kunnskap om hvordan ulike typer tekster kan brukes i begynneropplæring i engelsk
- har kunnskap om grunnleggende elementer i oppbyggingen av tekster i ulike sjangre
- har kunnskap om sentrale analytiske begreper knyttet til tolkning av ulike typer tekster
- har kunnskap om ordtilfanget og om strukturer i engelsk fra lyd til tekstnivå
- har kunnskap om vurdering og tilbakemelding
- kjenner til ulike digitale teknologier som kan brukes i tidlig språkopplæring i engelsk
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke engelsk muntlig og skriftlig sikkert og funksjonelt og tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
- planlegge og lede differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av de grunnleggende ferdighetene
- bruke underveisvurdering for å veilede elever i utviklingen av ferdigheter på engelsk
- muntlig og skriftlig diskutere et utvalg av skjønn- og faglitteratur
- tilrettelegge for undervisning om samfunnsspørsmål og kulturelle tema tilpasset målgruppen
Kompetanse
Studenten kan:
- kritisk og selvstendig vurdere bruk av digital teknologi i språklæring
- forstå ulike tekster og deres betydning i en kulturell og historisk kontekst
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på 1.-7. trinn
- reflektere over egen læring og undervisningspraksis
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. I tillegg til forelesninger og seminarer vil det legges vekt på at studentene får erfaring med arbeidsformer som også benyttes i grunnskolen, så som lek, drama, musikk og andre kreative og estetiske uttrykk. Gjennom studiet legges det opp til at både faglig kunnskap, språkferdigheter og fagdidaktisk kompetanse utvikles gjennom utprøving i praksis.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- en skriftlig hjemmeoppgave (ca. 1500 ord, unntatt referanser) som drøfter en gitt problemstilling knyttet til litterær tekst. Leveres inn to ganger, med obligatorisk veiledning underveis.
- en kort, egenprodusert video av en undervisningssekvens med fokus på bruk av tekster i begynneropplæring og en tekst (400 ord unntatt referanser) med didaktiske betraktninger knyttet til videoen.
- en tekst (400 ord unntatt referanser) knyttet til en praksisrelatert problemstilling
- en muntlig presentasjon i gruppe knyttet til bruk av digital teknologi (hver student må holde en presentasjon og delta på en presentasjon
- 70 % deltakelse på undervisning
Eksamen består av:
En muntlig eksamen bestående av to deler:
- En kort, egenprodusert video av en undervisningssekvens
- En refleksjonssamtale med sensor med utgangspunkt i videoen der studenten trekker inn pensum.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.