Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2018

LER-1003F Pedagogikk og elevkunnskap 5-10. Å mestre mangfoldet: Tilpasset opplæring og læring - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er obligatorisk for andre år i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Innhold

Emnet har en klar verdiforankring med vekt på en inkluderende, likeverdig skole. Emnet skal gi en pedagogisk basiskompetanse knyttet til barns utvikling og læring, individuelt og i samspill med andre. Sosial- og spesialpedagogiske utfordringer gjennomgås med vekt på tilpasset opplæring og tidlig innsats gjennom forebygging og håndtering av lærevansker, atferdsproblematikk og mobbing. Læreren som leder av et inkluderende læringsfellesskap preget av sosialt, kulturelt og religiøst mangfold står sentralt i emnet.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter; diskusjoner, framlegg, rollespill og andre dramafaglige arbeidsmåter, FOU-prosjekter, ekskursjoner og tverrfaglig arbeid, organisert som seminarer, forelesninger og prosjektarbeid.

Den profesjonsfaglige digitale kompetansen utvikles gjennom aktiv bruk av digitale verktøy og innhold som integreres gjennom undervisningen.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 50 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Litteratur:

Eriksen, G. (1988): Fortellerteknikk og dramaturgi for film og fjernsyn. Kap. 1-5 (s. 9-70). NB: Gratis tilgang på nb.no (Nasjonalbiblioteket)

Nordahl, T. og Overland, T. (2015): Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner. Tilfredsstillende læringsutbytte for alle elever. Gyldendal Akademisk.

Nordahl, T. (2015): Hjem og skole. Hvordan etablere et samarbeid til elevenes beste? Universitetsforlaget.

Olsen, M.I. og Traavik, K.M. (2010): Resiliens i skolen. Om hvordan skolen kan bidra til livsmestring for sårbare barn og unge. Teori og tiltak. Fagbokforlaget.

Posthom, M.B. m.fl. (2013): Elevmangfold i skolen 1-7.Høyskoleforlaget.

Postholm, M.B. m.fl. (2013): Elevmangfold i skolen 5-10. Høyskoleforlaget.

Samnøen, Ø. (2014): Mobbing på digitale arenaer. Cappelen Damm.

Skaalvik, E. M. og Skaalvik, S. (2014): Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring. Universitetsforlaget.

 

Kompendium:

Engh, R. (2014): Elevvurdering. I Postholm, M.B. og Tiller, T. (2014): Profesjonsrettet pedagogikk 8-13. Cappelen Damm Akademisk.

Høgmo, A. (1986): Det tredje alternativ. Barns læring av identitetsforvaltning i samisk-norsk samfunn preget av identitetsskifte. I Tidsskrift for samfunnsforskning. 27, s. 395-416.

Roland, E. (2015): Nettmobbing. I Roland (2015): Mobbingens psykologi. Hva kan skolen gjøre? (kap. 5). Universitetsforlaget.

Solli, K.-A. (2009): Elever som strever med skolearbeidet. I Svanberg, R. og Wille, H.P. (2009): La stå! Læring ¿ på veien mot den profesjonelle lærer. Gyldendal Akademisk.

Spernes, K. (2009): Læring preget av mangfold. I Svanberg, R. og Wille, H.P. (2009): La stå! Læring ¿ på veien mot den profesjonelle lærer. Gyldendal Akademisk.

Stray, T. og Stray, I.E. (2015): Alle elever har behov for å bli forstått. Tilpasset opplæring sett i et differensiert relasjonsperspektiv. I Bunting, M. (red.) (2015): Tilpasset opplæring ¿ i forskning og praksis. Cappelen Damm Akademisk.

 

Fagstoff fra Utdanningsdirektoratet sine sider:

Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: http://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/lareplangrupper/rammeverk_grf_2012.pdf

Vurdering for læring: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/
Læringsstrategier og tilpasset opplæring: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/laringsstrategier/
Filmer fra klasserom og læresteder: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/filmer/filmer-fra-laresteder/
Tilpasset opplæring: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/
Spesialundervisning: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/
Skolepersonalets opplysningsplikt til barneverntjenesten Udir 10-2012: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Ovrige-tema/Udir-10-2012/
Elever i følelsesmessige kriser: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/relasjoner/eleven-i-folelsesmesig-krise/
Samarbeid mellom skole og barnevern. En veileder: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/samarbeid/barnevernet/
Minoritetsspråklige: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/minoritetsspraklige/
Når barn og foreldre opplever kriser og sorg i forbindelse med flukt og migrasjon: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/kriser-og-sorg-i-barnehagen/nar-barn-og-foreldre-opplever-kriser-og-sorg-i-forbindelse-med-flukt-og-migrasjon/
Kunnskapsløftet samisk: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/kunnskapsloftet-samisk/ Samiske barn og unges rettigheter: http://galdu.custompublish.com/samiske-barn-og-unges-rettigheter.353624.no.html
Nasjonale minoriteter: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/nasjonale-minoriteter/
Det finnes for øvrig ytterligere læringsressurser på Utdanningsdirektoratets nettsider: https://www.udir.no/

 

Andre nettressurser:http://laringsmiljosenteret.uis.no/skole/

http://laringsmiljosenteret.uis.no/skole/
http://www.dubestemmer.no/
http://www.flexid.no/