Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
LER-1602 Praksis 2. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet utgjør praksisdelen i utdanningen og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring
- elevvariasjoner, elever med særskilte behov, og tilpasset opplæring
- psykososialt læringmiljø og spesialpedagogiske tiltak i klassen/ved skolen
- overgang fra barnehage til skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- utvikle mål for opplæringen i ulike fag og vurdere elevenes måloppnåelse
- veilede elevene i deres digitale hverdag
- reflektere over og vurdere, velge og bruke ulike kartleggingsverktøy og følge opp resultat
- møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring
- selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et flerkulturelt læringsfellesskap religiøst, og flerspråklighet der det er til stede
- være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt
- selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere begynneropplæring
Kompetanse
Studenten:
- har innsikt i elevenes læring og grunnleggende ferdigheter og forståelse for fagkunnskap
- har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse i henhold til profesjonen
- kan vurdere egen lærerkompetanse og eget lærebehov
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Praksisperioden har hovedvekt på å øve seg på å videreutvikle planleggingsdokument i sammenheng med didaktisk relasjonstenkning og videreføre refleksjonsskriving. Praksis organiseres som et læringsfellesskap slik at studentene vekselsvis fokuserer på læringsarbeidet i hele elevgruppen og på en valgt fokuselev under veiledning.
Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter. Praksislærer samarbeider med faglærer ved universitetet der det er naturlig.
Praksisen legges til grunnskolens 1.-2. årstrinn på universitetsskole eller praksisskole. Studentene har praksis i gruppe på maks 3 studenter.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for vurdering i praksis:
- Deltakelse i all praksisopplæring inkludert forberedelse og etterarbeid
- 90 % oppmøte i praksis
- Videreutvikle praksismappen med dokumentasjon av egen profesjonskompetanse
- Forventningsnotat før praksis (400 ord)
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppen
- Skriftlig midtveis egenvurdering
- Skriftlig egenvurdering før vurderingssamtale
- Delta på foreldremøte overgangen barnehage - skole ved praksisskolen
- Deltakelse i forberedt elevsamtale og/eller utviklingssamtale med fokuselev
- Delta på praksisseminar om fokuselevprosjektet
Praksislærer vurderer og fastsetter karakteren i praksis til bestått/ikke bestått i samarbeid med faglærer fra lærerutdanningen.
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.