Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
PED-3014 Kunnskap og danning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten har:
- inngående kunnskap om vesentlige historiske og systematiske kunnskapsteoretiske og danningsteoretiske tilnærminger
Ferdigheter Studenten kan:
- argumentere for og mot, og selv å ta stilling til ulike syn på kunnskap og danning
- planlegge og gjennomføre muntlige fremlegg med selvvalgt problemstillingen innen kunnskapsteori eller danningsteori, og motta og gi konstruktiv og kritisk respons
Kompetanse Studenten kan:
- reflektere over hva kunnskap og danning er, og hvilken rolle ulike former for innhold spiller i denne sammenhengen
- sammenlikne ulike syn på kunnskap og danning og se disse i forhold til ulike læringsmål
- analysere konkrete problemstillinger vedrørende sosialisering, oppdragelse, læring og utdanning med utgangspunkt i kunnskapsteori og danningsteori
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Godkjent muntlig 20 minutters selvvalgt fremlegg med respons fra medstudenter og underviser
- Innlevering av 1 oppgave (ca 3500 ord/10 sider) som skrives over oppgitt tema fra en liste med oppgavetekster utarbeidet av faglærer. Studentene får strukturert tilbakemelding fra medstudenter og underviser på oppgaven. Frist for innlevering av oppgaven til fastsatt dato.
Eksamen består av:
Hjemmeeksamen med innlevering av endelig versjon av oppgaven (ca. 3500 ord/10 sider) til fastsatt dato.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
I kompendium
- Archer, M (2000) The practical order as pivotal, I Archer, M: Being Human: the Problem of Agency, Cambridge: University Press, s. 154-190, 46 sider, ISBN 0-521-79564-9
- Gustavsson, B (2000) Indledning, I Gustavsson, B: Kunskapsfilosofi. Tre kunskapsformer i historisk belysning, s. 13-34, 22 sider, Stockholm: Wahlström & Widstrand, ISBN 9789146176480
- Koselleck, R (2002) On the anthropological and semantic structure of Bildung i The Practice of Conceptual History, kap 11, s. 170-207, 37 sider, Stanford: Stanford University Press, ISBN 0804743053
- Matlary, J H (2011) Arven fra Athen, Jerusalem og Roma: et forsvar for det klassiske dannelsesprogram, i Hagtvet, B & Ognjenovic (red) Dannelse: tenkning, modning, refleksjon. Nordiske perspektiver på allmenndannelsens nødvendighet i høyere utdanning og forskning, Oslo: Dreyers forlag, s. 141-155, 14 sider, ISBN 9788282650274
- Solberg, M & Hansen, F T (2015) On Academic Bildung in Higher Education: A Scandinavian approach, i Fossland, T, Mathiasen, H & Solberg, M: Academic Bildung in Net-based Higher Education: Moving beyond learning, London: Routledge 2015, s 28-54, 26 sider, ISBN 9781138809338
- Solberg, M & Fossland, T (2013) Akademisk danning ¿ et mulig prosjekt for voksne studenter i fleksible studier? I Arbo, P, Bull, T & Danielsen, Å (red.) Utdanningssamfunnet og livslang læring: festskrift til Gunnar Grepperud, Oslo: Gyldendal Akademisk, s 46-62, 16 sider, ISBN 9788205447073
- Siegel, H (1988) The Reasons conception og The justification of Critical Thinking as an educational ideal i Educating Reason: Rationality, Critical Thinking, and Education, New York: Routledge, kap 2 og 3, s. 32-61, 29 sider, ISBN 0415001757
Pensum i tillegg til kompendiet:
Lastes ned fra Elektroniske tidsskrift:
- Hovdenak, S S (2014) Utdanningspolitikk, forskning og kunnskapsformer - Globale og nasjonale tilnærminger, Norsk pedagogisk tidsskrift, Vol. 98, No. 6, s. 395-409, 14 sider, DOI: 10.18261/issn.1504-2987
- Lillejord, S (2005) Hva er pedagogisk kunnskap? Et eksempel fra praktisk-pedagogisk utdanning, Nordic studies in Education (Vol 25) s. 81-94, 13 sider, DOI: 10.18261/ISSN 1891-5949
- Masschelein, J & Ricken, N (2003) Do We (Still) Need the Concept of Bildung? Educational Philosophy and Theory, Vol. 35, No. 2, s. 139-154, 15 sider, DOI: 10.1111/1469-5812.00015
- Moore, M (2013) Social realism and the problem of the problem of knowledge in the sociology of education. British Journal of Sociology of Education. Routledge, 34:3, side 333-353, 20 sider, DOI: 10.1080/01425692.2012.714551
- Taylor, C A (2016) Is a posthumanist Bildung possible? Reclaiming the promise of Bildung for contemporary higher education, Higher Education, 23, s 1-17, 17 sider, DOI: 10.1007/s10734-016-9994-y
- Young, M og Muller, J (2007) Truth and truthfullness in sociology of educational knowledge. Theory and Research in Education, Vol. 5(2), s 173-201, 28 sider, ISSN 1477-8785, DOI: 10.1177/1477878507077732
Bøker:
- Hetherington, S (red) (2012) Epistemology: The Key Thinkers, London: Continuum, ISBN: 9781441153968
- Straume, I. S. (red) (2013) Danningens filosofihistorie, Oslo: Gyldendal Akademisk, ISBN: 9788205444218