Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
LER-6004 Matematikk grunnemne i samisk kontekst, del 1 - Utforsking - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er et grunnemne innenfor matematikkdidaktikk som blir undervist som en integrert del av SUM-prosjektet
Innhold
Et sentralt mål med emnet er at studentene skal prøve ut nye måter å undervise på i matematikk, med fokus på samisk tradisjonell kunnskap, utforsking og modellering, for på denne måten å utvikle egen praksis.
Opptakskrav
Fullført lærerutdanning eller barnehage/førskolelærerutdanning
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse Studenten skal ha grunnleggende kunnskap om
- elevers læring i matematikk ved hjelp av utforsking, kreativitet og problemløsning
- elevers læring og kunnskaper om modellering i praktiske og matematiske kontekster
- sammenhenger mellom utforskende arbeidsformer i matematikk og samisk tradisjonell kunnskap
- utforskende undervisning i matematikk i samisk skole
- undervisning ved bruk av problemløsning, utforsking og modellering i en samisk kontekst
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- prøve ut ulike typer undervisning ved bruk av utforsking, modellering og problemløsning i en samisk kontekst
Kompetanse
Studenten skal
- kunne gjennomføre matematikkundervisning med fokus på utforsking og modellering relatert til samisk tradisjonell kunnskap
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Undervisning
Undervisninga vil variere mellom utvikling av undervisning, evaluering av gjennomførte opplegg, og diskusjoner om forskningslitteratur.
Eksamen
Arbeidskrav Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan ta eksamen:
- 70 % deltaking på undervisning
- Presentere refleksjoner rundt gjennomført undervisningsopplegg på minst to samlinger, omfang 10-15 minutter på hver.
Eksamen
Muntlig presentasjon på 20 minutter for medstudenter, der en tolker egen undervisning i lys av relevant teori.
Ved bedømming av eksamen benytter man karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.
Ved karakteren F/ikke bestått kan man ta kontinuasjonseksamen i starten av neste semester. Arbeid kan legges frem for ny sensur i omarbeidet eller supplert form.