Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
LER-1652 Praksis 2. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinn - 0 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet utgjør praksisdelen i utdanningen og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Studenten må ha bestått praksis fra forrige studieår for å kunne gjennomføre praksis dette studieåret.
Innhold
I andre studieår vil studentene arbeide videre med hovedtemaene fra første studieår. Hovedtema for dette studieåret er mangfold, tilpassa opplæring, det multikulturelle klasserommet og elevenes møte med skole og fag.
Praksis i seg selv gir ikke egne studiepoeng, men regnes som en obligatorisk del av samlet utdanning. Praksis utgjør til sammen 30 dager høst/vår.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten har:
- kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring
- kunnskaper om elevvariasjoner, elever med særskilte behov, og tilpasset opplæring
- kunnskap om psykososialt læringmiljø og spesialpedagogiske tiltak i klassen/ved skolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- utvikle mål for opplæringen i ulike fag og vurdere elevenes måloppnåelse
- veilede elevene i deres digitale hverdag
- reflektere over og vurdere, velge og bruke ulike kartleggingsverktøy og følge opp resultat
- møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring
- selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et flerkulturelt læringsfellesskap religiøst, og flerspråklighet der det er til stede
- være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt
Kompetanse
Studenten:
- har innsikt i elevenes læring og grunnleggende ferdigheter og forståelse for fagkunnskap
- har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse i henhold til profesjonen
- kan vurdere egen lærerkompetanse og eget lærebehov
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Praksisperioden har hovedvekt på å øve seg på å videreutvikle planleggingsdokument i sammenheng med didaktisk relasjonstenkning og videreføre refleksjonsskriving. Praksis organiseres som et læringsfellesskap slik at studentene vekselsvis fokuserer på læringsarbeidet i hele elevgruppen og på en valgt fokuselev under veiledning.
Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter. Praksislærer samarbeider med faglærer ved universitetet der det er naturlig.
Praksisen legges til grunnskolens 8.-10. årstrinn på universitetsskole eller praksisskole. Studentene har praksis i gruppe på maks 3 studenter.
Kvalitetssikring av emnet: Studentenes evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for vurdering i praksis:
- Deltakelse i all praksisopplæring inkludert forberedelse og etterarbeid
- 90 % oppmøte i praksis
- Videreutvikle praksismappen med dokumentasjon av egen profesjonskompetanse
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppen
- Notat med utviklingsmål som bygger på vurderingsrapporten fra 1. år
- Skriftlig midtveis egenvurdering
- Skriftlig egenvurdering før vurderingssamtale
4. Delta på foreldremøte overgangen ungdomstrinn- VGS ved praksisskolen (vår)
5. Deltakelse i forberedt elevsamtale og/eller utviklingssamtale med fokuselev
6. Delta på praksisseminar om fokuselevprosjektet
Praksislærer vurderer og fastsetter karakteren i praksis til bestått/ikke bestått i samarbeid med faglærer fra lærerutdanningen.
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.