Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
LOG-3104 Stemmevansker - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Stemmevansker er ett av fire hovedtema i fagområdet logopedi. Emnet tar for seg normale stemmekvaliteter og stemmevansker.
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Gjenkjenne stemmekvaliteter ved egen og andres stemme.
- Stemmehygiene som forebygging av stemmevansker.
- Egen stemmetrening.
- Fonasjon, respirasjon, kropp, artikulasjon.
- Ulike typer stemmevansker og årsaker.
- Nevrologiske og anatomiske forhold som kan ha betydning for utvikling og bruk av stemme.
- Stemmevansker og kommunikasjon.
- Kartlegging og behandling av ulike typer stemmevansker.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten har kunnskap om:
- Stemmekvaliteter; klang, omfang, styrke.
- Årsaker og kartlegging av stemmekvaliteter og stemmevansker.
- Hvordan en laryngoscopi-undersøkelse foregår.
- Funksjonelle, organiske og psykogene stemmevansker.
- Stemmemiljø og stemmeøvelser som forebygger stemmevansker.
- Nevrologiske og fysiologiske forhold som kan ha betydning for god stemmebruk.
- Ulike tilnærminger til behandling av stemmevansker.
- Hvilke konsekvenser stemmevansker kan ha for kommunikasjon.
Ferdigheter Studenten kan:
- Kartlegge, analysere og klassifisere ulike typer stemmevansker og stemmekvaliteter.
- Forstå og vurdere logopediske tiltak etter kliniske vurderinger og laryngoskopi-undersøkelse/medisinsk rapport.
- Utarbeide og gjennomføre logopediske tiltak for behandling av ulike typer stemmevansker og stemmekvaliteter, inkludert veiledning om optimalisering av stemme og stemmemiljø.
- Arbeide systematisk og metodisk variert, tilpasset mottakerens bakgrunn, interesser og kontekst.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
- Bidra på et gruppevis framlegg fra seminararbeid.
- 1 skriftlig innlevering med et omfang på 800-1000 ord.
Eksamen består av hjemmeoppgave over oppgitt problemstilling med muntlig eksamen. Oppgavens omfang er på 2500-3000 ord. Muntlig eksamen er justerende.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Colton, R. H., Casper, J. K. og Leonard, R. (2011). Understanding Voice Problems - A Physiological Perspective for Diagnosis and Treatment. 4. utgave. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins Kapitlene 2, 5-7 og 10.
Hartelius, L., Nettelbladt, U. og Hammarberg, B. (red) (2008). Logopedi. Lund: Författarna och Studentlitteratur. Kapitlene 1, 5, 19-26, 31, 32
Martins, R. H. G., Pereira, E. R. B. N., Hidalgo, C. B., og Tavares, E. L. M. (2014). Voice Disorders in Teachers. A Review. Journal of Voice, 28(6), s. 716-724. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.02.008
Rørbech, L. (2017). Stemmebrugslære. København: Reizels Forlag. 5th.edition.
Ruotsalainen, J. H., Sellman, J., Lehto, L., Jauhiainen, M. og Verbeek, J.H. (2007). Interventions for treating functional dysphonia in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews, 18(3). doi: 10.1002/14651858.CD006373.pub2.
Shewell, C. (2009). Voice Work: Art and Science in Changing Voices. Oxford: Wiley-Blackwell. Del 1 - 4 (foruten part 1.1 og 3.5 som var pensum på LOG-3105).
Tidsskrift (et helt nummer om barnestemme):
Seminars in Speech and Language
DOI: 10.1055/s-00000076 Issue 02 · Volume 34 · May 2013
Supplerende litteratur:
Andrews, M. L. og Summer, A.C. (2002). Voice Therapy for Children and Adolescents. San Diego, CA: Singular Publishing Group.
Aronson, A. E. og Bless, D. (2009). Clinical voice disorders. New York: Thieme-Medical Publishers Inc.
Bredtvet kompetansesenter; team for stemmevansker (2005). Øvingskompendium.
Butcher, P., Elias, A. og Cavalli, L.C. (2007). Understanding and Treating Psychogenic Voice Disorders. London: John Wiley & Sons Ltd.
Dahle, A. (2004). Taletrening etter laryngectomi. Oslo: Bredtvet kompetansesenter.
Kelchner, L. N., Weinrich, B. D., og Brehm, S. B. (2014). Pediatric voice: a modern, collaborative approach to care. San Diego, CAA: Plural publishing
Ohlsson, A.-C., Andersson, E. M., Södersten, M., Simberg, S., og Barregård, L. (2012). Prevalence of Voice Symptoms and Risk Factors in Teacher Students. Journal of Voice, 26(5), s. 629-634. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.11.002
van Houtte, E., Claeys, S., Wuyts, F., og van Lierde, K. (2012). Voice disorders in teachers: Occupational risk factors and psycho-emotional factors. Logopedics Phoniatrics Vocology, 37(3), s. 107-116. doi:10.3109/14015439.2012.660499
Vilkman, E. (2004). Occupational safety and health aspects of voice and speech professions. Folia phoniatrica et logopaedica, 56(4) s. 220-253. doi: 10.1159/000078344