Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2018

LOG-3104 Stemmevansker - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i logopedi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Stemmevansker er ett av fire hovedtema i fagområdet logopedi. Emnet tar for seg normale stemmekvaliteter og stemmevansker.

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert med to samlinger på tre dager som er lagt til tredje semester. Omfang er 17 timer per samling, totalt 34 timer.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Eksamen består av hjemmeoppgave over oppgitt problemstilling med muntlig eksamen. Oppgavens omfang er på 2500-3000 ord. Muntlig eksamen er justerende.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Dato for eksamen

Muntlig prøve 11.01.2019;Hjemmeoppgave utlevering 06.12.2018 innlevering 13.12.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Colton, R. H., Casper, J. K. og Leonard, R. (2011). Understanding Voice Problems - A Physiological Perspective for Diagnosis and Treatment. 4. utgave. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins Kapitlene 2, 5-7 og 10.

Hartelius, L., Nettelbladt, U. og Hammarberg, B. (red) (2008). Logopedi. Lund: Författarna och Studentlitteratur. Kapitlene 1, 5, 19-26, 31, 32

Martins, R. H. G., Pereira, E. R. B. N., Hidalgo, C. B., og Tavares, E. L. M. (2014). Voice Disorders in Teachers. A Review. Journal of Voice, 28(6), s. 716-724. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.02.008

Rørbech, L. (2017). Stemmebrugslære. København: Reizels Forlag. 5th.edition.

Ruotsalainen,  J. H., Sellman, J., Lehto, L., Jauhiainen, M. og Verbeek, J.H. (2007). Interventions for treating functional dysphonia in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews, 18(3). doi: 10.1002/14651858.CD006373.pub2.

Shewell, C. (2009). Voice Work: Art and Science in Changing Voices. Oxford: Wiley-Blackwell. Del 1 - 4 (foruten part 1.1 og 3.5 som var pensum på LOG-3105).

Tidsskrift (et helt nummer om barnestemme):
Seminars in Speech and Language
DOI: 10.1055/s-00000076 Issue 02 · Volume 34 · May 2013

Supplerende litteratur:
Andrews, M. L. og Summer, A.C. (2002). Voice Therapy for Children and Adolescents. San Diego, CA: Singular Publishing Group.

Aronson, A. E. og Bless, D. (2009). Clinical voice disorders. New York: Thieme-Medical Publishers Inc.

Bredtvet kompetansesenter; team for stemmevansker (2005). Øvingskompendium.

Butcher, P., Elias, A. og Cavalli, L.C. (2007). Understanding and Treating Psychogenic Voice Disorders. London: John Wiley & Sons Ltd.

Dahle, A. (2004). Taletrening etter laryngectomi. Oslo: Bredtvet kompetansesenter.

Kelchner, L. N., Weinrich, B. D., og Brehm, S. B. (2014). Pediatric voice: a modern, collaborative approach to care. San Diego, CAA: Plural publishing

Ohlsson, A.-C., Andersson, E. M., Södersten, M., Simberg, S., og Barregård, L. (2012). Prevalence of Voice Symptoms and Risk Factors in Teacher Students. Journal of Voice, 26(5), s. 629-634. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.11.002

van Houtte, E., Claeys, S., Wuyts, F., og van Lierde, K. (2012). Voice disorders in teachers: Occupational risk factors and psycho-emotional factors. Logopedics Phoniatrics Vocology, 37(3), s. 107-116. doi:10.3109/14015439.2012.660499

Vilkman, E. (2004). Occupational safety and health aspects of voice and speech professions. Folia phoniatrica et logopaedica, 56(4) s. 220-253. doi: 10.1159/000078344