Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
PED-1001 Barn og unges utvikling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Teoretisk. Emnet er obligatorisk på i pedagogikk, begge studieretninger. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi, psykoanalyse og kulturpsykologi; det kulturelle perspektivet tar for seg barn og unge som kulturbærere og belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst, utdanning og samfunn særlig oppmerksomhet.
Søknadsfrist
1. juni.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling
Ferdigheter:
- kunne formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling skriftlig
Kompetanse:
- kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
- kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Undervisning
Forelesning og seminar. Emnet gis i høstsemesteret.
Eksamen
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til den avsluttende skriftlige eksamen:
- En ukes hjemmeoppgave over oppgitt tema, ca 1.400 ord ( 4 sider). Utlevering: uke 37. Innlevering 19.10.18
Eksamen/vurdering:
- Hjemmeoppgave over (1) en uke med oppgitt tema, ca. 2400 ord (ca. 7 sider).
Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Eksamensperiode: 21. - 28. november 2018
Dato for eksamen
Hjemmeoppgave utlevering 22.11.2018 innlevering 29.11.2018
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
- Braarud, H. C., & Nordanger, D. Ø. (2011). Kompleks traumatisering hos barn: En utviklingspsykologisk forståelse. Tidsskrift for norsk psykologforening: 968-972 (5 s.)
- Edvards, V.J., Holden, G.W., Anda, R.F. & Felitti, V.J. (2003) Experiencing multiple forms
- of childhood maltreatment and adult mental health: Results from Adverse Childhood Experiences (ACE) study. American Journal of Psychiatry, 160(8), 1453-1460 (7 s.)
- Gulbrandsen, Liv Mette (red.). (2017): Oppvekst og psykologisk utvikling: Innføring i psykologiske perspektiver. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. (400 s.)
- Kennair, L.E.O & Hagen, R (red). (2015): Personlighetspsykologi. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 4: 101-128 (27 s.)
- Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2015). Didaktisk arbeid. Kapittel 4: Teorier om læring. Gyldendal Akademisk. (27 s.)
- Neal, J.W., Durbin, E.C., Gornik, A.E. and Lo, L. (2017): Codevelopment of Preschoolers¿ Temperament Traits and Social Play Networks Over an Entire School Year. Journal of Personality and School Psychology. Vol. 113, No. 4, 627-640 (14 s.)
- Nordanger, D. Ø. & Braarud, H. C. (2014). Regulering som nøkkelbegrep og toleransevinduet som modell i en ny traumepsykologi. Tidsskrift for norsk psykologforening: 531-536 (5 s.)
- NOU 2012: 5: Bedre beskyttelse av barns utvikling. Ekspertutvalgets utredning om det biologiske prinsipp i barnevernet. Vedlegg 1 og 2.: 176-212 (38 s.)
- Schultz J-H., Langballe. Å. (2016) Læringssamtalen - læreren som ressurs for traumatiserte elever. I Barn, vold og traumer: Møter med unge i utsatte situasjoner. Øverlien, Hauge & Schultz (red.). Oslo: Universitetsforlaget. (16 s.)