Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Undervisningen vil gi en innføring i temaene:
- Begrepene læring og lærevansker.
- Ulike teoretiske perspektiver på lærevansker.
- Ulike kategorier av lærevansker: - spesifikke lærevansker (som språk- og kommunikasjonsvansker: lese- og skrivevansker, matematikkvansker), - generelle lærevansker (som utviklingshemning), - sammensatte lærevansker, - psykisk betingede lærevansker (sosiale og emosjonelle vansker), - sensorisk betingede lærevansker (syns- og hørselsvansker), - migrasjonsrelaterte lærevansker.
Emnet vil gi et innblikk i lærevansker hos barn og unge i gruppene som er nevnt ovenfor og i grupper med sammensatte vansker. Det vil bli gitt en oversikt over vanskenes ytringsformer, årsaksforhold og tiltak, samt eventuelle følgetilstander. Begreper relatert til lærevansker vil bli diskutert.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kjennskap til ulike kategorier av lærevansker hos barn og unge
- Kjennskap til ytringsformer, omfang, årsaksforhold og følgetilstander av ulike typer lærevansker
- Kjennskap til sentrale begreper i studiet av lærevansker
Ferdigheter:
- Kunne redegjøre skriftlig og muntlig for problemstillinger fra det spesialpedagogiske fagfeltet.
- Kunne identifisere ulike kategorier av lærevansker og legge til rette for tiltak i forhold til disse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav: Innlevering av skriftlig oppgave på ca. 8 sider. Arbeidskravet må være bestått før studenten kan melde seg til eksamen.
Eksamen/vurdering: 6 timers skoleeksamen. Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
- Befring, E. & Tangen, R. (red.) (2012). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk Forlag. Kap. 18, 24 og 28.
- Lund Ingrid. (2012). Det stille atferdsproblemet. Innagerende atferd i barnehage og skole. Bergen: Fagbokforlaget.
- Hansen, A. og Koppen, K. 2015. En smakebit på systematisk begrepsundervisning. Psykologi i kommunen nr. 3, 39 - 49.
- Haugen, R. (red.) (2006). Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
- Haugen R. (red.) (2010). Barn og unges læringsmiljø 4. med vekt på lærevansker. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (med unntak av kap. 5 og 6).
- Lyster, S.A.H. (2012). Elever med lese- og skrivevansker. Oslo: Cappelen Damm.
- Nilsen, V.D. (red.) (2014). Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
- Rygvold, A.L., & Ogden, T. (red.) (2017). Innføring i spesialpedagogikk. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 3 og 9.