Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2018

PED-1015 Spesialpedagogisk refleksjon og praksis - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på bachelor i spesialpedagogikk og kan ikke tas som enkeltemne.

Følgende emner må være fullført før man kan melde seg opp:


Innhold

Emnet organiseres på følgende måte:

3 dagers teoretisk gjennomgang av observasjonsmåter, og ulike kartleggingsmetoder. Etisk refleksjon og relasjonell kompetanse vil bli drøftet, blant annet gjennom å inndra fagpersoner/representanter fra praksisfeltet. Dette for å konkretisere de utfordringene studentene møter i praksis, og hvilke forventninger praksisstedene har til studentene.

Studentene gjennomfører deretter 2 ukers praksis, før de møtes til et 2-dagers seminar på studiestedet. På seminaret er det meningen at studentene presenterer et praksiseksempel de ønsker å diskutere med medstudenter og seminarleder. Dette gir mulighet til en detaljert refleksjon over utfordringer studenten har møtt i praksisperioden. Praksiseksempelet er et arbeidskrav, det skal være utformet skriftlig, med en størrelse på maksimum 2 sider.

Etter seminaret gjennomfører studenten siste praksisuke på arbeidsstedet han / hun er tilknyttet, og utformer etter dette en avsluttende praksisrapport på maksimum 5 sider. Praksisrapporten skal beskrive en arbeidsoppgave i praksis. Dette kan være et anonymisert eksempel/case, hvor studenten redegjør for valg av observasjonsmåte, og begrunner valget. Hvilke dilemmaer opplevde studenten i dette arbeidet? Hvor enkelt/vanskelig var det å være observatør? Hvordan kan man skille mellom hvilke observasjoner som var viktige/ikke viktige. Hvordan ble det arbeidet for å inndra bredest mulig viten om individet, og individets livsverden? Hvordan ble ressurser i omgivelsene kartlagt, og hvilke ressurser ble ansett som betydningsfulle å ha tilgang til? Hvilke dilemmaer kan oppstå når det trekkes konklusjoner ut fra observasjoner? Hvilke konsekvenser kan konklusjonene få for et annet menneske, for eksempel i form av hvordan planer og tiltak utformes?

Praksisrapporten skal ikke fokusere på et produkt i form av en plan eller tiltak, men sette fokus på hvordan informasjonen blir til, som igjen danner grunnlaget for konkrete planer og tiltak.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring, PED-1011 Normalitet, avvik og funksjonshemning, PED-1016 Spesialpedagogisk samarbeid

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan

Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesning, seminar, gruppearbeid og praksis.

3 dager forelesning + 2 dager seminar

3 ukers praksis i barnehage, skole eller andre tilbud som arbeider direkte med mennesker med behov for spesialpedagogisk tilrettelegging.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Ved karakteren "ikke bestått" tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. august.


Pensum

Læreplanverket for «Kunnskapsløftet», generell del : 22 sider
http://www.udir.no/upload/larerplaner/generell_del/generell_del_lareplanen_bm.pdf

Pettersvold, M. og Østrem, S. (2012). Mestrer - mestrer ikke. Jakten på det normale barnet. Oslo: Res Publica 195 sider

Nielsen, M.M. (2014). Observasjon og pedagogisk analyse. Oslo: Gyldendal Akademiske. 54 sider

Spurkeland, J. og Lysebo Onshuus,M. (2016). Relasjonskompetanse i skolen. Pedlex as. http://www.pedlex.no/artikkel/fjk/relasjonskompetanse-i-skolen/ 80 sider

 

Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859 4 sider.

Skikkethetsarbeid i UH-institusjoner.
http://www.uhr.no/documents/Skikkethetsarbeid_i_UH_institusjonene_rapport_mars_2011.pdf 53 sider.

Roffey, S. (2012). Positive læringsrelationer i skolen. Viborg: Dansk Psykologisk Forlag. 264 sider

Kompendie Ped-1015

Fangen, K. (2011). Deltagende observasjon. Bergen. Fagbokforlaget
Introduksjon, Kapittel 5 og 6. 48 sider

Sollied, S. et.al (2016). Videoanalyse i team. Viborg: dansk Psykologisk forlag.
Kapittel 2 og 8. 25 sider.