Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
PED-3030 Barn og unge med læringsutfordringer - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
- Det verdimessige og juridiske grunnlaget for spesialpedagogisk arbeid og det offentlige mandatet, herunder begreper som taushetsplikt, medbestemmelse, foreldreansvar, samtykke, spesialundervisning og tilpasset opplæring.
- Institusjonell kontekst for spesialpedagogisk arbeid. Hva som karakteriserer spesialpedagogisk praksis i barnehage og skole. Spesialpedagogens etiske ansvar.
- Utviklings- og læringsteorier og relevante didaktiske modeller. Ulike kognitive lærevansker og konsekvenser for opplæringa.
- Testprofiler ¿ hvordan tester er bygd opp, tolkning og mulig tiltaksutforming
- Forskning om spesialpedagogisk praksis; organisering, arbeidsmetoder og resultater. Herunder betydningen av praktisk-estetiske fag i spesialpedagogisk arbeid.
- Forholdet mellom spesialpedagogikk og allmenn tilpasset opplæring. Inkluderende læringsmiljø. Faktorer som påvirker læringsmiljø, motivasjon og selvoppfatning hos eleven.
- Evnerike barn og unge og deres særlige læringsutfordringer.
- Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
- Elev- og lærerrelasjoner.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav.
Søknadskode: 9371.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- forholdet mellom teorier knyttet til avvik og funksjonshemminger og deres implikasjoner på den spesialpedagogiske praksisen
- nye forståelsesformer som kan gi grunnlag for endret didaktisk teori og praksis
- metoder for kartlegging, planlegging av tiltak og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser (fokus på forståelse av testprofiler)
- forholdet mellom læringsprogram og elevenes forutsetninger
- forholdet mellom evnerike barn og unge og den spesialpedagogiske praksisen
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser og for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- analysere opplæringspraksis og legge til rette for læring tilpasset barn og unges spesifikke behov, herunder alle barn og unge i opplæring.
- vise forståelse for hvordan et læringssyn kan komme til uttrykk i praksis
- planlegge, gjennomføre og vurdere differensiert og tilpasset opplæring for alle barn og unge innenfor rammen av en inkluderende opplæring.
Kompetanse
- Studenten kan innta en kritisk, analytisk tilnærming til institusjonenes og profesjonenes rolle i samfunnet.
- Studenten kan legge til rette for gode spesialpedagogiske tiltak ut fra en forståelse for barnet og den unges særskilte behov.
- Studenten har kompetanse på forskning om spesialpedagogisk praksis.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 30 timer.
Undervisningsform vil være forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og/eller godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
- Tre refleksjonsnotater eller læringslogger
Eksamen består av:
- 4 timers skriftlig eksamen hvor kandidaten besvarer 3 av 5 oppgaver.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.
Ved karakteren F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Kirk m.fl. 2012. Educating exceptional children. Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning. S. 61-400. (340 sider).
Mitchell, D. 2008. What Really Works in Special and Inclusive Education. s. 43-78, 113-139, 201-224. Wiltshire: Routledge. (80 sider).
Spurkeland, J. 2011. Relasjonspedagogikk.s. 62-159. Bergen: Fagbokforlaget (97 sider).
Woolfolk, A. 2010. Pedagogisk psykologi. S. 114-120, 200-237, 272-317. Trondheim: Tapir akademisk forlag. (90 sider)
Pensum i kompendium (kjøpes hos trykkeriet i Alta)
Bøttcher, L. 2011. Cognitive Impairments and Cultural-Historical Practices for Learning: Children with Cerebral Pasly in School. I: Daniels, H. og Hedegaard, M. (red.) Vygotsky and Special Needs Education. Rethinking Support for Children and Schools. New York, London: Continuum. S. 11-29. (19 sider)
Kuhmunen, J.M. 2012. Språket er det aller viktigste for barnet. Masteroppgave fra Høgskolen i Finnmark. S. 3-7 og 15-22. (13 sider).
Ottem, E. m.fl. 2009. Begrepslæring for barn og unge med språkvansker. I kompendium. (11 sider).
Overland, T. 2007. Skolen og de utfordrende elevene. s. 47-99. Bergen: Fagbokforlaget. (52 sider).
Uljens, M. 1997. Grunddrag till en reflektiv skoldidaktisk teori. I Uljens, M. (red) Didaktik. Lund: Studentlitteratur. Kap. 8, s. 166-199 (33 sider)
Anbefalt tilleggslitteratur
Betzonich-Wilken, P. (2009). Den neurologiske reduktion - eller når troen på berigelse ender med forarmelse. Kognition & Pædagogik nr. 72, 20-23.
Bøttcher, L. 2004. Børn med anderledes hjerner har også intentioner. Nordiske udkast nr. 2, 2004. S. 45-62. (17 sider) (I kompendium)
Eriksen, E. og Germeten, S. 2012. Barnevern i barnehage og skole. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Hedegaard, M. og Chaiklin, S. 2011. Supporting Children and Schools: A Developmental and Practice-Centered Approach for Professional Practice and Research. I: Daniels, H. og Hedegaard, M. (red.) Vygotsky and Special Needs Education. Rethinking Support for Children and Schools. New York, London: Continuum. S. 86-107. (22 sider)
Kuhmunen, J.M. 2012. Språket er det aller viktigste for barnet. Masteroppgave fra Høgskolen i Finnmark.
Lie, B. 2014. Eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Ca. 900 sider