Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2018

PED-3037F Spesialpedagogisk refleksjon og praksis - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er obligatorisk i studieprogrammet master i spesialpedagogikk. Emnet er forbehold studenter på programmet og kan ikke tas som enkeltemne.

Det kreves gyldig politiattest før studenter kan gå ut i praksis.  


Innhold

Emnet gir en innføring i ulike måter å observere og kartlegge individers læringsmiljø og læringsforutsetninger. Studentene gjøres kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden, og samarbeidet mellom de ulike instanser.

På alle praksissteder vil rådgivningsvirksomhet på individ ¿ og /eller systemnivå stå sentralt. Studentene vil i sin praksis skal få erfaring med oppgaver knyttet til rådgivning, veiledning og konsultasjon på individ-, gruppe- og systemnivå. Grunnlagstenkning og perspektiver danner plattform for de ulike arbeidsmåter / metoder, og kunnskap om dette er viktig i refleksjonsprosessen rundt valg av arbeidsmåte. Studentene kan i samarbeid med veileder, gjennomføre rådgivnings- og veiledningsoppgaver. Dette kan blant annet inkludere selvstendig utredningsarbeid som grunnlag for rådgivningsarbeid, og kan også inneholde beskrivelse av tiltak.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter og kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Undervisningen er delt opp i 12 dager praksisutplassering og fire samlingsdager fordelt i for- og etterkant av ordinær praksisperiode. Seminarsamlingen er obligatorisk og kan være nettbasert.

15 timer må settes av til rene veiledningstimer mellom praksisveileder og student.  Praksisukene betraktes som vanlige arbeidsuker. Studentene bør få innblikk i arbeidshverdagen på praksisstedet. De 15 veiledningstimene i praksisperioden skal konsentreres innen områder som veileder finner nødvendig. Studenten skal være aktiv i forhold til veiledningstimene og velge ut enkelte situasjoner eller problemstillinger som han/hun ønsker å ta opp.

For noen praksisveiledere kan det være nødvendig å være sammen med studenten det meste av praksisperioden. Dette kan særlig være tilfelle der det dreier seg om sårbare elever/klienter.

Praksisen kan for eksempel gjennomføres ved en Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT), Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), Habiliteringstjeneste for barn og unge, Statped, spesialpedagogiske kompetansesentra, eller ved en barnehage/skole som har den nødvendige kompetanse innenfor fagfeltet.

Studenter som skal i praksis må undertegne taushetserklæring.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F regnes som stryk/ikke bestått.

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i påfølgende semester


Dato for eksamen

Praksisrapport innlevering 05.11.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

NB: Det kan komme endringer. Senest 15. august.

Bøker:

Boge, M., Markhus, G., Moe, R. og Ødegaard, E.E. 2009. Læring gjennom veiledning. 2. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. (139 sider).

Germeten, S. og Skogen, E. 2011: Grunnlag for læring. Dokumentasjon i barnehage og skole. Bergen: Fagbokforlaget. (169 sider).

Glavin, K. og Erdal, B. 2013. Tverrfaglig samarbeid i praksis. Oslo: Kommuneforlaget. (220 sider). (2018-utgave kan også benyttes).

Kjønstad, A. 2014: Taushetsplikt om barn. Oslo: Kommuneforlaget. (102 sider).

Pettersvold, M. og Østrem, S. 2012. Mestrer, mestrer ikke ¿ jakten på det normale barnet. Siggerud: Res Publica. (195 sider).

I kompendium:

Bishop, D.V.M. 2009. Trog-2 norsk versjon. Test for reception of grammar. Oslo: UiO. Side 10-14 (5 sider).

Eng, H. og Kjøbli, J. 2017. Foreldrerollen og samfunnet ¿ familiestøtte som forebyggende strategi. I: Eng, H., Ertesvåg, S.K., Frønes, I. og Kjøbli, J. (red.). (25 sider).

Galta, H. 2014. Tolkning av WISC-IV teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, side 11-31 (20 sider).

Hagtvet, B. og Lillestølen, R. (u.å.). Reynell språktest. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 4, side 21-24 (5 sider).

Kirk, S. A. og Kirk, W. D. (1971): Psykolinguistiske indlæringsvanskeligheter. København: Dansk psykologisk Forlag. Kapittel 1. Side 13-23 (10 sider).

Nilsen, S. og Herlofsen, C. Tiltakskjeden ved rett til spesialundervisning ¿ regelverk og praksis. I: Jakhelln, H. og Welstad, T. (red.): Utdanningsrettslige emner ¿ Artikler med utvalgte tema fra skole- og utdanningsrettens område, Oslo: Cappelen - Damm Akademisk Forlag.

Nya SIT. Språklig Impressivt Test för barn. Utdrag fra innledningen.

Wechsler, D. (u.å.). Wisc-IV Norsk versjon. Manual del 1. Kapittel 1, side 11-16 (7 sider).