Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2019

BLU-1212 Nordlig mangfold: Danning i en flerspråklig og flerkulturell kontekst - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Forsterkningsemne som kan velges andre studieår i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

BLU-1214 Nordlig mangfold: Danningsprosesser i et flerkulturelt samfunn 20 stp

Innhold

Grunnlaget for emnet finner vi både i regionens historie som et flerkulturelt og flerspråklig samfunn, og i økt mangfold knyttet til nyere innvandring. Temaer vil være språkutvikling, ulike kulturelle tradisjoner og fortellinger, og interkulturell kommunikasjon. Det lokale og nordlige fokuset vil inngå i universelle perspektiver på flerkulturalitet og flerspråklighet.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten skal:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over to semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 105 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager (omfang om lag 2500 ord).

Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen over tre dager utlevering 25.02.2019 innlevering 27.02.2019

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Kompendium:

Bøker/artikler på nett:

 

*Birkeland, T. & Mjør, I. 2012: «Eventyr og fablar» i Barnelitteratur ¿ sjangrar og teksttypar. (13 sider) (denne har de hatt på pensum i BLU-1003F).

 

Eira, Anne Kirsten og Østby, Maret: Duodjegaldu.. Davvi Girji 2013.

Enkelte sider som inspirasjon for eget arbeid og arbeid med barn. Boken er på samisk, så det er bildebeskrivelsene vi i hovedsak ser på. Finnes på www.bokhylla.no

 

Fløtten, Kristin A.Ø. (2016) «- og så fikk dem se en rein! Ulike tilnærminger til hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i samisk-lulesamsik område i Norge» i Tidsskrift for nordisk barnehageforskning. Vol.12 (9) https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1564/1661 (17 s.)

 

*Gjervan, M. 2016: «Flerkulturelle perspektiver og foreldresamarbeid» i Glaser, V. (2016): Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.10 (boken brukes også på SRLE) (14 s.)

 

Hætta, Máret f.fl.2007: Håndbok i duodji. Samisk håndverk. Vett og Viten. (192s).

 

*Høigård, A. 2013: Kap. 5: «Å vokse opp med mer enn ett språk» i Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. Universitetsforlaget. (24 sider) (denne har de hatt på pensum i BLU-1003F).

 

Juuso, R. og Bjørn, I. M. E., 2006: Temahefte om samisk kultur i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (48s.). (tilgjengelig på nett)

 

Kasin O. (2010) «Kultur som mangfold og enfold i barnehagen». Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning Vol.3, Nr.2, s.63-75. (12 sider) (tilgjengelig på nett)

 

Krag, M. E. 2012: Nordnorsk folkereligiøsitet: Levende og i møte med Den norske kirke, Oslo, s. 9-57 og s. 73-90 (63 sider) (tilgjengelig på nett).

Kristiansen, R. 2005: Samisk religion og læstadianisme, Bergen: Fagbokforlaget (90 sider).

Nergård, V. (2011) «Fler-foreldre-systemet i samisk barneoppdragelse». Norsk pedagogisk tidsskrift nr.1 https://www.idunn.no/npt/2011/01/art04 (19 s.)

Sand, S. (2016) «Ulikheter og fellesskap. Flerkulturell pedagogikk i barnehagen». Kap. 3-5 og 7.Vallset: Oplandske Bokforlag. (82 s.)

 

Sandvik, M. og Spurkland, M. 2012: Lær meg norsk før skolestart! (2. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (168 sider)

 

Spernes, K. og Hatlem, M. 2013: Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og praktiske perspektiver. Oslo: Gyldendal. (276s.).

 

Storjord, M. H. (2008) «Barnehagebarns liv i en samisk kontekst. En arena for kulturell meningsskaping». Doktorgradsavhandling. Kap.11 (20 s.) http://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/3571/thesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

Zachrisen, B. (2015) «Interaksjoner i lek mellom barn med etnisk minoritets- og majoritetsbakgrunn» i Dansk pædagogisk tidsskrift nr.1. (8 s.) https://issuu.com/danskpadagogisktidsskrift/docs/dpt_0115_issuu

 

Verdooren A. (2014) «Taking Multiplicity Seriously: Towards new approaches for Intercultural Practitioners». Intercuture Journal 13/23 (13 s.) ((tilgjengelig på nett).

 

UDIR (2016) Regelverket knyttet til arbeid med minoritetsspråklige barn i barnehagen (2 s.)https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk-barnehage/Minoritetsspraklige-barn/

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk-barnehage/Minoritetsspraklige-barn/

 

Skjønnlitteratur

Biletbøker

Nyhus, Svein 2004: Jeg!

Marry Ailonieida Somby 1976: Ámmul ja alit oarbmælli (nordsamisk)/Ammul og den blå kusinen (norsk bokmål). www.nb.no

Peikebok

Wirsén, Stina 2010: Hei! Gyldendal.

Kompendium

Kompendium «Kulturberande forteljingar»

Sjølvvald pensum

1 kulturberande forteljing (eventyr, segn frå lokalmiljøet)

2 lyriske tekstar (dikt, songar, regler)

 

 

 

Totalt pensum: ca. 1394 sider