Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
EXF-0714 Examen facultatum ved HSL-fakultetet - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en innføring i sentrale sider ved akademisk virksomhet. Det tar opp grunnleggende trekk ved akademisk skriving, argumentasjonslære, vitenskapsfilosofi og informasjonskompetanse. Du vil tilegne deg kunnskaper og ferdigheter du vil få god bruk for i dine videre studier.
Sentrale spørsmål er: Hvordan forklare sosiale fenomen? Hvordan forstå menneskeskapte objekter? Hvordan argumentere saklig for og imot en påstand? Hvordan uttrykke seg med språklig klarhet? Hvordan forberede og skrive en akademisk tekst? Emnet tar også for seg ulike forklaringstyper og grunnleggende vitenskapelige tilnærminger til kulturelle og sosiale forskningstema. Det komplekse forholdet mellom vitenskap og samfunn vil også bli diskutert.
Du får øvd opp dine evner til kritisk refleksjon, til å diskutere og til å se en sak fra ulike sider.
Et kurs i informasjonskompetanse (hvordan finne, evaluere, bruke og sitere kilder) inngår som del av emnet.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått eksamen i emnet har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har:
- grunnleggende forståelse av vitenskapelig klarhet, argumentasjon og saklighet
- innsikt i det karakteristiske ved samfunnsvitenskapelig og humanvitenskapelig kunnskap, begrunnelse og forklaring
- gode kunnskaper om hva som kjennetegner en akademisk tekst
- kunnskap om den akademiske skriveprosessen
- forståelse for læringsstrategier, kildebruk og plagiat.
Ferdigheter og kompetanse
Studenten:
- kan argumentere og redegjøre på en akademisk måte
- kan anvende vitenskapelige metoder og vitenskapsteoretiske fremgangsmåter
- kan reflektere kritisk over forvaltning/produksjon av vitenskapelig kunnskap
- kan delta i en akademisk diskusjon, både skriftlig og muntlig
- kan disponere og strukturere en akademisk tekst
- kan finne, anvende og vise til akademiske kilder.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen går over 12 uker, og består av en ukentlig forelesning og et ukentlig seminar. Forelesningene vil ta for seg temaer som utdypes i seminargruppene, der muntlig og skriftlig aktivitet er en sentral del av læringsformen. Universitetsbibliotekets kurs i informasjonskompetanse (iKomp) inngår som en del av undervisningen.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer hvert år.
Eksamen
Det kreves 75% oppmøte på seminarundervisningen, samt at det skrives en hjemmeoppgave der studenten skal fremstille et egenvalgt tema i akademisk form. Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen består av en digital hjemmeeksamen på 5 timer. Det brukes en karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, og F er ikke bestått.
Ved karakter F/ikke bestått på digital hjemmeeksamen tilbys kontinuasjonseksamen i midten av februar i vårsemesteret. Ved gyldig forfall tilbys også utsatt eksamen. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen er 15. januar.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Ca. 500 sider.
Pensum:
1) Karlsen, G. (2015): Språk og argumentasjon. Bergen: Fagbokforlaget 2015, 82 sider, ISBN
9788245018196
2) Manger, T. og Wilhelmsen L.S. (2011): Effektiv læring. Råd til nye studenter. Pensum
omfatter kapitlene 4-8: Hukommelsen kan forbedres; Tidsplanlegging; Bruk
forelesningsnotatene; Skriving fremmer læring (44 sider). Bergen: Fagbokforlaget 2011,
ISBN 9788245011814
3) Bårnes, V. og Løkse, M. (2015): Informasjonskompetanse: håndbok i kildebruk og
Referanseteknikker. Kristiansand: Høyskoleforlaget 2015, 128 sider, ISBN 9788202494681
4) Kompendium (artikkelsamling): «EXF 2014. Examen Facultatum ¿ Høsten 2018»
Både lærebøkene og kompendiet kan kjøpes i Akademika (Universitetsbokhandelen).