Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2018

KVI-1112 Historisme - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for språk og kultur

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne. Emnet (eller tilsvarende fordypning) er obligatorisk i bachelorgraden i kunsthistorie.

Innhold

Historisme - interessen for fortidens stiler og uttrykksformer - er et fenomen gjennom kunstens historie, men som fikk særlig betydning fra slutten av 1700-tallet og gjennom hele 1800-tallet. Historisme er blitt epokebetegnelse på 1800-tallets arkitektur og bildekunst, selv om epoken også rommer nye, moderne tendenser. I dette emnet vil vi i hovedsak ta for oss norsk arkitektur, skulptur og bildekunst fra ca. 1790-tallet til ca. 1920. Vi setter historismens kunst og arkitektur inn i en større geografisk, kulturell, sosial og politisk kontekst. I emnet drøftes også ulike forståelser av fenomenet historisme, som begeistringen for fortida eller "stilforvirring", som start på eller motsetning til samtidas gryende modernisme.

Søknadsfrist

 1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Opptakskrav

9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

dokumentere, analysere og diskutere verk som tilhører historismen som epoke


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger, seminarer og gruppearbeid. I tillegg kommer feltarbeid på museer og i bymiljø.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Dato for eksamen

Hjemmeoppgave utlevering 20.11.2018 innlevering 29.11.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

*Kompendium

Betzer, Sarah. Ingres's Shadows, The Art Bulletin, Vol. 95, No. 1 (March 2013), s. 78-101. (24 sider).

Brekke, Nils Georg, Nordhagen, Per Jonas og Lexau, Siri Skjold, Norsk arkitekturhistorie: frå steinalder og bronsealder til det 21. hundreåret, «1800-1900 På veg mot det moderne», s. 235-287, Oslo: Samlaget 2008. Finnes som e-bok på UB. (52 sider)

*Christensen, Arne Lie. «kapittel 1. Nasjonalromantikk og nostalgi fra 1840-1890». I: Kunsten å bevare. Om kulturminnevern og fortidsinteresse i Norge, Pax forlag, 2011, s. 21-71. ISBN 9788253033204. (50 sider).

*Brycchan Carey og Sara Salih, "Introduction" i Brycchan Carey, Markman Ellis and Sarah Salih, red., Discourses of Slavery and Abolition: Britain and Its Colonies 1660-1838, Basingstoke and New York: Palgrave McMillan, 2004: s. 1-8. (7 sider).

Conn, Steven og Walker, Andrew.

The History in the Art: Painting the Civil War, Art Institute of Chicago Museum Studies. Vol. 27, No. 1, Terrain of Freedom: American Art and the Civil War (2001), s. 60-81. (24 sider).

Cooke, Peter. Gustave Moreau's 'Salome': The Poetics and Politics of History Painting", The Burlington Magazine, Vol. 149, No. 1253, Painting and Sculpture in France (Aug., 2007), s. 528-536 (9 sider).

*Costello, Leo. "Turner´s Slave-ship: Towards a Dialectical History Painting," i Brycchan Carey, Markman Ellis and Sarah Salih, red., Discourses of Slavery and Abolition: Britain and Its Colonies 1660-1838, Basingstoke and New York: Palgrave McMillan, 2004: s. 209-222. (13 sider).

*Courbet, Gustave, "Selected Writings (1855-1870)", Nineteenth Century Theories of Art, ed. Joshua C. Taylor, Berkeley, Los Angles, London: University of California Press, 1989: 346-350. (5 sider).

*Ebbesen, Karen Marie. "Eilif Peterssens historiemaleri sett i en europeisk tradisjon", i Eilif Peterssen: historiemaler, realist og nyromantiker, Utstillingskatalog, Lillehammer Kunstmuseum. 2001. s. 3-17 (15 sider).

Eisenmann, Stephen, et al., Nineteenth Century Art: A Critical History, London: Thames and Hudson, 1994: 5-237, 351-364. ("Introduction", "Classicism and Romanticism", "New World Frontiers", "Realism and Naturalism" og "Chronology", (247 sider).

Alternativ, samme forfatter og bok, 2. utgave, London: Thames and Hudson, 2002. Eller samme forfatter og bok, 3. utgave, London: Thames and Hudson, 2007.

Facos, Michelle. An Introduction to Nineteenth Century Art. Routledge, 2011. Introduksjonen og kap. 1-4, s. 1-109; kap. 6, Colonialism, Imperialism, Orientalism, s. 136-161; kap. 10, Imagined Communities s. 243-267; kap. 13, Symbolism, s. 335-366; kap. 14. Individuality and Collectivism, s. 367-386. (totalt 207 sider).

Haskell, Francis. The Manufacture of the Past in Nineteenth-Century Painting, i Past & Present, No. 53 (Nov., 1971), s. 109-120. (20 sider).

Hawes, Louis. Constable's Hadleigh Castle and British Romantic Ruin Painting, The Art Bulletin, Vol. 65, No. 3 (Sep., 1983), s. 455-470. (16 sider).

Hoel, Kari. Monumentalarkitektur i Oslo: Fra kongens slott til kunnskapens tempel, Bergen: Vigmostad & Bjørke 2008, s. 10-160. (150 sider).

*Ingres, J.A.D. "Commentaries on Art," Nineteenth Century Theories of Art, ed. Joshua C. Taylor, Berkeley, Los Angles, London: University of California Press, 1989: 105-120. (16 sider)

*Kokkin, Jan. "Middelalderromantikk og sagamotiver", i Jan Kokkin, Eilif Peterssen: mellom stemninger og impresjoner, Oslo: Pax Forlag, 2009. s. 215-231. (16 sider)

Kragelund, Patrick. Abildgaard, Füssli and the First Shakespeare Paintings Outside Britain, i Zeitschrift für Kunstgeschichte, 73. Bd., H. 2 (2010), s. 237-254. (18 sider).

Ljøgodt, Knut. Historien fremstilt i bilder, Oslo: Pax, 2011. (200 sider)

Ljøgodt, Knut. 2012. Northern Gods in Marble¿: the Romantic Rediscovery of Norse Mythology Romantik: Journal for the Study of Romanticisms, vol. 1, no. 1, s. 141-166, (25 sider).

*Polak, Ada og Thue, Anniken. "Kunsthåndverk og kunstindustri 1814-1870", s. 341-436, Norges kunsthistorie Bind IV, Oslo: Gyldendal 1981. (95 sider)

*Reynolds, Joshua. "Discourse IV", s. 57-77, Discourses of Art, red. Robert R. Wark, New Haven og London, 1997 (20 sider)

Ruskin, John. The Seven Lamps of Architecture, (170 sider).

*Signums svenska konsthistoria 9: Karl Johantidens konst, Stockholm: Signum, 1999, kapitlene " Bildkonsten" og "Konstkritiken", s.143-239 (96 sider).

*Signums svenska konsthistoria 10: Konsten 1840-1890, Stockholm: Signum, 2000, kaptilene "Sveriges stillsama revolution", s. 9-25 og "Historiemåleriet", s. 300-333. (50 sider)

Truettner, William H.

Picturing the Murder of Jane McCrea: A Critical Moment in Transatlantic Romanticism i Transatlantic Romanticism : British and American Art and Literature, 1790-1860, redigert av Andrew Hemingway og Alan Wallach. University of Massachussetts Press, 2015. s. 229-258. (29 sider).

Krul, Wessel. "Painting Plutarch: Images of Sparta in the Dutch Republic and Enlightenment France",

Ancient Models in the Early Modern Republican Imagination, 2017, 157-188 (32 sider).

1606 sider.

Sekundærlitteratur:

* Frank, Mitchell Benjamin. German Romantic Painting Redefined: Nazarene Tradition and the Narratives of Romanticism, kap. 4 "Historicism", s. 81-116.

Costello, Leo. J.M.W. Turner and the Subject of History, Taylor and Francis, 2012.

Ruskin, John. The Stones of Venice, 1851.