Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
BED-2053 Kundedrevet innovasjon - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Innhold
- Verdibasert opplevelsesøkonomi, samskaping og innovasjon i kundeopplevelser
- Tjenestedominant logikk som basis/utgangspunkt for innovasjon
- Samskapte og åpne innovasjonsprosesser
- Forretningsmodellinnovasjoner for tjenester
- Innovasjon i infrastruktur og regulatoriske innovasjoner
- Verktøy og metodikk for kundedrevet innovasjon
Søknadsfrist
Hva lærer du
Emnets mål er å gjøre studentene i stand til å forstå kundedrevet innovasjon samt analysere og utvikle relevante forretningsmodeller i alle typer bedrifter og organisasjoner og på den måten bidra til bærekraft og konkurransedyktighet. Emnet presenterer nye og spennende perspektiver på innovasjon, med tjenestedominant logikk og kunde- og merkeopplevelse som fundament. Kundeorientering står sentralt og kunder/brukere sees på som samskapere av verdi ved forbedring eller nyutvikling av produkter og/eller tjenesteprosesser. Emnet anvender praktiske eksempelcase og studentworkshops med bruk av metodikk for kundedrevet innovasjon.
Kunnskap
Kandidaten skal
- kunne definere sentrale begreper, forstå teorifundamentet for tjenestedominant logikk
- kjenne til den viktige betydningen av kundens/brukerens rolle i samskaping av verdier og innovasjon
- forstå betydningen av kundeopplevelse, og kjenne til muligheten for å innovere i kundeopplevelser
- kjenne til relevante metoder for kundedrevet innovasjon
- kjenne til virkemidler for samskapte- og åpne innovasjonsprosesser for tjenester, for forretningsmodellinnovasjon og for regulatoriske innovasjoner
Ferdighet
Kandidaten kan
- anvende tjenestedominant logikk som utgangspunkt for entreprenørskap og innovasjon, relatert til praktiske problemstillinger tjenesteaktører i privat og offentlig sektor står overfor
- tilrettelegge for samskapende aktiviteter med kunder som bidrar til innovasjon i selve kundeopplevelsen
- anvende egnet metodikk og verktøy for kundedrevet innovasjon i innovasjonsprosessen, avhengig av type bedrift, dens forretningsmodell og dens omgivelser
Generell Kunnskap
Kandidaten skal
- vise selvstendighet og fremme forslag til faglig gode løsninger på spørsmål der det ikke finnes fasitsvar
- formulere disse forslagene klart og presist, både skriftlig og muntlig
- være en proaktiv team-medarbeider i arbeidsprosesser
- vise evne til drøfting av teoretiske og metodiske spørsmål på praktiske problemstillinger som virksomheter står overfor
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Eksamen består av en 4 timers skriftlig eksamen som utgjør 100 % av sluttkarakter. Karakterskala: A-F
Arbeidskravet er 1 gruppeoppgave (skriftlig innlevering) samt 1 framlegg av fagartikkel (skriftlig og muntlig). Oppgavene må være godkjent for å få oppmelding til avsluttende vurdering/eksamen. Kravene gis bestått/ikke bestått
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.