Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2019

BED-2125 Innkjøp - 10 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Studiepoengreduksjon

HSLB2B Innkjøp og bedriftsmarkedsføring 5 stp

Innhold

Innkjøp til bedrifter har endret seg vesentlig de senere år. Årsaken er økt grad av spesialisering, økt internasjonalisering og at bedrifter i større grad enn tidligere konkurrerer globalt.

I emnet inngår økt kompetanse om innkjøp generelt, men ikke minst å kjenne til de strategiske valgmuligheter bedrifter står overfor i forhold til anskaffelser. Økt innkjøp av delprodukter og komponenter bidrar til at andelen innkjøp i forhold til omsetning øker. For å være konkurransedyktig er det ei forutsetning at de totale kostnadene til innkjøp holdes på et gunstig nivå. Et annet viktig moment er at bedrifter velger å konsentrere seg om det de har kjernekompetanse på og "outsource" eller kjøpe varer, tjenester og delkomponenter fra andre som er mindre sentral i forhold til egen produksjon. Dette fører til at et tettere samarbeid med leverandører og kunder blir viktigog nødvendig i forhold til produktutvikling, kvalitetsnivå og kundeservice.

Innkjøp som fag blir mer utfordrende og spennende, fordi handelen endrer seg fra lokal arena til nasjonal eller global arena. I tillegg øker kompleksiteten i de strategiske valgene. Innkjøp utgjør en stadig større andel av bedriftens samlede kostnad, og det fører til at innkjøp blir et stadig viktigere konkurranseparameter i de fleste bransjer.

Temaene i dette emnet omhandler:

Introduksjon:


Strategivlag relatert til innkjøp:

Implementering:


Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).


Hva lærer du

Etter å ha avsluttet dette emnet skal studentene ha tilegnet seg grunnleggende kjennskap til begreper og teorier om innkjøp. Videre å kunne analysere grunnleggende problemstillinger knyttet til innkjøp i bedrifter og å kunne foreslå og argumentere for strategiske valg. Praktiske case blir gjennomgått forløpende i emnet for å øke studentenes læring og forståelse.

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper:

 

 Ferdigheter:

 

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, case, seminarer og gruppearbeid.

Eksamen

Arbeidskrav

Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid, fortrinnsvis som gruppearbeid. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Arbeidskravet må være godkjent for å få avlegge eksamen i emnet.

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen (teller 100 %). Bokstavkarakterer A-E, der F er stryk.

Eksamen på dette emnet avholdes på UiT Harstad.

Kontinuasjon, utsatt og ekstraordinær eksamen arrangeres kun på det studiested der studenten har vært undervisningsmeldt.


Dato for eksamen

Skriftlig eksamen 10.05.2019

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Pensumlitteratur oppgis i Canvas ved semesterstart eller fås ved henvendelse til bokhandelen Akademika. Bøkene kan kjøpes på www.akademika.no