Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
HEL-8020 Analyse av registerdata i forskning - 2 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et samarbeid mellom Klinisk forskningsavdeling ved UNN, Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering ved Helse Nord, og Institutt for klinisk medisin ved UiT.Det kan tas som enkeltemne.
PhD- og forskerlinjestudenter ved UiT Norges arktiske universitet melder seg til undervisning og eksamen i Studentweb innen 1. februar.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Søknadsfristen for ph.d.-og forskerlinjestudenter ved UiT er 1. februar.
Søknadsfristen for enkeltemnesøkere er 1. februar. Søknadskode 9305.
Opptakskrav
PhD-studenter, masterstudenter ved et forskerlinjeprogram og søkere med norsk mastergrad på fem år eller 3+2 år (eller tilsvarende) er kvalifiserte søkere. Gyldig dokumentasjon er bekreftelse fra din utdanningsinstitusjon på at du er aktiv PhD-student eller masterstudent ved et forskerlinjeprogram, eller mastergradsvitnemål. Dersom mastergraden er avlagt ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon må det være vedlagt et "diploma supplement"/engelsk oversettelse av vitnemålet.
PhD-studenter og forskerlinjestudenter betaler ikke semesteravgift.
Søknadskode i Søknadsweb: 9305.
Anbefalte forkunnskaper er "HEL-8024 Quantitative research methods" eller tilsvarende kunnskaper.
Hva lærer du
- diskutere fordeler og ulemper med ulike typer studiedesign (tversnitt, kasus/kontroll, kohorte og RCT-studier), samt beskrive effektstørrelser brukt ved de ulike typene design.
- ta i bruk samt vurdere fordeler og ulemper av ulike metoder for å justere for mulige skjevheter i datamaterialet.
- kjenne de viktigste norske sykdomsregistre og hvordan de er juridisk regulert.
- kjenne til styrker og svakheter ved bruk av registerdata i forskning.
- beskrive begrepet "counterfactual causality".
- forklare en "Directed acyclic graph" (DAG), samt vurdere modeller for inferens ved bruk av DAGs.
- diskutere moderne metoder brukt ved kausal modellering.
- analysere data ved bruk av "propensity score", samt vite når det er hensiktsmessig å bruke "propensity score".
- identifisere problem med multippel testing og beskrive metoder som korrigerer for problemene.
- kjenne til hvordan man publiserer effekter i studier basert på registerdata, fra design via materiale, metode, resultat og diskusjon til konklusjon.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav: Obligatorisk deltagelse på 80% av forelesningene.
Eksamen og vurdering: Hjemmeeksamen. Eksamensoppgaver med spørsmål og oppgaver, vurderes bestått/ikke bestått. Eksamen kan leveres på skandinavisk språk eller på engelsk.