Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
HSY4406 Sykepleie med sykdomslære, farmakologi og habilitering til barn og ungdom - 4 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
1. Sykepleie til barn
* Sorg hos barn og unge. Sorgarbeid og reaksjoner på tap av nære familiemedlemmer.
* Barn som pårørende.
* Sykepleie til barn: Barn i sykehus og deres reaksjoner på innleggelse. Observasjon og overvåkning av barn. Ivareta barns egenomsorgsbehov. Kommunikasjon med barnet og familien.
* Familieperspektivet i møte med det syke barnet.
* Sykepleie til premature barn og nyfødte.
* Etiske utfordringer og dilemma i møte med barn og ungdom og deres familie.
* Forebyggende helsearbeid til barn.
* Innføring i vaksinasjonsprogram.
* Psykiske lidelser hos barn.
* Omsorgssvikt og vold i mot barn og ungdom. Bekymringsmeldinger og lovverket.
2. Habilitering til barn
* Habilitering av barn og ungdom.
3. Sykdomslære og farmakologi til barn
* Sykdomslære: Barnesykdommer, infeksjonssykdommer hos barn og ungdom. Kreft hos barn og ungdom. Arvelige og medfødte sykdomstilstander.
* Farmakologi og medikamenthåndtering: Opptak av legemidler hos barn og ungdom. Administrasjonsformer. Premedikasjon, smertelindring, inhalasjonsmedikamenter, febernedsettende og antibiotika.
Hva lærer du
Etter gjennomført emne skal studentene ha oppnådd følgende fagspesifikke læringsutbytte:
Sykepleie til barn:
* har kunnskap om sykepleie til barn i aldersspennet fra 0 - 18 år
* har kunnskap om sykepleie til premature og nyfødte
* har kunnskap om barn og ungdoms spesielle forutsetninger og behov
* har kunnskaper om hvordan man kan hjelpe barn og omsorgspersoner til å mestre opplevelser og reaksjoner som følge av sykdom, lidelse og død
* har forståelse og kunnskap om betydningen av å ivareta familieperspektivet i møte med syke barn og ungdommer, og se foreldres kompetanse i barnesykepleie
* har kunnskap om barn som pårørende
* har innsikt i helsestasjon og skolehelsetjenestens funksjon og oppgaver i forhold til barn og unges helse
* har kunnskap om omsorgssvikt og vold i mot barn og ungdom. Derunder kunnskap om bekymringsmeldinger og aktuelt lovverk
* kunne identifisere ulike etiske utfordringer og dilemma i møte med barn og ungdom og deres familier
* har kunnskap om psykisk helse til barn og ungdom. Herunder emosjonelle forstyrrelser og atferdsvansker
Habilitering:
* har grunnleggende kunnskap om habilitering med spesiell vekt på sykepleiers rolle og ansvar innen et habiliteringsforløp
Sykdomslære og farmakologi:
* har et teoretisk grunnlag til å kunne utføre sykepleie i forhold til barnesykdommer og sykdomstilstander som opptrer hos barn og ungdom
* har kunnskap om arvelige og medfødte sykdomstilstander til barn og unge
* har kunnskap om spesielle forhold når det gjelder legemiddelhåndtering til barn, og særlig legemidlers virkemåte og omsetning hos barn
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Obligatoriske arbeidskrav
Ingen obligatoriske arbeidskrav, men det stilles krav til minimum 80% deltagelse på forelesninger.
Studentene oppfordres til å jobbe med caser og studiespørsmål som eksamensforberedelse.
Vurdering
Emnet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen. 3 dagers varighet.
Besvarelsene sensureres av en ekstern og en intern sensor. Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått. Bedømmelsen skal gi vurdering av faglighet, struktur, logisk resonnement og refleksjonsevne.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Pensum
Alle forelesningsnotater i relasjon til forelesningene fra lærere og gjesteforelesere inngår i pensum.
Nedenfor følger liste over pensumlitteratur til emnet. Vær oppmerksom på at ikke alle kapiteler i hver bok inngår i pensum. Detaljert oversikt over kapitler og sider fra pensum samt anbefalt litteratur gjøres tilgjengelig ved emnets start.
Fagbøker:
* Dyregrov, A. (2008) Sorg hos barn. Bergen: Fagbokforlaget.
* Grønseth, R. & Markestad, T. (2017) Pediatri og pediatrisk sykepleie, 4. utg. Bergen: Fagbokforlaget.
* Simonsen, T., Aarbakke, J., Lysaa, R. (2010) Illustrert Farmakologi. Bergen: Fagbokforlaget.
* Ørn, S., Mjell, J. & Bach Gansmo, E. (2016) Sykdom og behandling 2 utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Lovverk/forskrifter:
* Barnevernloven.
* Lov om helsepersonell.
* Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator
Artikler/digitale ressurser:
* Folkehelseinstituttet (2015) Psykisk helse hos barn og unge. https://www.fhi.no/nettpub/hin/helse-og-sykdom/psykisk-helse-hos-barn-og-unge---fo/
* Folkehelseinstituttet (2015) Fakta om ADHD. https://www.fhi.no/fp/barn-og-unge/utviklingsforstyrrelser/adhd---faktaark/
* Folkehelseinstituttet (2015) Fakta om autisme. https://www.fhi.no/fp/barn-og-unge/utviklingsforstyrrelser/autisme---faktaark/ (4 sider)
* Folkehelseinstituttet (2016) Spiseforstyrrelser- fakta om anoreksi, bulimi og overspisingslidelse. https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykiskelidelser/spiseforstyrrelser/
* Helsedirektoratet (2009) Handlingsplan for habilitering av barn og unge. Strategier og handlingsplaner [Internett]. IS-1692. Oslo: Helsedirektoratet. https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/handlingsplan-for-habilitering-av-barn-og-unge
* Helsedirektoratet (2017) Vold, overgrep og omsorgssvikt i Nasjonal faglig retningslinje for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet. https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/seksjon?Tittel=vold-overgrep-og-omsorgssvikt-10336
* Kyllingmark, S. S. & Lillevik, O. G. (2013) Når barn er vitne til vold. Fontene 11/13.
* Severi, H. (2013) Morgendagens overgripere sitter i klasserommet. Sykepleien 14/13.
* Sund, A. M., Bjelland, I., Holgersen, H., Israel, P., & Plessen, K. J. (2012). Om depresjon hos barn og unge med vekt på biologiske modeller. Norsk Psykologforening. Tidsskrift, 49(1), 31-39.