Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2019

LER-1002 Pedagogikk og elevkunnskap 5-10. Fra plan til praksis- didaktisk arbeid - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er obligatorisk for første år i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Innhold

Lærerrollen og klasseledelse er sentrale tema i emnet. Emnet gir en grunnleggende oversikt over skolens samfunnsmandat i form av opplæringslov og læreplaner. Yrkesetiske og profesjonelle krav til læreren belyses med særlig henblikk på forholdet mellom elev og lærer. Emnet skal også gi studentene grunnleggende kunnskaper om og innsikt i elevene på 5.-10. trinns læring og utvikle studentenes didaktiske kompetanse gjennom å planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktivitet. Deler av emnet er integrert i FOU-emnet (LER-1050), deriblant observasjon av klasseledelse og tilrettelegging for læring og begynneropplæring i akademisk skriving.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

 

Ferdigheter

Studenten kan:

 

Kompetanse

Studenten skal:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter som forelesninger, seminararbeid, diskusjoner, framlegg, dramafaglige arbeidsmåter og tverrfaglig arbeid. 

Den profesjonsfaglige digitale kompetansen utvikles gjennom aktiv bruk av digitale verktøy.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 50 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

LER-1002: Pedagogikk og elevkunnskap 5-10. Fra plan til praksis - didaktisk arbeid. 10 studiepoeng.

NB! Forbehold om mindre endringer. Sist oppdatert: vår 2018.

Grimsæth, Gerd og Hallås, Oddrun (2013). Undervisningspraksis: Profesjonalitet i skolen.

Oslo: Gyldendal akademisk. (160 s.).

 

Helle, Lars (2011). 5.-10. Trinn. Pedagogikk og elevkunnskap. Oslo: Universitetsforlaget.

(283 s.).

 

Kvalnes, Øyvind (2014). Etikk for lærere. Oslo: Universitetsforlaget. (127 s.).

 

Manger, Terje; Lillejord, Sølvi; Nordahl, Thomas og Helland, Turid (2013). Livet i skolen 1.

Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Undervisning og læring (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (s. 342).

 https://www.hioa.no/tilsatt/solvimhttps://www.hioa.no/tilsatt/solvim

Mausethagen, Sølvi (2015). Læreren i endring? Om nye forventninger til lærerprofesjonen og lærerarbeidet. Oslo: Universitetsforlaget (s. 137).

 

Sæbø, Aud Bergraf (2016): Drama som læringsform. Oslo: universitetsforlaget. Kapittel 1 (s.15-22), kapittel 2 (s. 23-35), kapittel 7 (s. 95-103), kapittel 8 (s. 104-123).

 

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova).

 

Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Oslo: Utdanningsdirektoratet.