Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
LER-1050 FoU-tema fellesemne - Læreren som kunnskapsarbeider - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- fokusert observasjon og om kvalitativt forskningsintervju på et begynnernivå.
- relevante forskningsetiske retningslinjer.
- klasse-og læringsledelse i fag
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, dokumentere og drøfte ulike former for klasse- og læringsledelse med tydelig skille mellom beskrivelse og vurdering
- utforme åpne spørsmål som kan bidra til dialog
- argumentere med utgangspunkt i akademiske tekster
- akademisk skriving på begynnernivå
Kompetanse
- være deltaker i en kunnskapsbasert samtale om lærerprofesjonalitet
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere et FoU-prosjekt som ledd i undersøkende læring
- beskrive og drøfte klasse- og læringsledelse i praksis
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesning, seminar, arbeid i grupper og feltarbeid. Emnet forutsetter selvstudium av fagtekster om læreryrket med vekt på klasse- og læringsledelse og av metodelitteratur. Antall undervisningstimer utgjør om lag 25 timer, inkludert seminar.
Undervisning i emnet foregår i tett samarbeid med PEL og studentenes undervisningsfag.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- samle inn data ved observasjon av klasse- og læringsledelse.
- utvikle en intervjuguide basert på pensum og gjennomføre intervjuet.
- skrive en fagtekst med fokus på klasse- og læringsledelse i fag, ved å ta utgangspunkt i observasjoner, intervju og faglitteratur. Fagteksten skrives i gruppe og skal ha et omfang på ca. 5 sider/ 2000 ord.
Eksamen består av:
- Muntlig gruppeeksamen. Gruppen presenterer sine funn fra fagteksten som utgangspunkt for en muntlig eksamen. Varighet 30 minutter.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Pensumliste
Bjørndal, Cato R.P. (2017). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. 168 sider