Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
LER-1051 FoU-tema 1-7: Begynneropplæring - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- 6 - 8-åringers kompetanse og utvikling (kognitivt, sosialt, motorisk, språklig)
- observasjon og kartlegging av kompetanse som grunnlag for begynneropplæring i lesing, skriving, matematikk og begrepsutvikling innenfor et valgt skolefag (fag 3)
- relevante profesjonsetiske retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, dokumentere og analysere elevers læring
- argumentere for valg av pedagogiske handlinger basert på empiri og pedagogisk og fagdidaktisk teori
Kompetanse
- kan inngå i en tverrfaglig samtale om tilrettelagt begynneropplæring med støtte i et relevant fagspråk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
De viktigste arbeidsformene i emnet er observasjon i praksis, dialogseminar og skriveverksted. Emnet forutsetter også selvstudium av utvalgt litteratur om elevers utvikling og om observasjon. Antall undervisningstimer utgjør om lag 25 timer, inkludert seminar.
Undervisning i emnet foregår i hovedsak i PEL og studentenes undervisningsfag.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- et elevportrett av en valgt fokuselevs faglige og sosiale kompetanse
- deltakelse i skriveverksteder
Eksamen består av:
- En individuell fagtekst om en valgt fokuselev bestående av følgende tre deler: et bredt elevportrett, en fordypningsdel innenfor lesing, skriving, matematikk og begrepsutvikling innenfor et valgt skolefag (fag 3), samt en avsluttende del med forslag til videre tilrettelagt undervisning. Formkrav: 9 - 10 A4-sider/ 3600-4000 ord.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Pensumliste LER-1051 2018-2019
Haugen, R. (2017) Barns utvikling i skolealder. Cappelen Damm AS
Korsgaard, Klara, Sara Hannibal Monique Vitger (2011). Oppdagende skriving - en vei inn i lesingen. Cappelen Damm Akademisk.
Lundberg, Ingvar og Katarina Herrlin (2008). God leseutvikling. Kartlegging og øvelser. Cappelen Akademisk forlag.