Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
LRU-3681 Grunnleggende ferdigheter - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Fullført lærarutdanning.
Søknadskode: 9371
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentane ha følgjande læringsresultat:
Kunnskap og forståing
Studenten skal ha avansert kunnskap om dei fem grunnleggjande ferdigheitene
- munnlege ferdigheiter
- å kunne skrive
- å kunne lese
- å kunne rekne
- digitale ferdigheiter
Studenten skal forstå kva rolle dei fem grunnleggjande ferdigheitene har i ulike fag, på tvers av fag og spesielt i studenten sitt masterfag.
Studenten skal ha kunnskap om literacy-omgrepet og tenkinga bak innføringa av grunnleggjande ferdigheiter i LK06.
Ferdigheiter
Studenten skal kunne planleggje og gjennomføre undervisningsopplegg
- der grunnleggjande ferdigheiter er sentrale for å nå kompetansemål i studenten sitt masterfag
- som utviklar dei ulike grunnleggjande ferdigheitene på tvers av fag
Kompetanse
Studenten skal kunne
- reflektere over rolla til dei grunnleggjande ferdigheitene i opplæringa
- planleggje, gjennomføre og vurdere undervisning som over tid bygger elevane sin kompetanse i dei fem grunnleggjande ferdigheitene
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentane vil møte eit variert utval av undervisings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid og tverrfagleg samarbeid, samt bruk av eigen praksis for å prøve ut undervisningsopplegg.
Emnet blir evaluert munnleg og skriftleg minimum ein gong kvart tredje år.
Eksamen
Følgjande arbeidskrav må vere godkjent før ein kan framstille seg for eksamen:
- praktisk utprøving i skolen mellom samlingar, med munnleg presentasjon av desse utprøvingane på samling
- to obligatoriske refleksjonstekstar, kvar på om lag 1200 ord
- 80 % deltaking på undervisning
Eksamen består av:
- munnleg eksamen på 30 minutt, individuell eller i grupper på 2-3 studentar, med individuell vurdering.
Ved bedømming av eksamen nyttar ein karakterar etter ein skala frå A til E for bestått, og F for ikkje bestått, med A som beste karakter.
Ved karakteren F/ikkje bestått kan ein ta kontinuasjonseksamen i byrjinga avpåfølgjande semester.
Pensum
(Med forbehold om mindre endringer)
Kjell Lars Berge: litteratur til forelesninger 20.01.2017 Om grunnleggende ferdigheter
Berge, K.L. 2005. ¿Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve - ideologi og strategier¿. I: Det nye norskfaget. Fagbokforlaget: Bergen. 161-188.
Berge, K.L. 2007a. Grunnleggende om grunnleggende ferdigheter. I: H. Hølleland (red.) På vei mot Kunnskapsløftet. Cappelen Akademisk Forlag. 228-250.
Knain, E. 2001. Definition and Selection of Key Competencies in Norway. OECD.
Knain, E. 2005. ¿Definering og valg av kompetanser¿. I: Norsk pedagogisk tidsskrift. 1.2005. 125-134.
OECD. 2005. Definition and Selection of Key Competencies.
Om literacy
Berge, K.L. 2006. ¿Perspektiv på skriftkultur¿. I: Utfordringar for skriveopplæring og skriveforskning i dag. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag 2006. 57-76.
Goody, J. & I. Watt. 1962. ¿The consequences of literacy¿. I: Comparative Studies in Social History. 5 (1962-3), s. 304-45. Gjenopptrykt i J. Goody, 1968 (ed.). Literacy in traditional societies, s. 27-68. Cambridge UP: Cambridge.
Cole, M & J 2006. ¿Rethinking the Goody Myth¿. I: D. Olsson & M. Cole (eds) Technology, Literacy, and the Evolution of Society. Implications of the work of Jack Goody. 305-325.
Street. B. u.å. Autonomous and Ideological Models of Literacy: approaches from the New Literary Studies
Karlsson, A-M. 2006. En arbetsdag i skriftsamhället. Språkrådet: Stockholm.
Om Normprosjektet
Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred & Thygesen, Ragnar (2016). The Wheel of Writing: a model of the writing domain for the teaching and assessing of writing as a key competency. Curriculum Journal. ISSN 0958-5176. 27(2), 172- 189. doi: 10.1080/09585176.2015.1129980
Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn & Thygesen, Ragnar (2017). Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students¿ writing proficiency . Assessment in education : Principles, Policy & Practice. ISSN 0969-594X. 24(3), s 1- 20 . 10.1080/0969594X.2017.1330251
Evensen, Lars Sigfred; Berge, Kjell Lars; Thygesen, Ragnar; Matre, Synnøve & Solheim, Randi (2016). Standards as a tool for teaching and assessing cross-curricular writing. Curriculum Journal. ISSN 0958-5176. 27(2), 229- 245. doi: 10.1080/09585176.2015.1134338
Matre, S. & Solheim, R. (2015). Writing education and assessment in Norway: Towards shared understanding, shared language and shared responsibility. Contribution to a special issue Paradoxes and Negotiations in Scandinavian L1 Research in Languages, Literatures and Literacies, edited by Ellen Krogh and Sylvi Penne. L1-Educational Studies in Language and Literature, 15 , p. 1-33. https://l1.publication-archive.com/publication/1/1527
Marianne Ødegaard: litteratur til forelesninger 10.02.2017
Ødegaard, M., Haug, B.S., Mork, S.M., Sørvik G.O. (2016) På forskerføtter i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget Ødegaard, M., Haug, B.S., Mork, S.M. & Sørvik, G.O. (2014) Challenges and Support in an Integrated Inquiry and Literacy Teaching Model. International Journal of Science Education 36 (18) 2997-3020 http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500693.2014.942719
Haug, B. S.; Ødegaard, M. (2014) From words to concepts: Focusing on word-knowledge when teaching for conceptual understanding within an inquiry-based setting. Research in Science Education 44 (5), pp 777-800 https://www.researchgate.net/publication/262954786_From_Words_to_Concepts_Focusing_on_Word_Knowledge_When_Teaching_for_Conceptual_Understanding_Within_an_Inquiry-Based_Science_Setting
Sørvik, Gard Ove, Blikstad-Balas, Marte & Ødegaard, Marianne (2015). "Do books like these have authors?" New roles for text and new demands on students in integrated science-literacy instruction. Science Education, Vol. 99, No. 1, pp. 39-69 http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.21143/full
Sørvik, Gard Ove, and Sonja M. Mork. "Scientific literacy as social practice: Implications for reading and writing in science classrooms." Nordic Studies in Science Education 11.3 (2015): 268-281. https://www.journals.uio.no/index.php/nordina/article/view/987/2259
Pearson, P. D., Moje, E., & Greenleaf, C. (2010). Literacy and science: Each in the service of the other. Science, 328, 459-463. http://science.sciencemag.org/content/328/5977/459
Norris, S. P., & Phillips, L. M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, 87(2), 224-240. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.10066/abstract
Eivind Moe: litteratur til forelesninger 10.02.2017 og 10.03.2017
Haakonsen, P. Å kunne lese i kunst og håndverk. Hentet 12. desember 2016 fra http://kunstkultursenteret.no/sites/k/kunstkultursenteret.no/files/4c72fcae9465317695bce548a06db980.pdf
Haakonsen, P. Å kunne regne i kunst og håndverk. Hentet 12. desember 2016 fra http://kunstkultursenteret.no/sites/k/kunstkultursenteret.no/files/8a3f2044c23bf5be24e1e7622b18218c.pdf
Haakonsen, P. Å kunne skrive i kunst og håndverk. Hentet 12. desember 2016 fra http://kunstkultursenteret.no/sites/k/kunstkultursenteret.no/files/7f6686cca473823ea20f952c01fdbe8a.pdf
Haakonsen, P. Digitale ferdighete i kunst og håndverk. Hentet 12. desember 2016 fra http://kunstkultursenteret.no/sites/k/kunstkultursenteret.no/files/abce800279fff0cbdba977c928b16093.pdf
Haakonsen, P. Å kunne uttrykke seg muntlig i kunst og håndverk. Hentet 12. desember 2016 fra http://kunstkultursenteret.no/sites/k/kunstkultursenteret.no/files/54560d895ac6a5db53f0eed72fd30f84.pdf
Løvland, A. (2010). Multimodalitet og multimodale tekster. Tidsskriftet viden om læsning (7) 1-5. Hentet fra http://www.videnomlaesning.dk/media/1607/anne-lovland.pdf
Moe, H.E, Praktisk bruk av grunnleggende ferdigheter i emballasjedesign for å oppnå kompetanse i kunst og håndverk. (Upublisert)
Moe, H.E. (2009). Emballasjedesign i Photoshop, Form, 4, 17-19. Hentet fra http://media.wix.com/ugd/75f35c_0c235e37f0d44d4abc0fec9ea53a3612.pdf
NOU 2015:8 Fremtidens skole: Kompetanser i fremtidens skole, Fornyelse av skolefagene. Kunnskapsdepartementet. Hentet fra http://nettsteder.regjeringen.no/fremtidensskole/files/2015/06/NOU201520150008000DDDPDFS.pdf (s. 17-60)
Geir Botten: litteratur til forelesninger 21.04.2017
Alseth, B. 2009. Kompetanse og grunnleggende ferdigheter i matematikk. Artikkel 6 i Traavik, H., Hallås, O. og Ørvig, A. (red): Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget: Oslo. 104-128.
Alseth, B. 2012. Grunnleggende regneferdighet i LK06: To perspektiver. Kapittel 5 i Fauskanger, J., Mosvold, R. og Reikerås, E. (red): Å regne i alle fag. Universitetsforlaget: Oslo. 71-83.
Botten, G. 2016. Situert kunnskap ¿ situert læring. Kapittel 2.4 i Matematikk med mening ¿ mening for alle. Caspar forlag: Bergen. 31-33
Botten, G. 2016. Å være matematisk ¿ elevers kompetanse i matematikk. Kapittel 3 i Matematikk med mening ¿ mening for alle. Caspar forlag: Bergen. 57-65
Botten, G. 2016. Varierte og engasjerende arbeidsmåter i matematikk. Kapittel 7 i Matematikk med mening ¿ mening for alle. Caspar forlag: Bergen. 145-185
Jørgensen, K. O. og Goodchild, S. 2012. Utvikling av unge elevers relasjonelle forståelse i matematikk. Kapittel 7 i Fauskanger, J., Mosvold, R. og Reikerås, E. (red): Å regne i alle fag. Universitetsforlaget: Oslo. 21-31.
Kirfel, C. 2002. Kalendermatematikk. Kapittel 4 i Eksperimentering med matematikk 2. Caspar forlag: Bergen. 89-127
Nordbakke, M. 2014. Grunnleggende ferdigheter i matematikk. Kapittel 3 i Skovholt, K. (red) Innføring i grunnleggende ferdigheter ¿ praktisk arbeid på fagenes premisser. Cappelen Damm Akademisk. Oslo. 88-121
Reikerås, E. 2012. Ulike regnere og ulik typer regning. Kapittel 1 i Fauskanger, J., Mosvold, R. og Reikerås, E. (red): Å regne i alle fag. Universitetsforlaget: Oslo. 21-31.