Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
SPD111 Grunnleggende sykepleie - 12 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Delemne 111.1: Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende:
Kunnskapsmål:
- ha kunnskap om sykepleiens historiske røtter, sentrale verdier og begreper i sykepleiefaget
- forklare vitenskapens betydning for generell kunnskap og hvordan kunnskap oppstår
- kunne identifisere hvordan ulike kunnskapsformer, vitenskapsteoretiske retninger og ulike forskningsmetoder danner basis for kunnskapsutvikling i sykepleie
- kunne forstå sammenhenger mellom sykepleie som fag og yrkesutøvelse
- ha kunnskap om sykepleiens etiske fundament, grunnleggende menneskerettigheter og yrkesetikk.
- kunne definere taushetsplikt
- kjenne til sykepleieteorier
- Skriveprosessen som lærings ¿ og formidlingsmetode.
- Ha kunnskap om sykepleiens historie knyttet til omsorg for eldre
- Kunne vise evne til selvinnsikt og faglig dannelse gjennom refleksjon
- Ha grunnleggende kunnskap om litteratursøk
- Kjenne til forholdet mellom kvalitativ- og kvantitativ forskningstilnærming
Ferdighetsmål:
- Kunne anvende teoretisk fagkunnskap i utøvelse av sykepleie
- Kunne anvende kunnskap om etikk i praktisk handling i mellommenneskelige relasjoner
- Kunne framstå med moralsk ansvarlighet i møte med pasient og pårørende
- Kunne anvende skrive- og oppgavetekniske prinsipper
- Kunne utføre litteratursøk
Delemne 111.2: Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende:
Kunnskapsmål:
- kunne om sykepleierens funksjons ¿ og ansvarsområde innen helsefremming og forebygging. Behandling og lindring. Rehabilitering og habilitering
- kunne om menneskets grunnleggende behov og hvilke forutsetninger som må være til stedet for at grunnleggende behov kan dekkes
- forstå hvilke komplikasjoner som kan oppstå når grunnleggende behov ikke dekkes
- ha forståelse for og kunnskap om grunnleggende sykepleieferdigheter
- kunne redegjøre for beslutningsprosessen i sykepleie med tanke på relevante observasjoner, tiltak, evaluering og dokumentasjon
Ferdighetsmål:
- kunne møte mennesket som unikt individ og ivareta dets egenverd og integritet på en respektfull og verdig måte
- ha utviklet godt handlag og forsiktighet i pasientsituasjoner
- kunne utøve sykepleierens funksjon innen helsefremming, forebygging, lindring, behandling, rehabilitering og habilitering
- ha ferdigheter i utførelse av sykepleiefaglige handlinger
- kunne utføre generelle observasjoner
- kunne iverksette sykepleietiltak når pasienten ikke evner å ivareta egne behov
- kunne iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner som følge av inaktivitet
- ha ferdigheter til å iverksette lindrende tiltak ved smerter
- kunne utføre muntlig og skriftlig sykepleiedokumentasjon
- kunne delta i stell og pleie av døende
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav
SPH/SPD111 OBL-GRU: Arbeidskrav i gruppe SPH/SPD111 OLB-IND: Arbeidskrav individuelt. Arbeidskrav må være godkjent før fremstilling til eksamen.
Vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke. Vurderes etter karakterskala der A til E er bestått og F er ikke bestått. Interne og eksterne sensorer.
Oppgavetekniske krav
Oppgavens omfang skal ikke overskride 3000 ord. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, og eventuelle vedlegg regnes ikke med i oppgavens omfang.
Vurderingskriterier
Det legges vekt på kandidatens kunnskap og forståelse om emner relatert til denne eksamen og som forventet på dette nivå i utdanningen. Kandidaten skal gjennom eksamen anvende kunnskap fra relevant litteratur, herunder pensumlitteratur, og kunne reflektere over dette i besvarelsen.
Pensum
SPH111.1 - Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag
Litteratur knyttet til grunnleggende innføring
Adriansen, K. K. (2017) Kall og sykepleie - et tvetydig spenningsfelt. I: (Red.) Å. Fause. Glimt fra sykepleiefagets historie. Bergen, Fagbokforlaget. (kap. 2: 27-51)
Benner, P.; Wrubel, J. (2004) Omsorgens betydning i sygepleje. København, Munksgaard.
Innledning (s. 14-21)
Kap 1 Omsorgens betydning (s. 23-47
Kap 2 Hvad vil det sige at være menneske? (50-78)
Kap 3 Et fenomenologisk syn på stress og mestring (81-150)
Kap 5 Sundhedsfremme (171-216)
Bjerck, K. (2017) Distrktsjordmor Helfrida Nordvågs håndavtrykk i den nordnorske kvinnehistorien. I: (Red.) Å. Fause. Glimt fra sykepleiefagets historie. Bergen, Fagbokforlaget. (kap. 3: 55-80)
Brinchmann, B.S. (2016) Pliktetikk. I: (Red.) Brinchmann, B.S. Etikk i sykepleien. Oslo, Gyldendal Akademiske. (kap. 3: 55-66)
Brinchmann, B.S. (2016) De fire prinsippers etikk. I: (Red.) Brinchmann, B.S. Etikk i sykepleien. Oslo, Gyldendal Akademiske. (kap. 5: 81-96)
Brinchmann, B.S. (2016) Nærhetsetikk. I: (Red.) Brinchmann, B.S. Etikk i sykepleien. Oslo, Gyldendal Akademiske. (kap. 7: 114-129)
Brinchmann, B.S. (2016) Dydsetikk. I: (Red.) Brinchmann, B.S. Etikk i sykepleien. Oslo, Gyldendal Akademiske. (kap. 8: 131-146)
Dalland, O. (2017) Metode og oppgaveskriving. Oslo, Gyldendal Akademiske.
Kap 1 Om oppgaveskriving (15 sider)
Kap 2 Hvordan kunnskap blir til (10 sider)
Kap 3 Kva er metode (10 sider)
Kap 8 Kilder og kildekritikk (15 sider)
Kap 9 Sitater og referanser (9 sider)
Kap 14 Etiske overveielser og personvern (7 sider)
Kap 15 Oppgavens disposisjon (5 sider)
Kap 16 Oppgavens design (7 sider)
Christoffersen, L.; Johannessen, A.; Tufte, P.A.; Utne, I. (2015) Forskningsmetode for sykepleierutdanningene. Oslo, Abstrakt forlag.*
Kap 1 Hva er forskning (5 sider)
Kap. 3 Fra tema til problemstilling (6 sider)
Elstad, I. (2017) I distrikt. I: (Red.) Å. Fause. Glimt fra sykepleiefagets historie. Bergen, Fagbokforlaget. (kap. 6: 127-164)
Eriksson, K. (1994) Det lidande menneske. Oslo, Tano.*
Kap. 11 Lidelse i pleien.(s 66-78)
Eriksson, K. (1993) Möten med lidanden. Åbo, Åbo Akademi. (rapport 4/1993)
Kap. 1. Lidandes idè. (27 sider)*
Fause, Å. (2017) Om fagtradisjoner og sykepleiehistorie som forskningsfelt. I: (Red.) Å. Fause. Glimt fra sykepleiefagets historie. Bergen, Fagbokforlaget. (kap. 1: 17-23).
Fause, Å. (2017) Samhandling i dagliglivet - et sentralt fokus i psykiatrisk sykepleie. I: (Red.) Å. Fause. Glimt fra sykepleiefagets historie. Bergen, Fagbokforlaget. (kap 1: 17-23).
Henderson, V. (2011) Sykepleiens natur. Refleksjoner etter 25 år. Oslo, Gyldendal sykepleieklassikere*
Kap. 2 Utvikling av et personlig begrep (s. 35-56)
Kap. 3 Konsekvenser for praksis (s. 57-66)
Kap. 4 Konsekvenser for forskningen (67-78)
Immonen, I. (2017) Sykepleie i okkupert land -Finnmark under andre verdenskrig. I: (Red.) Å. Fause. Glimt fra sykepleiefagets historie. Bergen, Fagbokforlaget. (kap. 4: 85-103).
Kristoffersen, N.J.; Nortvedt, F.; Skaug, E.A. (2011) Om sykepleie. I: (Red. N.J. Kristoffersen; F. Nortvedt; E.A. Skaug) Grunnleggende sykepleie (bind I) (kap.1:15-28)
Kristoffersen, N.J.; Nortvedt, F. (2011) Relasjonen mellom sykepleier og pasient. I: (Red. N.J. Kristoffersen; F. Nortvedt; E.A. Skaug) Grunnleggende sykepleie (bind I) (kap.3:83-127)
Sortland, K. (2015) Ernæring - mer enn mat og drikke. 5.utgave. Bergen: Fagbokforlaget
Kapittel 3 De energigivende næringsstoffene
Kapittel 5 Vitaminer
Kapittel 8 Mineraler og sporstoffer
Lunde, B.V. (2016) Juss og etikk i sykepleien. I: (Red) Brinchmann, B.S. Etikk i sykepleien. Oslo, Gyldendal Akademiske. (kap. 10: 162-184)
Martinsen, K. (2001) Omsorg, Sykepleie og medisin. Oslo, Universitetsforlaget.
Kap. 2 Omsorg i sykepleien (67-83)*
Martinsen, K. (2000) Øyet og kallet. Bergen, Fagbokforlaget. (Del 1: s. 9-42)
Mathisen, J. (2017) Kunnskapen som formet faget - fire tekster om sykepleie i fagets pionertid. I: (Red.) Å. Fause. Glimt fra sykepleiefagets historie. Bergen, Fagbokforlaget. (kap. 7: 169-192).
Nortvedt, P. (2008) Sykepleiens grunnlag -historie, fag og etikk. Oslo, Tano Aschehoug.
Kap. 2 Sykepleie og medisin sammenvevd og atskilt (25 sider)
Kap. 3 Sykepleiens kunnskapsgrunnlag (52 sider)
Odland, L.H. (2016) Menneskesyn. I: (Red.) Brinchmann, B.S. Etikk i sykepleien. Oslo, Gyldendal Akademiske. (kap. 1: 25-42)
Slettebø, Å. (2016) Etiske dilemma. I: (Red.) Brinchmann, B.S. Etikk i sykepleien. Oslo, Gyldendal Akademiske. (kap. 2: 43-53)
Sneltvedt, T. (2016) Konsekvensetikk. I: (Red.) Brinchmann, B.S. Etikk i sykepleien. Oslo, Gyldendal Akademiske. (kap. 4: 68-78)
Sneltvedt, T. (2016) Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere. I: (Red.) Brinchmann, B.S. Etikk i sykepleien. Oslo, Gyldendal Akademiske. (kap. 6: 97-110)
Sneltvedt, T. (2016) Kva innebærer det å være profesjonell sykepleier. I: (Red.) Brinchmann, B.S. Etikk i sykepleien. Oslo, Gyldendal Akademiske. (kap. 9: 147-160)
SPH111.2 / SDE111.2: Sykepleiefaget, yrkesgrunnlaget og samfunnsvitenskapelige emner
Alvsvåg, H. (2010) På sporet av et dannet helsevesen. Oslo, Cappelen Damm. (s. 11-89)
Delgani, A.; Mosalanejad, L.; Daghan-Nayeri, N. (2015) Factors affecting professional athics in nursing practice in Iran: a qualitative study. BMC Medical Ethics, DOI 10.1186/s12910-015-0048-2. (6 sider)
Fridh, I.; Bergbom. I. (2006) Att vaka - en begreppsanalyttisk studie. Vård i Norden, 79(26):4-8)*
Kjær, T. A. (2015) Kan sundhedsvæsenet rumme lidende mennesker? I: (red) T.A. Kjær og Martinsen, K. Utenfor tellekantene -Essay om rom og rommelighet. Bergen, Fagbokforlaget. (Kap 2: s. 29-61)
Martinsen, K. (2015) Er sykeværelset med interiør og ting hjelpende? I: (red) T.A. Kjær og
Martinsen, K. Utenfor tellekantene -Essay om rom og rommelighet. Bergen, Fagbokforlaget. (Kap 9: s.199-227)
Nissen, R. (2000) Lærebok i sykepleie. Oslo, Gyldendal sykepleieklassikere*
Kap 1 Sykepleie (s 19-59)
Kap 7 Om sygeberetning med mer (s 188-196)
Nyman, A.C.; Sivonen, K. (2005) Livsmening som vårdvetenskapeligt begrepp. Vård i Norden, 78 (25):20-24)*
Samuelsen, E. (2012) Krenkelsens mange ansikter - en vei til kjærlighetens etikk. I: (Red.) R. Thorsen; K. Mæhre; K. Martinsen. Fortellinger om etikk. Bergen, Fagbokforlaget.*
Kap 6: (s. 141-154)
Smedbye, K.L.; Kirkevold, M; Engedal, K. (2016) Ethical dilemmas concerning autonomy when persons with dementia wish to live at home: a qualitative, hermeneutic study, BMC health Services Research; DOI 10.1186/s12913-015-1217-1. (11 sider)
Strandmark, M. (2006) Health means vital force -a phenomenological study on selv image, ability and zest for life. Vård i Norden, 79(26):42-46)*
Thorsen, R. (2015) En undring omkring stemningenes rom. I: (red) T.A. Kjær og Martinsen, K. Utenfor tellekantene -Essay om rom og rommelighet. Bergen, Fagbokforlaget. (Kap 9: s. 95-114)
Travelbee, J. (1999) Mellommenneskelige forhold i sykepleie. Oslo, Universitetsforlaget. (27-261)
Van der Dam, S; Abma, T.A.; Kardol, M.J.M.; Widdershoven, G.A..M. (2012) «Here`s My Dilemma». Moral Deliberation as a platform for Discussing Everyday Ethics in Elderly Care, Health Care Analysis, 20:250-267. (16 sider)
Anbefalt
Dyste, O.; Hertzberg, F.; Hoel, T.L. (2010) Skrive for å lære. Oslo, Abstrakt forlag.
Spangen, I.C. (2007) Referansehåndboken. Oslo, Spartacus Forlag.
*Merket indikerer at litteraturen er i kompendium