Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
BED-1004NETT Markedsføring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret.
1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 5199 - nettstudier og desentrealiserte enkeltemner
Hva lærer du
Studentene skal ha tilegnet seg kunnskap om sentrale modeller og begreper i faget. Studentene skal også ha tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap for å kunne bidra i bedriftens markedsarbeid, noe som innebærer at de skal kunne utvikle en enkel markedsplan for en mindre bedrift. Kurset krever at studenten jobber både selvstendig (selvstudie og forelesninger) og i gruppe. Begge deler er viktig for studentens læringsprosess.
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- Ha kunnskap om markedsføring som fag og dets betydning for ulike typer organisasjoner og samfunn.
- Ha kunnskap om bedriftsinterne og ulike markedsrelaterte forhold (eksterne) som påvirker organisasjonens beslutninger.
- Forstå markedsføringens viktigste funksjoner.
- Ha kunnskap om ulike faser i organisasjonenes markedsarbeid.
- Ha kunnskap om hvordan organisasjoner planlegger og gjennomfører sentrale markedsaktiviteter.
- Ha kunnskap om de viktigste gruppene av markedsføringsvirkemidlene.
- Ha kunnskap om hvor viktig samspillet mellom den enkelte ansatte og den enkelte kunde er for bedriftens måloppnåelse, verdiskapning og lønnsomhet.
Ferdigheter:
- Kunne formidle en kritisk tilnærming til markedsføring og organisasjonens virkemiddelbruk (bruk av ressurser).
- Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter som vil øke organisasjonens måloppnåelse.
- Kunne være med på å utvikle organisasjonens markedsplan.
- Kunne være med på å gjennomføre ulike markedsaktiviteter.
- Kunne gjennomføre en analyse av de viktigste forholdene som påvirker organisasjonens effektivitet og derigjennom lønnsomhet.
Generell kompetanse:
- Ha oversikt over noen sentrale kilder og oppslagsverk i faget.
- Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner i forhold til markedsføringsfaget betydning både for bedriften, miljøet, forbrukeren og samfunnet.
- Kunne arbeide selvstendig med å utvikle markedsaktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene bedriften står overfor.
- Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring markedsføring i bedriften.
- Kunne bidra i en etisk vurdering av organisasjonens markedsarbeid.
- Kunne identifisere og gjøre bruk av viktige kilder for markedsinformasjon.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
4-timers skriftlig individuell eksamen. Karakterskala A-E, med F som stryk. For å få avlegge eksamen må studentene få godkjent et arbeidskrav. Kravet kan leveres i grupper eller individuelt. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Krav til godkjent ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.
Skriftlig eksamen avholdes ved campusene i Alta, Tromsø, Kirkenes, Harstad og Narvik, samt ved Nord-Troms studiesenter, studiesenteret på Finnsnes og studiesenteret i Vadsø. I tillegg vil det bli avhold skriftlig eksamen på nærmere bestemt lokasjon i Oslo. Ved eksamensavvikling i Oslo og ved studiesentere vil det påløpe en viss egenandel for dekning av eksterne utgifter (leie av lokaler, ekstravakter etc.). Studentene må velge eksamenssted når de registrerer seg til eksamen i studentweb. Studenter som ikke registrerer eksamenssted vil bli plassert på eksamenslisten i Tromsø eller Alta.
Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen består av en skriftlig fire timers skoleeksamen (teller 100%) og avvikles KUN med eksamenssted Alta og Tromsø.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.