Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
BVE-1031 Aktiviteter og aktivisering i miljøarbeid - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Sentralt i emnet er en presentasjon av ulike aktiviteter som hver på sin måte kan anvendes i miljøarbeid. Emnet introduserer miljøterapeutiske teorier og arbeidsmåter som kan anvendes i utviklingsstøttende arbeid med barn, unge og familier, og innen forebyggende arbeid og omsorgs- og miljøarbeid.
Emnet gir en innføring i spesialpedagogiske tiltak som skal styrke sosial kompetanse, og bidra til å forebygge og redusere problematferd hos barn og unge. Det innebærer metodisk bruk av aktiviteter i miljøer som barnehage og skole, for å fremme trivsel, kontakt, læring og utvikling.
Emnet skal bevisstgjøre studentenes egne ressurser i miljøarbeid og aktivitetsfag.
Studenten kan velge mellom ulike typer aktivitetsfag.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- kjenner til ulike arbeidsmåter innen miljøarbeid.
- kjenner til sentrale begrep og teorier innen familie- og nettverksarbeid.
- skal ha kunnskap om spesialpedagogiske tiltak for barn og unge.
- skal ha kunnskap om individuelle planer som verktøy, herunder brukermedvirkning.
- har innsikt i hvordan aktivitetsfaget bidrar til barn og unges utvikling og endring.
- har innsikt i forebygging og reduksjon av problematferd hos barn og unge.
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre en aktivitet med fokus på estetisk erfaring, relasjonsbygging og mestring.
- reflektere over hvordan egne ressurser kan brukes i miljøarbeid.
- planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogiske tiltak.
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne redegjøre for sentrale miljøterapeutiske metoder og prinsipper i målrettet utviklings- og endringsarbeid med barn/unge/familier.
- kunne legge til rette for myndiggjørende praksis og styrking av barn og unges sosiale kompetanse.
- kunne utøve didaktisk planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak der aktiviteter inngår.
- kunne kjenne igjen nytenking og innovasjon i det miljøterapautiske arbeidet.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- obligatorisk ferdighetstrening
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
- skriftlig og muntlig refleksjon over grupper og gruppeprosesser
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Deltakelse i ferdighetstrening
- Muntlig framlegg i gruppe knyttet til ferdighetstrening
Eksamen består av:
- Individuell hjemmeeksamen over 3 dager
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Omlag 1000 sider pr 15 sp.
Pedagogiske emner 3 stp (198s) totalt 223s
Drugli, M.B. (2013). Atferdsvansker hos barn. Evidensbasert kunnskap og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
(93 s.) ISBN/EAN: 9788202425272
Freire, P. (1999). De undertryktes pedagogikk, 2. utg. Oslo: Ad Notam Gyldendal. [Kap 1] (19 s.) ISBN: 82-417-1013-5
Jensen, G. (2016). Brukermedvirkning og maktutøvelse ¿ ungdom som medspiller og motspiller i barnevernet. Norges Barnevern, Volum 92 (3/4) (16 s.) ISSN 0800-1014.s 304 - 320. doi: 10.18261/issn.1891-1838-2016-03-04-13.
Hentet fra:
file:///C:/Users/ebo008/Downloads/97704-200811-1-SM.pdf
Langeveld, J.H., Gundersen, K.K. & Svartdal, F. (2012). Social Competence as a Mediating Factor in Reduction of Behavioral Problems. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(4), 381-399 (16 s.) Hentet fra:
https://doi.org/10.1080/00313831.2011.594614
Rygvold, A-L. & Ogden, T.(red). 2017. Innføring i spesialpedagogikk, 5.utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. [Kap.1, 4, 9] (79 s.) ISBN: 9788205500648
Anbefalt litteratur:
Freire, P. (1999). De undertryktes pedagogikk, 2. utg. Oslo: Ad Notam Gyldendal.[Resten av boken]
ISBN: 82-417-1013-5
Hemmeter, M.L., Ostrosky,M.M., Artman, K.M. & Kinder, K.A. (2008). Moving right Along¿ Planning Transitions to Prevent Challenging Behavior. YC Young Children V63 (3)18-25 (7 s.)
Hentet fra:
http://journal.naeyc.org/btj/200805/pdf/BTJ_Hemmeter_Transitions.pdf
Olsen, M. I. & Traavik, K.M. (2010). Resiliens i Skolen. Om hvordan skolen kan bidra til livsmestring for sårbare barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget. [s. 13-204] (177 s.) ISBN: 978-82-450-0735-0.
Statped (2018). Veileder ¿ En deltakgelsesfokusert IOP-mal, spesielt tilpasset elever med omfattende og kombinert lærevansker. Hentet fra:
Miljøarbeid 6 stp (396s) totalt 384 sider
Halvorsen, T. (2012). Miljøarbeid i institusjoner for utsatte unge. Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 6] (104 s.)
ISBN:978-82-450-1353-5.
Ivarsson B. H., Ortiz, L. & Wirbing, P. (2015). MI Motiverende samtaler: En praktisk håndbok for sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk forlag. [Kap.2,3,8-13] (34 s). ISBN-978-82-05-48057-5
Larsen, E. (2018). Miljøterapi med barn og unge: organisasjonen som terapeut, 3 utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap 1,3,4,5, 6] (151 s.) ISBN: 978-82-15-03050-0
Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet (2006). Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjesten- en veileder. Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet. [s. 7-12, 35, 50-51] (9 s.) Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bld/bro/2006/0007/ddd/pdfv /284442-q-1104.pdf
Bath, H. (2004). The three pillars of Trauma-informed care. Reclaiming Children and Youth, v17 (3)17-21. (5 s.)
Paulsen, V., Aune, J. A., Melting, J. K., Stormyr, O., & Berg, B. (2017). Relasjonen som plattform i møte med ungdom i barnevernet.. Tidsskriftet Norges Barnevern, 94(02), 17. (10 s.) Hentet fra:
https://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungd om_i_barnevernet
Saus, M., Jenssen, T., & Strandbu, A. (2017). Mellom entusiasme og anvendelse - Barnevernsarbeideres oppfatninger og erfaringer med familieråd. Tidsskriftet Norges Barnevern, 94 (01), 54-70. (16s.) Hentet fra:
https://www.idunn.no/tnb/2017/01/mellom_entusiasme_og_anvendelse_- _barnevernsarbeideres_oppf
Anbefalt litteratur:
Fyrand, L. (2016). Sosiale nettverk: Teori og praksis. 3.utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap, 2,3,5 6 og 7]
ISBN 9788215026756
Gustumhaugen, K., Dønnestad, E. & Steinkopf, H. (2017). Miljøterapeuten: mennesket som metode i miljøterapi. Oslo: Universitetsforlaget. [Del 1, s. 15-107] (89 s.) ISBN: 9788215029474.
Halvorsen, T. (2012). Miljøarbeid i institusjoner for utsatte unge. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN:978-82-450-1353-5.
Raknes, S., & Haugland, B. S. M. (2013). Psykologisk førstehjelp: veiledning for bruk i førstelinjen, s.10-41. Oslo: Gyldendal akademisk. (30 s) ISBN: 9788205451087
Aktiviteter som valgfag
Dyreassistert aktivitetsfag og friluftsliv - valgfag 6 stp (396s) totalt 397sider
Berget, B., Krøger E. & Thorød, A. (2018). Antrozoologi. Samspill mellom dyr og mennesker. Universitetsforlaget. Oslo. (170 s.) ISBN 9788215028538
Braastad, B. O. (2013). Bedre helse med dyr i huset. Foredrag 20 min. [tilsvarende 20 s] Hentet fra:
http://nrk.no/skole/klippdetalj?topic=urn:x-mediadb:20066
Carlsson, C., Nilsson Ranta D. & Traaen B. (2014): Equine Assisted social work as a mean for authentic relations between clients and staff. Human-Animal Interaction Bulletin, Vol. 2, No 1 19-38. (18 s). Hentet fra: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:709594/FULLTEXT01.pdf
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:709594/FULLTEXT01.pdf
Kern-Godal A. (2013). Å ri ut av avhengigheten. Rus &samfunn 4-2013. (2 s.)
Hentet fra: http://www.rus.no/id/820.0
Levin, I. & Ellingsen, I. T. (2015). Relasjoner i sosialt arbeid. I: I. Ellingsen, I. T. Levin, B. Berg & L. C. Kleppe (Red.), Sosialt arbeid. En grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap 7] (13s) ISBN 978-82-15-01361-9
Tordsson, B. (2010). Friluftsliv, kultur og samfunn. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (150 s.) ISBN: 9788276348941
ELLER
Musikk som aktivitetsfag - valgfag 6 stp (396s) totalt 404 sider.
Brøske-Danielsen, B. Å. & Storsve V. R. (2016). Musikkarbeid med palestinske flyktningbarn i Libanon. Et community music perspektiv. I K. Stensæth, V. Krüger & S. Fuglestad (Red.), I transitt ¿ mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern (s. 173-190). Skriftserie fra Senter for musikk og helse, vol. 9 NMH-publikasjoner 2016:4. (17 s.)
ISSN 1893-3580
ISBN 978-82-7853-217-1
Fuglestad, S. (2016). Kreativ musikkverksted. I K. Stensæth, V. Krüger & S. Fuglestad (Red.), I transitt ¿ mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern (s. 81- 106). Skriftserie fra Senter for musikk og helse, vol. 9 NMH-publikasjoner 2016:4. (25 s.)
ISSN 1893-3580
ISBN 978-82-7853-217-1
Helle-Valle, A. (2016). Samfunnsmusikkterapi i barnehage. I K. Stensæth, V. Krüger & S. Fuglestad (Red.), I transitt ¿ mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern (s. 127-142). Skriftserie fra Senter for musikk og helse, vol. 9 NMH-publikasjoner 2016:4. (15 s.)
ISSN 1893-3580
ISBN 978-82-7853-217-1
Krüger, V. & Strandbu A. (2015). Musikk, ungdom, deltakelse.. Oslo: Universitetsforlaget. (150 s)
ISBN 978-82-15-02439-4
Levin, I. & Ellingsen, I. T. (2015). Relasjoner i sosialt arbeid. I I. Ellingsen, I. T. Levin, B. Berg & L. C. Kleppe (Red.), Sosialt arbeid. En grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap 7] (13s) ISBN 978-82-15-01361-9
Mandal, A. B. & Bergset, A. (2016). Musikk som avleiing og kjelde til positive emosjonar . Om deltaking i musikkgruppe for einslege mindreårige flyktningar. I K. Stensæth, V. Krüger & S. Fuglestad (Red.), I transitt ¿ mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern (s. 157-172). Skriftserie fra Senter for musikk og helse, vol. 9 NMH-publikasjoner 2016:4. (15 s.)
ISSN 1893-3580
ISBN 978-82-7853-217-1
Tordsson, B. (2010). Friluftsliv, kultur og samfunn. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (150 s.)
ISBN: 9788276348941
Trondalen, G. (2016). Musikkterapi som anerkjennelse. I K. Stensæth, V. Krüger & S. Fuglestad (Red.), I transitt ¿ mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern (s. 107-126). Skriftserie fra Senter for musikk og helse, vol. 9 NMH- publikasjoner 2016:4. (19 s.)
ISSN 1893-3580
ISBN 978-82-7853-217-1
Kopisamling BVE-1021 2. studieår høst 2018: Aktiviteter og aktivisering i miljøarbeid
Kopisamling del I ¿ Miljøarbeid 6 stp (55s)
Berge, T. & Repål, A. (2015): Håndbok i kognitiv atferdsterapi (2.utg). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 2] (39 s.)
ISBN/EAN: 9788205458437
Gustumhaugen, K., Dønnestad, & E., Steinkopf, H. (2017): Miljøterapeuten: mennesket som metode i miljøterapi. Oslo: Universitetsforlaget. [Del 2, s. 109-125] (16 s.) ISBN 9788215029474
Kopisamling del II ¿ Dyreassistert aktivitetsfag og friluftsliv 6 stp (24s)
Fine, A (2015): Handbook on animal assisted therapy. Animals in the lives of children. Cambridge, Massachusetts: Academic Press [Kap. 12] (24 s) ISBN: 9780128012925