Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
BVE-1032 Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- kjenner til mandater og ansvarsområder som grunnlag for samarbeid med ulike nettverk, etater og organisasjoner.
- har kunnskap om forebyggende barnevernsarbeid.
- har kunnskap om kommunikasjonsmetoder med barn og unge og deres familier i sosialpedagogisk arbeid.
- har kunnskap om tverrkulturelle møter, bruk av tolk og urfolkets særskilte rettigheter.
- har kunnskap om formål, innhold og vilkår i ulike velferdslover og deres samtykkebaserte tjenester.
- har kunnskap om saksbehandling og skjønnsutøvelse innenfor lovgivningens rammer.
- kjenner til aktuelle former for internkontroll og velferdsteknologi i barnevernsarbeid.
Ferdigheter
Studenten kan
- fremme brukerens medvirkning og barnets deltakelse.
- planlegge og gjennomføre ulike kommunikasjonsformer, samtaler med barn, unge og deres familier herunder tverrkulturell kommunikasjon og bruk av tolk.
- reflektere etisk over sammensatte utfordringer i utøvelsen av velferdsfagene.
- gjennomføre saksbehandling i barneverntjenester innenfor gjeldende lovgivning.
- anvende ulike metodiske tilnærminger i planlegging, gjennomføring og evaluering av en barnevernssak.
- utøve faglig skjønn i vurderingen av faglig informasjon som framkommer i en barnevernssak.
Generell kompetanse
Studenten
- evner å se betydningen av barnets deltakelse og brukermedvirkning i sosialpedagogisk arbeid.
- evner å se sammenhengen mellom ulike teorier hva angår menneskesyn, etikk og kommunikasjon.
- kan gjennomføre undersøkelse, utøve forsvarlig, etisk og juridisk skjønn, utforme tiltak og foreta evalueringer i en barnevernssak.
- kan identifisere beskyttelses- og risikofaktorer i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier.
- kan møte mennesker i flerkulturelle kontekster og ha nødvendig kompetanse i samhandling med brukergrupper.
- skal kunne vurdere de ressurser og det endringspotensialet som finnes hos barn og familier, og arbeide med endringer for å fremme sosial fungering
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- obligatorisk ferdighetstrening
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
- skriftlig og muntlig refleksjon
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Detakelse i ferdighetstrening
- Mappearbeidskrav i gruppe - barnevernjournal
Eksamen består av:
- Muntlig individuell eksamen med utgangspunkt i arbeidskravet - barnevernjournal.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Pensum
Omlag 1000 sider pr 15 sp.
Barneverntiltak 6 sp (396) totalt 482 sider
Aadnesen, B. N. & Hærem, E. (2014). Barnevernets undersøkelse, 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap 1-5] (100 s.)
ISBN: 9788215013589
Börjesson, M. (2013). Motivasjon, mestring og medfølelse: om å samtale med tenåringer. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. [s. 11-115] (103 s.) ISBN/EAN: 9788205452435
Haaland, K. R. (2007). Løft og narrativer i profesjonelle samtaler: fra nederlag til trappetrinn. København: Akademisk Forlag. [Kap. 3-6] (40 s.) ISBN: 9788215007403
Haugland, R. (2016). Barnevern i små distriktskommuner. Faglige og organisatoriske utfordringer. Oslo: Gyldendal Akademiske Forlag. [s 28-79] (52 s.) ISBN: 9788205448599
Helsedirektoratet (2018). Kunnskapsgrunnlag - Metoder for tidlig identifisering av risiko hos barn og unge. (Rapport IS-2696/2018). Oslo: Direktoratet.
Natland, S. Malmberg- H. I. (2016). Familieråd - Frigjørende sosialt arbeid innenfor en manualbasert modell? Tidsskrift for velferdsforskning 2016/01. S. 44-61 DOI: 10.18261/issn.2464-3076-2016-01-03 (16 s.) Hentet fra: https://www.idunn.no/tidsskrift_for_velferdsforskning/2016/01/familieraad_frigjoeren%09de_sosialt_arbeid_innenfor_en_manualb
Samsonsen, V. & Willumsen, E. (2015). Assessment in Child Protection: social workers' voices in England and Norway. Comparative Social Work. 9(1). (32 s.)
Hentet fra:http://journal.uia.no/index.php/JCSW/article/view/275/210
http://journal.uia.no/index.php/JCSW/article/view/275/210>.
Kommunikasjon, 3 sp (198) totalt 230 sider
Øvreeide, H. (2009). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner, 3. utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget. [230 s.] ISBN: 978-82-7634-583-4
Etikk, 2 sp (132) totalt 144 sider
Nordby, H., Bennin, C., & Buer, B. A. (2013). Etikk i barnevern. Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap 2, 4, 5, 7, 9] (126 s.)
ISBN/EAN: 9788205423978.
Juridiske emner 4 sp (264) totalt 269 sider
Bendiksen L. R. L. &Haugli, T. (2015). Sentrale emner i Barneretten, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap.5, 8, 9.1-9.4, 10-15] (97 s.) ISBN: 978-82-15-02522-3
Kjønstad A., Syse A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I, 6.utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap. 4 og 9] (97 s.)
ISBN/EAN: 9788205497429
Kjønstad A., Syse A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett II, 5.utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. [Kap 3: 3.1, 3.2, 3.4, 3.5, 3.8, 3.9, 10] (75 s.) ISBN/EAN: 9788205497443
Anbefalt pensum - Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste:
Veileder:
KS (2017). Veileder. Håndtering av dokumentasjon i barnevernet. Oslo: Kommuneforlaget. Hentet fra: https://www.ks.no/contentassets/24143e4da9a54bd799e62d35efe6e8b5/veilede%09r-for-handtering-av-dokumentasjon-i-barneverntjenesten-til-inter....pdf
Helsedirektoratet (2011). Veileder om kommunikasjon via tolk for ledere og personell i helse- og omsorgstjenestene. Oslo: Helsedirektoratet.
Samtaler med barn og ungdom:
Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet (2009). Det magiske øyeblikket. Hvordan komme i kontakt med ungdom som sliter. Veileder. Oslo: Barne- ungdoms og inkluderingsdepartementet. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/rapporter/2010/veiledningshef te_det_magiske_oyeblikket.pdf?id=2190280. s 4-25
Barne og likestillingsdepartementet (2009). Snakk med meg - En veileder om å snakke med barn i barnevernet (s. 34 s. : ill.). Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet. [s. 1-33] Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/barnevern/q-1156b-snakk-%09med-meg_web.pdf
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/barnevern/q-1156b-snakk- med-meg_web.pdf
Barneverntiltak:
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (2017). Familieråd - gode løsninger for barnet i slekt og nettverk. Hentet fra: https://www.bufdir.no/Barnevern/Tiltak_i_barnevernet/Familierad/
Kopisamling BVE-1032, 2. studieår høst 2018: Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste
Kopisamling del I: Barneverntiltak (62 s)
Backe-Hansen, E. (2004). God nok omsorg: Riktige beslutninger i barnevernet. Oslo: Kommuneforlaget. [Kap. 5: s. 79-117]
(38 s) ISBN: 82-446-0912-5
Nordstoga, S. (2011). Å definere problemet sammen? I K. Kildedal, L. Uggerhøj, S. Nordstoga, & S. Sagatun, (Red.), Å bli undersøkt: norske og danske foreldres erfaringer med barnevernsundersøkelsen. [Kap. 5, s. 77-101] (24 s). Oslo: Universitetsforlaget.
ISBN: 978-82-15-01789-1
Kopisamling del II: Etikk (18s)
Aadland, E. (1998). Etikk for helse- og sosialarbeidarar, 3. utg. Oslo: Det Norske Samlaget. [Kap. 11 side 178- 195] (18 s)
ISBN 82-521-5175-2