Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2018

BVE-1531 Aktiviteter og aktivisering i miljøarbeid - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for barnevern og sosialt arbeid

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

BVE-1031 Aktiviteter og aktivisering i miljøarbeid 15 stp

Innhold

Sentralt i emnet er en presentasjon av ulike aktiviteter som hver på sin måte kan anvendes i miljøarbeid.  Emnet introduserer miljøterapeutiske teorier og arbeidsmåter som kan anvendes i utviklingsstøttende arbeid med barn, unge og familier, og innen forebyggende arbeid og omsorgs- og miljøarbeid.

Emnet gir en innføring i spesialpedagogiske tiltak som skal styrke sosial kompetanse, og bidra til å forebygge og redusere problematferd hos barn og unge. Det innebærer metodisk bruk av aktiviteter i miljøer som barnehage og skole, for å fremme trivsel, kontakt, læring og utvikling.

Emnet skal bevisstgjøre studentenes egne ressurser i miljøarbeid og aktivitetsfag.

Studenten kan velge mellom ulike typer aktivitetsfag.


Obligatorisk forkunnskapskrav

BVE-1522 Praksis 1: Samhandling og læring

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

Ferdigheter

Studenten kan

Generell kompetanse

Studenten skal


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Dato for eksamen

Individuell hjemmeeksamen utlevering 09.10.2018 innlevering 11.10.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Aktivitetsfag - 6,0 stp

Arnesen, J. & Gjærum, R. G. (2012). Indre driv og flyt: Om betydningen av den estetiske

dimensjonen på institusjoner for utsatte barn og unge. I R. G. Gjærum, M. Saus & A.

Strandbu (Red.), Barns inntrykk, uttrykk og avtrykk. Odense: Syddansk universitetsforlag.

Hentet fra https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56 (s. 73-94/ 21 sider)

 

Erdal, B. (2006). Tilstedeværelse og kontakt. I B. Erdal & Z. Dikic (Red.), Ute - inne :

Oppsøkende sosialt arbeid med ungdom. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN:

9788205347953( kap 6/ 25 sider)

 

Fuglestad, F., Grønningen, E. & Storø, J. I. (2015). Aktivitetsfaget. I L. E. Bjørknes (Red.),

Sommerfugl, fly: En artikkelsamling av barnevernspedagoger. Oslo: Fellesorganisasjonen,

Seksjonsrådet for barnevernspedagoger. Hentet fra https://www.fo.no/barnevernspedagoger/sommerfugl-fly-article10941-143.htmlhttps://www.fo.no/barnevernspedagoger/sommerfugl-fly-article10941-143.html

https://www.fo.no/barnevernspedagoger/sommerfugl-fly-article10941-143.html (s. 32-58/ 26

sider)

 

Gabrielsen, L. E., Storsveen, E. B. & Kerlefsen, R. (2018). Når terapeuten forlater kontoret.

Erfaringer fra å drive psykisk helsearbeid ute i det fri. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, (01),

40-51. Hentet fra https://www.idunn.no/tph/2018/01/naar_terapeuten_forlater_kontoret_erfaringer_fra_aa_drive_pshttps://www.idunn.no/tph/2018/01/naar_terapeuten_forlater_kontoret_erfaringer_fra_aa_drive_ps

https://www.idunn.no/tph/2018/01/naar_terapeuten_forlater_kontoret_erfaringer_fra_aa_drive_ps (11 sider)

Gjærum, R. G., Saus, M. & Strandbu, A. (2012). Barns inntrykk, uttrykk og avtrykk: Om

kreativitet og medbestemmelse. Tidsskrift for børne- & ungdomskultur, BUKS 56. Hentet fra https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56

https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56 (s. 7-16/ 9 sider)

 

Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. Oslo:

Sebu forlag. ISBN: 9788291529318 (kap. 2-4/ 97 sider)

 

Pedersen, H. (2006). Aktiviteter. I B. Erdal & Z. Dikic (Red.), Ute - inne: Oppsøkende sosialt

arbeid med ungdom. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205347953 (kap. 12/ 11 sider)

 

Waaktaar, T. & Christie, H. J. (2008). Styrk sterke sider: Håndbok i resiliencegrupper for

barn med psykososiale belastninger. Hentet fra https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011022305162 (168 sider)

 

Miljøarbeid - 6,0 stp

Barne- likestillings- og inkluderingsdepartement. (2006). Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten: En veileder. Oslo: Barne- likestillingsdepartementet. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bld/bro/2006/0007/ddd/pdfv/284442-q-1104.pdf (s. 7-30/ 23 sider)

Bath, H. (2004) The three pillars of Trauma-informed care. Reclaiming children and youth, 17(3), 17. Hentet fra: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=bee2ef4c-1b54-40e3-a024-8338df22f96e%40sessionmgr101 (5 sider).

Fyrand, L. (2016) Sosiale nettverk: Teori og praksis. 3.utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215026756 (Kap, 5 og 6/ 105 sider)

Gustumhaugen, K., Dønnestad, E., Steinkopf, H. (2017) Miljøterapeuten: Mennesket som metode i miljøterapi. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215029474 (s. 109-125/ 16 sider)

Halvorsen, T. (2012). Miljøarbeid i institusjoner for utsatte unge. Bergen: Fagbokforlaget ISBN: 9788205477179. (s. 11-96 og 203-206/ 87 sider)

Ivarsson B. H., Ortiz, L. & Wirbing, P. (2015). MI Motiverende samtaler: En praktisk håndbok for sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk forlag. ISBN: P9788205480575. (s. 12-61/ 51 sider)

Larsen, E. (2018). Miljøterapi med barn og unge: Organisasjonen som terapeut (3 utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215030500 (Kap. 1 og 6/ 47 sider)

Paulsen, V., Aune, J.A., Melting, J.K. Stormyr, O. og Berg, B. (2017). Relasjonen som plattform i møte med ungdom i barnevernet. Tidsskriftet Norges Barnevern, 94(02), 84-94. 10.18261/issn.1891-1838-2017-02-02 Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernet (10 sider)

Raknes, S., & Haugland, B. S. M. (2013). Psykologisk førstehjelp: Veiledning for bruk i førstelinjen. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205451087 (s.10-41/ 30 sider)

Saus, M., Jenssen, T. & Strandbu, A. (2017). Mellom entusiasme og anvendelse: Barnevernsarbeideres oppfatninger og erfaringer med familieråd. Tidsskriftet Norges Barnevern, 94(01), 54-70. 10.18261/issn.1891-1838-2017-01-0 (16 sider)

Kompendier:

Berge, T., & Repål, A. (2015). Håndbok i kognitiv terapi (2.utg) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205458437. (Kap. 1 og 2/ 39 sider)

 

Anbefalt litteratur miljøarbeid:

Fyrand, L. (2016) Sosiale nettverk: Teori og praksis. 3.utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215026756 (Kap. 2, 3 og 7/ 87 sider)

Gustumhaugen, K., Dønnestad, E., Steinkopf, H. (2017) Miljøterapeuten: Mennesket som metode i miljøterapi. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215029474. (s. 15-107/ 89 sider)

Larsen, E. (2018). Miljøterapi med barn og unge: Organisasjonen som terapeut (3 utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215030500. (Kap. 1, 3, 4 og 5/ 96 sider)

Pedagogikk - 3,0 stp

Drugli, M.B., (2013). Atferdsvansker hos barn: Evidensbasert kunnskap og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk ISBN/EAN: 9788202425272 (Kapittel 1, 2, 4 og 5 / 93 sider)

Jensen, G. (2016). Brukermedvirkning og maktutøvelse: Ungdom som medspiller og motspiller i barnevernet. Norges Barnevern 2016; Volum 92 (3/4). ISSN 0800-1014. doi: 10.18261/issn.1891-1838-2016-03-04-13. (s.304 - 320/ 16 sider)

Langeveld, J.H., Gundersen, K.K., Svartdal, F. (2012). Social Competence as a Mediating Factor in Reduction of Behavioral Problems. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=TN_brage11250%2F98941&context=PC&vid=UBTO&lang=no_NO&search_scope=default_scope&adaptor=primo_central_multiple_fe&tab=default_tab&query=any,contains,art%20frode%20svartdal&sortby=rank&offset=0 (16 sider)

Rygvold, A-L. & Ogden, T.(red). (2017) Innføring i spesialpedagogikk (5.utg). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN13: 9788205500648 (Kap. 1, 4 og 9/ 79 sider)

Anbefalt litteratur pedagogikk: Hemmeter, M.L., Ostrosky,M.M., Artman, K.M. & Kinder, K.A. (2008). Moving right Along- Planning Transitions to Prevent Challenging Behavior. Lastet ned 9.5.2017: http://journal.naeyc.org/btj/200805/pdf/BTJ_Hemmeter_Transitions.pdfhttp://guidingchildrensbehaviorkaceys.weebly.com/uploads/2/3/2/7/23273454/movingrightalong.pdf

 

Olsen, M. I. & Traavik, K.M. (2010). Resiliens i Skolen. Om hvordan skolen kan bidra til livsmestring for sårbare barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-0735-0. (s. 13 -204/ 177 sider)

Statped: Veileder - En deltakgelsesfokusert IOP-mal, spesielt tilpasset elever med omfattende og kombinert lærevansker. Hentet fra http://www.statped.no/globalassets/fag/sammensatte-larevansker/dokumenter/iop_veileder_omfattende_kombinerte_laerevansker.pdf

 

Innholdet i forelesningene regnes som pensum, og eksamensoppgaver kan gis med utgangspunkt i dette, jmf. §4 i forskrift for eksamen ved UiT