Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
BVE-1531 Aktiviteter og aktivisering i miljøarbeid - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Sentralt i emnet er en presentasjon av ulike aktiviteter som hver på sin måte kan anvendes i miljøarbeid. Emnet introduserer miljøterapeutiske teorier og arbeidsmåter som kan anvendes i utviklingsstøttende arbeid med barn, unge og familier, og innen forebyggende arbeid og omsorgs- og miljøarbeid.
Emnet gir en innføring i spesialpedagogiske tiltak som skal styrke sosial kompetanse, og bidra til å forebygge og redusere problematferd hos barn og unge. Det innebærer metodisk bruk av aktiviteter i miljøer som barnehage og skole, for å fremme trivsel, kontakt, læring og utvikling.
Emnet skal bevisstgjøre studentenes egne ressurser i miljøarbeid og aktivitetsfag.
Studenten kan velge mellom ulike typer aktivitetsfag.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- kjenner til ulike arbeidsmåter innen miljøarbeid.
- kjenner til sentrale begrep og teorier innen familie- og nettverksarbeid.
- skal ha kunnskap om spesialpedagogiske tiltak for barn og unge.
- skal ha kunnskap om individuelle planer som verktøy, herunder brukermedvirkning.
- har innsikt i hvordan aktivitetsfaget bidrar til barn og unges utvikling og endring.
- har innsikt i forebygging og reduksjon av problematferd hos barn og unge.
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre en aktivitet med fokus på estetisk erfaring, relasjonsbygging og mestring.
- reflektere over hvordan egne ressurser kan brukes i miljøarbeid.
- planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogiske tiltak.
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne redegjøre for sentrale miljøterapeutiske metoder og prinsipper i målrettet utviklings- og endringsarbeid med barn/unge/familier.
- kunne legge til rette for myndiggjørende praksis og styrking av barn og unges sosiale kompetanse.
- kunne utøve didaktisk planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak der aktiviteter inngår.
- kunne kjenne igjen nytenking og innovasjon i det miljøterapautiske arbeidet.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- obligatorisk ferdighetstrening
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
- skriftlig og muntlig refleksjon over grupper og gruppeprosesser
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Deltakelse i ferdighetstrening
- Muntlig framlegg i gruppe knyttet til ferdighetstrening
Eksamen består av:
- Individuell hjemmeeksamen over 3 dager
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Aktivitetsfag - 6,0 stp
Arnesen, J. & Gjærum, R. G. (2012). Indre driv og flyt: Om betydningen av den estetiske
dimensjonen på institusjoner for utsatte barn og unge. I R. G. Gjærum, M. Saus & A.
Strandbu (Red.), Barns inntrykk, uttrykk og avtrykk. Odense: Syddansk universitetsforlag.
Hentet fra https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56 (s. 73-94/ 21 sider)
Erdal, B. (2006). Tilstedeværelse og kontakt. I B. Erdal & Z. Dikic (Red.), Ute - inne :
Oppsøkende sosialt arbeid med ungdom. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN:
9788205347953( kap 6/ 25 sider)
Fuglestad, F., Grønningen, E. & Storø, J. I. (2015). Aktivitetsfaget. I L. E. Bjørknes (Red.),
Sommerfugl, fly: En artikkelsamling av barnevernspedagoger. Oslo: Fellesorganisasjonen,
Seksjonsrådet for barnevernspedagoger. Hentet fra https://www.fo.no/barnevernspedagoger/sommerfugl-fly-article10941-143.htmlhttps://www.fo.no/barnevernspedagoger/sommerfugl-fly-article10941-143.html
https://www.fo.no/barnevernspedagoger/sommerfugl-fly-article10941-143.html (s. 32-58/ 26
sider)
Gabrielsen, L. E., Storsveen, E. B. & Kerlefsen, R. (2018). Når terapeuten forlater kontoret.
Erfaringer fra å drive psykisk helsearbeid ute i det fri. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, (01),
40-51. Hentet fra https://www.idunn.no/tph/2018/01/naar_terapeuten_forlater_kontoret_erfaringer_fra_aa_drive_pshttps://www.idunn.no/tph/2018/01/naar_terapeuten_forlater_kontoret_erfaringer_fra_aa_drive_ps
https://www.idunn.no/tph/2018/01/naar_terapeuten_forlater_kontoret_erfaringer_fra_aa_drive_ps (11 sider)
Gjærum, R. G., Saus, M. & Strandbu, A. (2012). Barns inntrykk, uttrykk og avtrykk: Om
kreativitet og medbestemmelse. Tidsskrift for børne- & ungdomskultur, BUKS 56. Hentet fra https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56
https://issuu.com/buks_tidsskrift/docs/buks_56 (s. 7-16/ 9 sider)
Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. Oslo:
Sebu forlag. ISBN: 9788291529318 (kap. 2-4/ 97 sider)
Pedersen, H. (2006). Aktiviteter. I B. Erdal & Z. Dikic (Red.), Ute - inne: Oppsøkende sosialt
arbeid med ungdom. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205347953 (kap. 12/ 11 sider)
Waaktaar, T. & Christie, H. J. (2008). Styrk sterke sider: Håndbok i resiliencegrupper for
barn med psykososiale belastninger. Hentet fra https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011022305162 (168 sider)
Miljøarbeid - 6,0 stp
Barne- likestillings- og inkluderingsdepartement. (2006). Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten: En veileder. Oslo: Barne- likestillingsdepartementet. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bld/bro/2006/0007/ddd/pdfv/284442-q-1104.pdf (s. 7-30/ 23 sider)
Bath, H. (2004) The three pillars of Trauma-informed care. Reclaiming children and youth, 17(3), 17. Hentet fra: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=bee2ef4c-1b54-40e3-a024-8338df22f96e%40sessionmgr101 (5 sider).
Fyrand, L. (2016) Sosiale nettverk: Teori og praksis. 3.utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215026756 (Kap, 5 og 6/ 105 sider)
Gustumhaugen, K., Dønnestad, E., Steinkopf, H. (2017) Miljøterapeuten: Mennesket som metode i miljøterapi. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215029474 (s. 109-125/ 16 sider)
Halvorsen, T. (2012). Miljøarbeid i institusjoner for utsatte unge. Bergen: Fagbokforlaget ISBN: 9788205477179. (s. 11-96 og 203-206/ 87 sider)
Ivarsson B. H., Ortiz, L. & Wirbing, P. (2015). MI Motiverende samtaler: En praktisk håndbok for sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk forlag. ISBN: P9788205480575. (s. 12-61/ 51 sider)
Larsen, E. (2018). Miljøterapi med barn og unge: Organisasjonen som terapeut (3 utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215030500 (Kap. 1 og 6/ 47 sider)
Paulsen, V., Aune, J.A., Melting, J.K. Stormyr, O. og Berg, B. (2017). Relasjonen som plattform i møte med ungdom i barnevernet. Tidsskriftet Norges Barnevern, 94(02), 84-94. 10.18261/issn.1891-1838-2017-02-02 Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernet (10 sider)
Raknes, S., & Haugland, B. S. M. (2013). Psykologisk førstehjelp: Veiledning for bruk i førstelinjen. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205451087 (s.10-41/ 30 sider)
Saus, M., Jenssen, T. & Strandbu, A. (2017). Mellom entusiasme og anvendelse: Barnevernsarbeideres oppfatninger og erfaringer med familieråd. Tidsskriftet Norges Barnevern, 94(01), 54-70. 10.18261/issn.1891-1838-2017-01-0 (16 sider)
Kompendier:
Berge, T., & Repål, A. (2015). Håndbok i kognitiv terapi (2.utg) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205458437. (Kap. 1 og 2/ 39 sider)
Anbefalt litteratur miljøarbeid:
Fyrand, L. (2016) Sosiale nettverk: Teori og praksis. 3.utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215026756 (Kap. 2, 3 og 7/ 87 sider)
Gustumhaugen, K., Dønnestad, E., Steinkopf, H. (2017) Miljøterapeuten: Mennesket som metode i miljøterapi. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215029474. (s. 15-107/ 89 sider)
Larsen, E. (2018). Miljøterapi med barn og unge: Organisasjonen som terapeut (3 utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: P9788215030500. (Kap. 1, 3, 4 og 5/ 96 sider)
Pedagogikk - 3,0 stp
Drugli, M.B., (2013). Atferdsvansker hos barn: Evidensbasert kunnskap og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk ISBN/EAN: 9788202425272 (Kapittel 1, 2, 4 og 5 / 93 sider)
Jensen, G. (2016). Brukermedvirkning og maktutøvelse: Ungdom som medspiller og motspiller i barnevernet. Norges Barnevern 2016; Volum 92 (3/4). ISSN 0800-1014. doi: 10.18261/issn.1891-1838-2016-03-04-13. (s.304 - 320/ 16 sider)
Langeveld, J.H., Gundersen, K.K., Svartdal, F. (2012). Social Competence as a Mediating Factor in Reduction of Behavioral Problems. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=TN_brage11250%2F98941&context=PC&vid=UBTO&lang=no_NO&search_scope=default_scope&adaptor=primo_central_multiple_fe&tab=default_tab&query=any,contains,art%20frode%20svartdal&sortby=rank&offset=0 (16 sider)
Rygvold, A-L. & Ogden, T.(red). (2017) Innføring i spesialpedagogikk (5.utg). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN13: 9788205500648 (Kap. 1, 4 og 9/ 79 sider)
Anbefalt litteratur pedagogikk: Hemmeter, M.L., Ostrosky,M.M., Artman, K.M. & Kinder, K.A. (2008). Moving right Along- Planning Transitions to Prevent Challenging Behavior. Lastet ned 9.5.2017: http://journal.naeyc.org/btj/200805/pdf/BTJ_Hemmeter_Transitions.pdfhttp://guidingchildrensbehaviorkaceys.weebly.com/uploads/2/3/2/7/23273454/movingrightalong.pdf
Olsen, M. I. & Traavik, K.M. (2010). Resiliens i Skolen. Om hvordan skolen kan bidra til livsmestring for sårbare barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-0735-0. (s. 13 -204/ 177 sider)
Statped: Veileder - En deltakgelsesfokusert IOP-mal, spesielt tilpasset elever med omfattende og kombinert lærevansker. Hentet fra http://www.statped.no/globalassets/fag/sammensatte-larevansker/dokumenter/iop_veileder_omfattende_kombinerte_laerevansker.pdf
Innholdet i forelesningene regnes som pensum, og eksamensoppgaver kan gis med utgangspunkt i dette, jmf. §4 i forskrift for eksamen ved UiT