Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
ENG-1005 Andrespråkstilegnelse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Dette emnet omhandler andrespråkstilegnelse, men i motsetning til pedagogiske og didaktiske emner, fokuserer det på innlæringsperspektivet heller enn undervisningsperspektivet. I emnet vil vi se nærmere på hvordan en lærer et andre- eller fremmedspråk. Alle som har forsøkt å lære et andrespråk vet hvor vanskelig dette er. Samtidig lærer små barn morsmålet sitt relativt raskt og uten problemer. Sentrale spørsmål som vi vil forsøke å svare på i løpet av kurset er:
- Hvilke forskjeller og likheter er det mellom første- og andrespråkstilegnelse?
- Hvilken rolle spiller det første språket i innlæringen av det andre?
- Hvorfor ender andrespråksinnlærere opp med så ulik kompetanse i andrespråket
- Hvilke andre faktorer enn alder kan forklare disse forskjellene?
Som lærer er det ikke bare nyttig å vite hvordan en skal undervise i et andrespråk, men også å ha kunnskap om hva som skjer med den som lærer språket.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - Enkeltemner (ikke realfag), lavere grad. Du trenger ikke oppgi hvilket emne du søker opptak til.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studentene har:
- Forskjeller og likheter mellom første- og andrespråksinnlæring
- Hvilken rolle førstespråket spiller i innlæringen av et L2 (mellomspråklig påvirkning)
- Hvilken rolle alder spiller for språkinnlæring
- Hvilke andre faktorer som påvirker utfallet av språkinnlæringsprosessen ¿ Teorier innenfor andrespråksinnlæringen
- Metoder brukt i undersøkelser av andrespråksinnlæring
Ferdigheter
Studenten kan:
- Diskutere forskjeller og ulikheter mellom første- og andrespråksinnlæring
- Beskrive hvilken rolle førstespråket spiller i innlæringen av et L2 (mellomspråklig påvirkning)
- Forklare hvilken rolle alder spiller for språkinnlæring
- Diskutere hvilke andre faktorer som påvirker utfallet av språkinnlæringsprosessen og hvor viktige de er
- Presentere ulike teorier innenfor andrespråksinnlæringen
- Beskrive og benytte metoder brukt i undersøkelser av andrespråksinnlærere
- Kunne gjøre dette i både muntlig og skriftlig form
- Gjennomføre en liten undersøkelse blant elever som lærer engelsk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Gjennomføre en språklig undersøkelse av elevene i løpet praksisperioden. Undersøkelsen skal være forberedt før begynnelsen av praksisperioden. - Laste opp rådata/resultatene i Excel i Fronter innen en gitt frist i løpet av praksisperioden.
- Laste opp en kort rapport (1000-1500 ord) som oppsummerer resultatene av undersøkelsen innen en gitt frist etter praksisperioden Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt, 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.
Eksamensordning: Fire timers skriftlig skoleeksamen.
Vurderingsuttrykk: Emnet blir vurdert med bokstavkarakter A-F, hvor F er ikke bestått. Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen (via Studentweben) for emner tilknyttet høstsemesteret er 15. januar.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Kirsten M. Hummel. 2014. Introducing Second Language Acquisition: Perspectives and Practices, available at 'Akademika'.
Papers:
1. Westergaard, M. 2003. Unlearning V2. Transfer, markedness, and the importance of input cues in the acquisition of word order in English by Norwegian children. EUROSLA Yearbook 3, 77-101.
2. Jensen, I.N., Slabakova, R. & M. Westergaard. 2017. The Bottleneck Hypothesis in L2 acquisition: A study of L1 Norwegian speakers¿ knowledge of syntax and morphology in L2 English. BUCLD Proceedings 41.
3. Herschensohn, Julia. 2013. Age-related effects, chapter 15, in Herschensohn & Young-Scholten (eds.) The Cambridge Handbook of Second Language Acquisition, 317-337.
4. Pfenninger, S. E. & D. Singleton. 2016. Affect trumps age: A person-in-context relational view of age and motivation in SLA. Second Language Research, vol. 32, 3: pp. 311-345.
5. Genesee, Fred. 2015. Myths About Early Childhood Bilingualism. Canadian Psychology, Vol. 56, No. 1, 6-15.