Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
HEL-3036 Kunnskapsformer og samhandling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Yrkeserfaringer og samarbeidsformer i praksis sett i lys av ulike teoretiske og vitenskapelige perspektiver. Teoretiske perspektiv på forholdet mellom teori og praksis blir belyst og praksis- og kunnskapsbegrepet gis en sentral plass.
Emnet vektlegger sentrale måter å forstå kultur på. Det tilrettelegges for gjenkjennelse, forståelse og kunnskap om kultur og hvordan det preger møte med personer fra andre kulturer i utøvelse av psykisk helsearbeid.
Teoretiske perspektiver på samarbeid og nettverksarbeid. Utvikle kunnskaper, forståelse og praktisk handlingskunnskap om hvordan tilrettelegge samtalen, relasjoner, samhandling og kontekst i møte med mennesker i helsetjenesten.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Bachelorgrad innen helse- eller sosialfaglig profesjonsutdanning og minimum ett års relevant praksis i 100% stilling.
Søknadskode:3077
Hva lærer du
Kunnskap og forståelse
Studenten har:
- inngående kunnskaper om ulike kunnskapsteoretiske tradisjoner og hvordan disse kan influere på forståelsen av praksis og på vitenskapeliggjøring av faget
- inngående kunnskaper om kultur og kulturforståelse og om hvordan egen kulturforståelse og kulturkompetanse påvirker forståelsen og utøvelsen av faget
- inngående kunnskaper om relasjonsarbeid og om arbeidsmåter innen nettverksarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- diskutere teoretiske perspektiv fra emnet i forhold til eget praksisfelt, profesjon eller fagområde på en selvstendig og kritisk måte
- anvende egen kulturforståelse og kulturkompetanse i møte med personer fra andre kulturer
- anvende ulike tilnærmingsmåter /metoder innen nettverksarbeid
Kompetanse
Studenten kan:
anvende kunnskaper, forståelse og ferdigheter i utøvelse av psykisk helsearbeid, bidra i faglige diskusjoner for praksis og selvstendig fortsette egen kompetanseutvikling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Emnet avsluttes med gruppeoppgave(hjemmeoppgave) som er knyttet til emnet og utfordringer i egen yrkespraksis. Oppgavens omfang er på opptil 5.000 ord. Det er utarbeidet utfyllende retningslinjer for oppgaven.
Oppgaven blir vurdert ut fra vurderingsuttrykk bestått / ikke bestått.
"Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Universitet i Tromsø, Helsevitenskapelige Fakultet, Institutt for Helse og Omsorgsfag
Pensumlitteratur ¿ Mastergradsprogram i Helsefag
Studieretning Psykisk Helse Godkjent på fullmakt av studieleder 29. juni 2018.
Emne Hel 3036 Kunnskapsformer og samhandling
Kunnskapsformer
Benner P (1987) How expert nurses use intuition. American Journal of Nursing, 87:23-31 8
Charles C, Gafni A, Freeman E (2011) The evidence-based medicine model of clinical practice: scientific teaching or belief-based preaching? Journal of Evaluation in Clinical Practice 17; 597¿605. 8
Gadamer HG (2003) Om forståelsens sirkel. I: H. G. Gadamer Forståelsens Filosofi. Utvalgte hermeneutiske skrifter. Cappelens upopulære skrifter, Cappelens forlag, kap.3, (pp. 33-44) 12
Gadamer H (1988) Vad är praxis? Det samhälleliga förnuftets förutsättningar. Förnuftet i vetenskapens tidsålder, Daidalos, (pp.41-57) 18
Goldenberg MJ (2006) On evidence and evidence-based medicine: lessons from the philosophy of science. Social Science & Medicine, 62(11), 2621-2632. 10
Hoffmann TC, Montori VM, Del Mar C (2014) The connection between evidence-based medicine and shared decision making. JAMA 312(13):1295-6. doi: 10.1001/jama.2014.10186. 2
Johannessen K (1989) Intransitiv forståelse; en fellesnevner for filosofisyn, språksyn og kunstsyn hos Wittgenstein? Norsk filosofisk tidsskrift, 1990, Årg. 25, nr 1, pp.1-37 36
Légaré F, Stacey D, Turcotte S, Cossi MJ, Kryworuchko J, Graham ID, Lyddiatt A, Politi MC, Thomson R, Elwyn G, Donner-Banzhoff N (2014) Interventions for improving the adoption of shared decision making by healthcare professionals. Cochrane Database Syst Rev CD006732. doi: 10.1002/14651858.CD006732.pub3. 28
Molander B (1996) Kunnskap i handling, Gøteborg: Daidalos, kap. 1, 2, 3, 5 og 6. 128
Måseide P (2008) Profesjonar i interaksjonsteoretisk perspektiv. Molander, A &
Terum, LI. Profesjonsstudier. Universitetsforlaget, kap. 22, (pp.367 ¿ 385) 18
Nortvedt P & Grimen H (2004) Indeksert kunnskap ¿ den praktiske kunnskapens problem.
Sensibilitet og Refleksjon, Gyldendal, (pp.165-191) 27
Polanyi, M (2000) Den tause dimensjonen: en innføring i taus kunnskap, Oslo: Spartacus [Kap. 1] 22
Tjora AH (2003) Teknologisk medikalisering? Om den medisinske sosiologiens interesse for medisinsk teknologi, Sosiologi i Dag, 33, 2, (pp.51-74) 24 2
Centers for Disease Control and Prevention. Applying the Knowledge to Action (K2A) Framework: Questions to Guide Planning. Atlanta, GA: Centers for Disease Control and Prevention, US Dept of Health and Human Services; 2014, (pp. 1-20) 20
361
Samhandling
Andersen T (2006) Reflekterende samtaler; min versjon. I: Reflekterende prosesser i praksis. Eliassen H, Seikkula J (Red.). Universitetsforlaget. Oslo. Side 33-50. 17
Bøe TD, Thomassen A (2007) Fra psykiatri til psykisk helsearbeid. Om etikk, relasjoner og nettverk. Kap. 7. Virksomme relasjoner, s.182-99. Kap. 9. Lokalbasert psykisk helsearbeid, s. 220-47. Universitetsforlaget. Oslo. 44
Drake, R. E., Deegan, P. E., & Rapp, C. (2010). The promise of shared decision making in mental health. 7
Hamann, J., Kruse, J., Schmitz, F. S., Kissling, W., & Pajonk, F. G. (2010). Patient participation in antipsychotic drug choice decisions. Psychiatry research, 178(1), 63-67. 4
Jensen P (2009) Ansikt til ansikt Kommunikasjons- og familieperspektivet i helse- og sosialarbeid. Kap. 7. Familiesyklusteori, s. 90-101. 11
Nilsson M, Trana H (2000) Fra opplevd dilemma til mulige løsninger i terapeutiske samtaler med barn og deres foreldre. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 2000, 37. 541-51. 10
Pathare, S. (2012). Supported decision-making for persons with mental illness: A review. Public Health Reviews, 34(2), 1. 40
Seikkula J, Arnkil TA (2007) Nettverksdialoger. Kap. 6. Like, men forskjellige, s. 82-95. Kap. 13
Seikkula J (2000) Åpne samtaler. Tano Aschehoug. Oslo, s. 19-112. 93
Stewart, D. C., Anthony, G. B., & Chesson, R. (2010). `It's not my job. I¿m the patient not the doctor¿: Patient perspectives on medicines management in the treatment of schizophrenia. Patient education and counseling, 78(2), 212-217. 5
Storm M (2009) Brukermedvirkning i psykisk helsearbeid. Kap. 2. Teoretisk forankring av brukermedvirkning, s. 18-26. Kap. 4. Hva påvirker gjennomføring av brukermedvirkning, s. 38-59. Gyldendal Akademiske. 29
Thune-Larsen KB, Vrabel K (2004) Spiseforstyrrelser - hvordan arbeide med familien.
Tidskr Nor Lægeforen nr. 17, 124:2254-7. 4
184
Kultur
Blix, B.H. (2014) En kritisk refleksjon over betydningen av kultur i møter mellom innvandrere og helse- og omsorgstjenester (Tidsskrift for samfunnsforskning 4 ¿ 2014: 471-484) 14
Browne A, Varcoe C (2009) Cultural and social considerations in health assessment. In.: Browne AJ, MacDonald-Jenkins J, Luctkar-Flude M (Canadian Eds.), Physical examination and health assessment by Carolyn Jarvis (1st Canadian Edition), Toronto: Elsevier, (pp. 35-50) 16 3
Browne AJ, Varcoe C, Smye V, Reimer-Kirkham S, Lynam MJ, Wong S (2009) Cultural safety and the challenges of translating critically oriented knowledge in practice. Nursing Philosophy 10, Reimer-Kirkham S., (pp. 167-179) 14
Dreher & McNaughton (2002). Cultural competence in nursing: Foundation or fallacy? Nursing Outlook 50(5): 181-186 5
Gray & Thomas (2006). Critical reflections on culture in nursing. Journal of Cultural Diversity 13(2): 76-82 6
Vandenberg (2010) Culture theorizing past and present: trends and challenges. Nursing Philosophy 11(4): 238-249 11
66
361 + 184 + 66= 611 sider
Anbefalt litteratur
Gule L (2008) Profesjon og flerkulturalitet. I: Molander A, Terum LI (red.). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 13, (pp.233 ¿ 250) 18
Hamran T (2007) Kvinneforeningene, institusjonsbyggingen og den nasjonale velferdspolitikken, Historisk tidsskrift, 86, (pp. 411-430) 19
Johannessen KS (1994) Tause innslag i kunnskap og forståelse, Agora, 3-4, (pp. 271-293) 22
Martinsen K (2003) Disiplin og rommelighet. Et dannelsesprosjekt i disiplin ¿ Er det rom for rommelighet? I: K. Martinsen & T. Wyller Etikk, disiplin og dannelse. Elisabeth Hagemanns etikkbok ¿ nye lesinger. Gyldendal, (pp.51-85) 35
Rognhaug B (1996) Kunnskapssyn og yrkesutøvelse. I: V. Bunkholdt et al. Kunnskap og
omsorg. Sosialisering og skikkethet i profesjonsutdanningene. (pp.69-87) 18
Thornquist E (1998) Kroppslig erfaring, språk og tenkning. Fysioterapeuten 66, nr. 14, (pp.8-12) 5
Thornquist E (2009) Møter finner alltid sted i bestemte sammenhenger. I: E. Thornquist
Kommunikasjon: teoretiske perspektiver på praksis i helsetjenesten. Gyldendal Norsk Forlag, kap. 3, (pp. 36-46) 10
Wifstad Å (2007) Tøyelig normalitet. Engelsrud, G. & Heggen, K. (red). Humanistisk
Sykdomslære, Universitetsforlaget, kap. 2, (pp.24-41) 17
Dahle R (2008) Profesjon og kjønn. I: A. Molander & L. I. Terum (red.). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget,(pp. 216-32) 17
Dahlgren MA (2004) Redefining the reflective practitioner. In.: Higgs, J. et al. Richardsson B. & Developing Practice Knowledge for Health Professionals. Kalman H. Butterworth-Heineman, (pp. 15-33) 19 4
Dreier O (1996) Ændring af professionel prakis på sundhedsområdet gennem praksisforskning. I: U. J. Jensen, J. Quesel, & P. F. Andersen Forskelle og forandring, bidrag til humantistisk sundhedsforskning. Philosophia (pp. 113-138) 28
Elstad I (1996) Et kvinnefag i moderniseringen. Sykehuspleien mellom & Hamran, T. (1996) fagtradisjon og målstyring. Oslo: Ad Notam Gyldendal, (Boka er utgått fra forlaget, men kan kjøpes via dette nettstedet: http://pensum.no/Sok.asp?hMeny=3&uMeny=65) 136
Foss Hansen H (2009) Evidensbevægelsens rødder, formål og organisering. & O. Rieper. (2009) Grimen, H. & Terum, L.I. (red). Evidensbasert profesjonsutøvelse, Abstrakt forlag AS, (pp. 39¿ 63) 22
Grimen H (2009) Profesjon og skjønn. Molander A,Terum LI (red) (2009) Profesjonsstudier, Universitetsforlaget, (pp.179-196) 19
McCallin A (2001) Interdisciplinary practice ¿ a matter of teamwork: an integrated literature review. Journal of Clinical nursing 10, (pp. 419-428) 10
Johnsen A, Torsteinsson VW (2012) Lærebok i familieterapi. Universitetsforlaget. 300
Jensen P, Ulleberg I (2012) Mellom ordene, Kommunikasjon i profesjonell praksis, Gyldendal norsk Forlag. 342
Seikkula J (2000) Åpne samtaler. Tano Aschehoug. Oslo, s. 19-112. 93