Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2018

HEL-3036 Kunnskapsformer og samhandling - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet gis studenter med studierett på Mastergradsprogram i helsefag. Emnet kan også tas som enkeltemne

Innhold

Yrkeserfaringer og samarbeidsformer i praksis sett i lys av ulike teoretiske og vitenskapelige perspektiver. Teoretiske perspektiv på forholdet mellom teori og praksis blir belyst og praksis- og kunnskapsbegrepet gis en sentral plass. 

 

Emnet vektlegger sentrale måter å forstå kultur på. Det tilrettelegges for gjenkjennelse, forståelse og kunnskap om kultur og hvordan det preger møte med personer fra andre kulturer i utøvelse av psykisk helsearbeid.

Teoretiske perspektiver på samarbeid og nettverksarbeid. Utvikle kunnskaper, forståelse og praktisk handlingskunnskap om hvordan tilrettelegge samtalen, relasjoner, samhandling og kontekst i møte med mennesker i helsetjenesten.                


Søknadsfrist

1. juni.

Opptakskrav

Bachelorgrad innen helse- eller sosialfaglig profesjonsutdanning og minimum ett års relevant praksis i 100% stilling.

Søknadskode:3077


Hva lærer du

Kunnskap og forståelse

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:

anvende kunnskaper, forståelse og ferdigheter i utøvelse av psykisk helsearbeid, bidra i faglige diskusjoner for praksis og selvstendig fortsette egen kompetanseutvikling


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, med muligheter for å skrive på svensk, dansk eller engelsk etter nærmere avtale.

Undervisning

Forelesning, seminarer og gruppearbeid. Bruk av film og rollespill kan brukes i undervisningen. 

Eksamen

Emnet avsluttes med gruppeoppgave(hjemmeoppgave) som er knyttet til emnet og utfordringer i egen yrkespraksis. Oppgavens omfang er på opptil 5.000 ord. Det er utarbeidet utfyllende retningslinjer for oppgaven.

Oppgaven blir vurdert ut fra vurderingsuttrykk bestått /  ikke bestått.

"Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Dato for eksamen

Hjemmeoppgave innlevering 28.09.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

 

 

Universitet i Tromsø, Helsevitenskapelige Fakultet, Institutt for Helse og Omsorgsfag

Pensumlitteratur ¿ Mastergradsprogram i Helsefag

Studieretning Psykisk Helse Godkjent på fullmakt av studieleder 29. juni 2018.

Emne Hel 3036 Kunnskapsformer og samhandling

Kunnskapsformer

Benner P (1987) How expert nurses use intuition. American Journal of Nursing, 87:23-31 8

Charles C, Gafni A, Freeman E (2011) The evidence-based medicine model of clinical practice: scientific teaching or belief-based preaching? Journal of Evaluation in Clinical Practice 17; 597¿605. 8

Gadamer HG (2003) Om forståelsens sirkel. I: H. G. Gadamer Forståelsens Filosofi. Utvalgte hermeneutiske skrifter. Cappelens upopulære skrifter, Cappelens forlag, kap.3, (pp. 33-44) 12

Gadamer H (1988) Vad är praxis? Det samhälleliga förnuftets förutsättningar. Förnuftet i vetenskapens tidsålder, Daidalos, (pp.41-57) 18

Goldenberg MJ (2006) On evidence and evidence-based medicine: lessons from the philosophy of science. Social Science & Medicine, 62(11), 2621-2632. 10

Hoffmann TC, Montori VM, Del Mar C (2014) The connection between evidence-based medicine and shared decision making. JAMA 312(13):1295-6. doi: 10.1001/jama.2014.10186. 2

Johannessen K (1989) Intransitiv forståelse; en fellesnevner for filosofisyn, språksyn og kunstsyn hos Wittgenstein? Norsk filosofisk tidsskrift, 1990, Årg. 25, nr 1, pp.1-37 36

Légaré F, Stacey D, Turcotte S, Cossi MJ, Kryworuchko J, Graham ID, Lyddiatt A, Politi MC, Thomson R, Elwyn G, Donner-Banzhoff N (2014) Interventions for improving the adoption of shared decision making by healthcare professionals. Cochrane Database Syst Rev CD006732. doi: 10.1002/14651858.CD006732.pub3. 28

Molander B (1996) Kunnskap i handling, Gøteborg: Daidalos, kap. 1, 2, 3, 5 og 6. 128

Måseide P (2008) Profesjonar i interaksjonsteoretisk perspektiv. Molander, A &

Terum, LI. Profesjonsstudier. Universitetsforlaget, kap. 22, (pp.367 ¿ 385) 18

Nortvedt P & Grimen H (2004) Indeksert kunnskap ¿ den praktiske kunnskapens problem.

Sensibilitet og Refleksjon, Gyldendal, (pp.165-191) 27

Polanyi, M (2000) Den tause dimensjonen: en innføring i taus kunnskap, Oslo: Spartacus [Kap. 1] 22

Tjora AH (2003) Teknologisk medikalisering? Om den medisinske sosiologiens interesse for medisinsk teknologi, Sosiologi i Dag, 33, 2, (pp.51-74) 24 2

 

Centers for Disease Control and Prevention. Applying the Knowledge to Action (K2A) Framework: Questions to Guide Planning. Atlanta, GA: Centers for Disease Control and Prevention, US Dept of Health and Human Services; 2014, (pp. 1-20) 20

361

Samhandling

Andersen T (2006) Reflekterende samtaler; min versjon. I: Reflekterende prosesser i praksis. Eliassen H, Seikkula J (Red.). Universitetsforlaget. Oslo. Side 33-50. 17

Bøe TD, Thomassen A (2007) Fra psykiatri til psykisk helsearbeid. Om etikk, relasjoner og nettverk. Kap. 7. Virksomme relasjoner, s.182-99. Kap. 9. Lokalbasert psykisk helsearbeid, s. 220-47. Universitetsforlaget. Oslo. 44

Drake, R. E., Deegan, P. E., & Rapp, C. (2010). The promise of shared decision making in mental health. 7

Hamann, J., Kruse, J., Schmitz, F. S., Kissling, W., & Pajonk, F. G. (2010). Patient participation in antipsychotic drug choice decisions. Psychiatry research, 178(1), 63-67. 4

Jensen P (2009) Ansikt til ansikt Kommunikasjons- og familieperspektivet i helse- og sosialarbeid. Kap. 7. Familiesyklusteori, s. 90-101. 11

Nilsson M, Trana H (2000) Fra opplevd dilemma til mulige løsninger i terapeutiske samtaler med barn og deres foreldre. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 2000, 37. 541-51. 10

Pathare, S. (2012). Supported decision-making for persons with mental illness: A review. Public Health Reviews, 34(2), 1. 40

Seikkula J, Arnkil TA (2007) Nettverksdialoger. Kap. 6. Like, men forskjellige, s. 82-95. Kap. 13

Seikkula J (2000) Åpne samtaler. Tano Aschehoug. Oslo, s. 19-112. 93

Stewart, D. C., Anthony, G. B., & Chesson, R. (2010). `It's not my job. I¿m the patient not the doctor¿: Patient perspectives on medicines management in the treatment of schizophrenia. Patient education and counseling, 78(2), 212-217. 5

Storm M (2009) Brukermedvirkning i psykisk helsearbeid. Kap. 2. Teoretisk forankring av brukermedvirkning, s. 18-26. Kap. 4. Hva påvirker gjennomføring av brukermedvirkning, s. 38-59. Gyldendal Akademiske. 29

Thune-Larsen KB, Vrabel K (2004) Spiseforstyrrelser - hvordan arbeide med familien.

Tidskr Nor Lægeforen nr. 17, 124:2254-7. 4

184

Kultur

Blix, B.H. (2014) En kritisk refleksjon over betydningen av kultur i møter mellom innvandrere og helse- og omsorgstjenester (Tidsskrift for samfunnsforskning 4 ¿ 2014: 471-484) 14

Browne A, Varcoe C (2009) Cultural and social considerations in health assessment. In.: Browne AJ, MacDonald-Jenkins J, Luctkar-Flude M (Canadian Eds.), Physical examination and health assessment by Carolyn Jarvis (1st Canadian Edition), Toronto: Elsevier, (pp. 35-50) 16 3

 

Browne AJ, Varcoe C, Smye V, Reimer-Kirkham S, Lynam MJ, Wong S (2009) Cultural safety and the challenges of translating critically oriented knowledge in practice. Nursing Philosophy 10, Reimer-Kirkham S., (pp. 167-179) 14

Dreher & McNaughton (2002). Cultural competence in nursing: Foundation or fallacy? Nursing Outlook 50(5): 181-186 5

Gray & Thomas (2006). Critical reflections on culture in nursing. Journal of Cultural Diversity 13(2): 76-82 6

Vandenberg (2010) Culture theorizing past and present: trends and challenges. Nursing Philosophy 11(4): 238-249 11

66

361 + 184 + 66= 611 sider

Anbefalt litteratur

Gule L (2008) Profesjon og flerkulturalitet. I: Molander A, Terum LI (red.). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 13, (pp.233 ¿ 250) 18

Hamran T (2007) Kvinneforeningene, institusjonsbyggingen og den nasjonale velferdspolitikken, Historisk tidsskrift, 86, (pp. 411-430) 19

Johannessen KS (1994) Tause innslag i kunnskap og forståelse, Agora, 3-4, (pp. 271-293) 22

Martinsen K (2003) Disiplin og rommelighet. Et dannelsesprosjekt i disiplin ¿ Er det rom for rommelighet? I: K. Martinsen & T. Wyller Etikk, disiplin og dannelse. Elisabeth Hagemanns etikkbok ¿ nye lesinger. Gyldendal, (pp.51-85) 35

Rognhaug B (1996) Kunnskapssyn og yrkesutøvelse. I: V. Bunkholdt et al. Kunnskap og

omsorg. Sosialisering og skikkethet i profesjonsutdanningene. (pp.69-87) 18

Thornquist E (1998) Kroppslig erfaring, språk og tenkning. Fysioterapeuten 66, nr. 14, (pp.8-12) 5

Thornquist E (2009) Møter finner alltid sted i bestemte sammenhenger. I: E. Thornquist

Kommunikasjon: teoretiske perspektiver på praksis i helsetjenesten. Gyldendal Norsk Forlag, kap. 3, (pp. 36-46) 10

Wifstad Å (2007) Tøyelig normalitet. Engelsrud, G. & Heggen, K. (red). Humanistisk

Sykdomslære, Universitetsforlaget, kap. 2, (pp.24-41) 17

Dahle R (2008) Profesjon og kjønn. I: A. Molander & L. I. Terum (red.). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget,(pp. 216-32) 17

Dahlgren MA (2004) Redefining the reflective practitioner. In.: Higgs, J. et al. Richardsson B. & Developing Practice Knowledge for Health Professionals. Kalman H. Butterworth-Heineman, (pp. 15-33) 19 4

 

Dreier O (1996) Ændring af professionel prakis på sundhedsområdet gennem praksisforskning. I: U. J. Jensen, J. Quesel, & P. F. Andersen Forskelle og forandring, bidrag til humantistisk sundhedsforskning. Philosophia (pp. 113-138) 28

Elstad I (1996) Et kvinnefag i moderniseringen. Sykehuspleien mellom & Hamran, T. (1996) fagtradisjon og målstyring. Oslo: Ad Notam Gyldendal, (Boka er utgått fra forlaget, men kan kjøpes via dette nettstedet: http://pensum.no/Sok.asp?hMeny=3&uMeny=65) 136

Foss Hansen H (2009) Evidensbevægelsens rødder, formål og organisering. & O. Rieper. (2009) Grimen, H. & Terum, L.I. (red). Evidensbasert profesjonsutøvelse, Abstrakt forlag AS, (pp. 39¿ 63) 22

Grimen H (2009) Profesjon og skjønn. Molander A,Terum LI (red) (2009) Profesjonsstudier, Universitetsforlaget, (pp.179-196) 19

McCallin A (2001) Interdisciplinary practice ¿ a matter of teamwork: an integrated literature review. Journal of Clinical nursing 10, (pp. 419-428) 10

Johnsen A, Torsteinsson VW (2012) Lærebok i familieterapi. Universitetsforlaget. 300

Jensen P, Ulleberg I (2012) Mellom ordene, Kommunikasjon i profesjonell praksis, Gyldendal norsk Forlag. 342

Seikkula J (2000) Åpne samtaler. Tano Aschehoug. Oslo, s. 19-112. 93