Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
IDR-3913 Prestasjon, ferdighet og utvikling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Dette emnet omhandler hvordan fysiologiske og psykologiske faktorer påvirker ferdighetsutvikling og idrettslig prestasjonsevne og hvordan trening kan påvirke disse faktorene med vekt på barn og ungdom. Barn og unge er ikke «minivoksne». De vokser og utvikler seg i sitt eget tempo med den konsekvens at treningsrespons kan være vesentlig forskjellig fra voksne. Dette emnet vil utforske og vektlegge betydningen av vekst, utvikling, motivasjon og trening for ferdighetsutvikling og idrettslig prestasjonsevne hos barn og unge.
I dette emnet gjennomgås:
- Modning, vekst og utvikling
- Bruk av teknologi og fysiologiske/psykologiske tester
- Betydning av treningens volum, frekvens og intensitet ved trening
- Relativ alderseffekt og betydning for prestasjoner
- Forskjeller og likheter mellom kjønn ved trening
- Motivasjons- og selvbestemmelsesteorier som grunnlag for å utvikle ferdigheter
Hva lærer du
Kunnskap
- Redegjøre for barn og unges fysiologiske respons på fysisk trening i relasjon til alder, kjønn og biologisk modenhet
- Redegjøre for relativ alderseffekt som fenomen og hvordan denne kan virke sammen med kjønn med tanke på utvikling av ferdigheter, prestasjoner og deltakelse i idrett og fysisk aktivitet
- Anvende ulike motivasjons- og selvbestemmelsesteorier som grunnlag for involvering i idrett og utvikling av ferdigheter
Ferdigheter
- Utforme og anvende treningsprogram med utgangspunkt i barn og unges vekst, utvikling og idrettslig nivå
- Analysere og tolke treningsrespons i relasjon til vekst, utvikling og kjønn
- Gjennomføre trening og fysisk aktivitet for barn og unge med utgangspunkt i beste tilgjengelige kunnskap
- Anvende ulike motivasjonsteorier i trening av barn og unge
Generell kompetanse
- Planlegge og gjennomføre trening av barn og unge i forhold til å utvikle fysiologiske og psykologiske faktorer
- Reflektere over og diskutere ulike aspekter ved trening av barn og unge
- Drøfte faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet med utgangspunkt i vitenskapelig arbeid
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Fordypning i en selvvalgt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten. Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig innlevering av et paper med en selvvalgt eller gitt problemstilling (se arbeidskrav).
Karakterskalaen fra A-F benyttes, der A er beste karakter, og F er ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen
Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen jf. eksamensforskrift §§ 21 og 22. Kontinuasjons/utsatt eksamen avholdes slik at det ikke får betydning for den enkeltes student studieprogresjon, vanligvis tidlig i påfølgende semester.