Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
MDV-1204 Bibliotek, samfunn og ledelse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- bibliotek og biblioteksektoren i et organisatorisk, politisk og samfunnsmessig teoretisk perspektiv
- aktuelle informasjonspolitiske spørsmål
- bibliotekets særtrekk som universell velferdsinstitusjon og lokal møteplass, som arena for kontakt og debatt
- ledelse av bibliotek
Ferdigheter
Studenten kan:
- redegjøre for teoretiske perspektiver på organisasjon og ledelse, og informasjonspolitikk
- bruke teoretiske begreper til å analysere bibliotekorganisasjonen og forholdet til grupper i lokalsamfunnet, både brukere av biblioteket og ikke-brukere
- reflektere over aktuelle samfunnsmessige utviklingstrekks betydning for utvikling av relevante bibliotektjenester for brukere og lokalsamfunnet; her er tilpasning til befolkningssammensetningen særlig sentral for å kunne tilby relevante tjenester
- reflektere over en virkelighet preget av digital ulikhet og mangel på sosial integrasjon mellom sosiale grupper lokalt, og formulere forslag til tiltak og aktiviteter der biblioteket og bibliotekaren deltar som en aktiv aktør i lokalsamfunnet.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- muntlig presentasjon (5-10 min.) av en tekst fra pensum
- et blogginnlegg om et tema innen bibliotekutvikling. Lenge: ca. 5000 tegn inkl. mellomrom
Eksamen består av:
- 1 ukes hjemmeeksamen (10 sider)
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt, 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg
Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F/«ikke bestått» tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Bøker:
Hanssen, Gro S., Helgesen, Marit, & Vabo, Signy I. (2018). Politikk og demokrati: en innføring i stats- og kommunalkunnskap (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap 1, 7-10,14,15
Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan (2013). Hvordan organisasjoner fungerer (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
Mangset, P., & Hylland, O. M. (2017). Kulturpolitikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-3,5,7,8.
Lankes, R. David (2016). Expect more : demanding better libraries for today's complex world (2nd. ed. ed.). S.l.: R.D. Lankes. ISBN: 9781522957805 (Åpent tilgjengelig)
Artikler:
Aabø, Svanhild, Audunson, Ragnar A., & Vårheim, Andreas (2010). How do public libraries function as meeting places? Library & Information Science Research, 32(1), 16-26. http://doi.org/10.1016/j.lisr.2009.07.008
Abu, Roziya, Grace, Marty, & Carroll, Mary (2011). The role of the rural public library in community development and empowerment. International Journal of the Book, 8(2), 63-74. Retrieved from https://codeethiopiadigitalbooks.files.wordpress.com/2014/08/rolecommunitylibrary.pdf
Audunson, Ragnar, & Aabø, Svanhild (2013). Biblioteket som motor i å skape lokalsamfunn med sammenhengskraft i en flerkulturell storbykontekst. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, 2(1), 39-50. Retrieved from https://oda.hioa.no/en/biblioteket-som-motor-i-a-skape-lokalsamfunn-med-sammenhengskraft-i-en-flerkulturell-storbykontekst
Björneborn, Lennart (2008). Serendipitetsfaktorer og brugeradfærd på det fysiske bibliotek. Dansk Biblioteksforskning, 4(2), 41-54. Retrieved from http://forskningsbasen.deff.dk/Share.external?sp=S56996640-3df1-11de8213-000ea68e967b&sp=Ssbi
Carlsen, Tine F., & Nissen, Mette (2014). 4-rumsmodellen som idégenereringsverktøj: En analyse af 4-rumsmodellens styrker og svagheder ved anvendelse i praksis. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, 3(1), 33-43. Retrieved from http://www.ntik.dk/2014/Nr1/Nissen.pdf
Evjen, Sunniva (2015). The image of an institution: Politicians and the urban library project. Library & Information Science Research, 37(1), 28-35. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2014.09.004
Evjen, Sunniva & Audunson, Ragnar A. (2009). The complex library. New Library World, 110(3/4), 161-174. https://doi.org/10.1108/03074800910941356
Forskrift om kvalifikasjonskrav for ansatte i folkebibliotek. Retrieved January 3, 2014, from http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-12-20-1656
Frisvold, Øivind (2015). Da «Bibliotekrevolusjonen» kom til Norge: Amerikansk innflytelse i norske fag- og folkebibliotek . I Ragnar Audunson (red): Samle, formidle, dele : 75 år med bibliotekarutdanning. Oslo, ABM-media (s. 73-89)
https://oda.hioa.no/en/item/da-bibliotekrevolusjonen-kom-til-norge-amerikansk-innflytelse-i-norske-fag-og-folkebibliotek
Hoq, Kazi M. G. (2015). Rural library and information services, their success, failure and sustainability: a literature review. Information Development, 31(3), 294-310. http://doi.org/10.1177/0266666913515693
Jochumsen, H., Rasmussen, C. H., & Skot-Hansen, D. (2012). The four spaces - a new model for the public library. New Library World, 113(11/12), 586- 597. http://doi.org/10.1108/03074801211282948
Kulturdepartementet. (2015). Nasjonal bibliotekstrategi 2015-2018. Statens oppgaver og ansvar for utvikling av folkebibliotekene. Oslo: Kulturdepartementet. Retrieved from https://www.regjeringen.no/contentassets/e1dd0466444d4d5d9d02e8d6897d38fb/nasjonal_bibliotekstrategi_2015-2018.pdf
Lov om folkebibliotek. Retrieved January 3, 2014, from http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1985-12-20-108
Michalak, Sarah C. (2012). This Changes Everything: Transforming the Academic Library. Journal of Library Administration, 52(5), 411-423. http://doi.org/10.1080/01930826.2012.700801
Sentio. (2016). Brukeratferd i norske storbybibliotek 2015. Oslo: Sentio. https://issuu.com/bergenbibliotek/docs/brukeradferd_rapport_book_web og https://bergenbibliotek.no/om-biblioteket/dokumenter-og-rapporter/illustrert-brukeradferdundersoekelsen-2015
Universitets- og høgskolerådet. (2015).
dlt;a href="https://www.uhr.no/_f/p1/i032fbb43-f31c-4549-aa02-3317fac423a4/2015-uhrbkdstrategi_endelig_versjon.pdf">Bibliotek i universitets- og høgskolesektoren - utvikling, roller og oppgaver<a/> Oslo: Universitets- og høgskolerådet.
Vårheim, Andreas (2014a). Trust and the role of the public library in the integration of refugees: The case of a Northern Norwegian city. Journal of Librarianship and Information Science, 46(1), 62-69. http://doi.org/10.1177/0961000614523636
Vårheim, Andreas (2014b). Trust in libraries and trust in most people: social capital creation in the public library. The Library Quarterly, 84(3), 258-277. http://doi.org/10.1086/676487
Vårheim, Andreas (2017). Public libraries, community resilience, and social capital. Information Research, 22(1).
Wynne, Ben, Dixon, Simon, Donohue, Neil, & Rowlands, Ian (2016). Changing the Library Brand: A Case Study. New Review of Academic Librarianship, 0(0), 1-13. http://doi.org/10.1080/13614533.2016.1156000