Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
PFF-1020 Eleven og læring i sentrum - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet introduserer sentrale pedagogiske teoretiske perspektiver og autentiske problemstillinger fra elevenes skolehverdag. Ved å forene teori, forskning og bidrag fra praksis, gir emnet en innføring i kompleksiteter knyttet til profesjonsetikk og lærerens rolle som tilrettelegger for elevenes faglige og sosiale utvikling. Profesjonsetikk i dette emnet fokuserer mot etiske teorier og drøfting av relevante case relatert til lærerens etiske ansvar. Sentralt i emnet er beskrivelse, analyse og drøfting av klasseledelse og et godt læringsmiljø med grunnlag i observasjon og deltakelse i noen sentrale undervisningsaktiviteter.
Grunnleggende ferdigheter i informasjonskompetanse, muntlig aktivitet og skriveopplæring inngår som en del av dette emnet.
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om;
- sentrale læringsteoretiske perspektiver
- betydningen av klasseledelse og et godt læringsmiljø
- å ta elevens perspektiv
- profesjonsetikk og etiske teorier
- kritisk tenkning, danning og demokrati
- observasjon som metode
- ungdom og identitet
- ungdom med utfordringer
Ferdigheter
Studenten kan;
- reflektere over og diskutere læring i ulike kontekster og med ulikt formål
- reflektere over strategier for å etablere et godt læringsmiljø
- reflektere, diskutere og ta stilling i problemstillinger vedrørende profesjonsetikk
- redegjøre for forholdet mellom kritisk tenkning, danning og demokrati
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PPF-1015, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 1. år.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Bestått praksis PFF-1015
- Deltakelse på 80 % av undervisningen
- Obligatorisk nettkurs om informasjonskompetanse, skriveopplæring og formelle krav til kildebruk og referanse (iKomp)
- Akademisk tekst fra egen praksis som skrives i grupper på to til tre studenter (omfang 3000 ord)
- Gruppevis muntlig presentasjon av praksisrapport på seminar
- Respons på medstudenters muntlige fremlegg av praksisrapport
Individuell muntlig eksamen bestående av presentasjon av og samtale om akademisk tekst fra praksis og eksaminasjon i ett sentralt tema fra pensum som trekkes
Tid: ca 20 min
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Pensum i pedagogikk første studieår: ca 750 sider
Høst 2018 (kan komme mindre endringer)
Emneleder Astrid Strandbu astrid.strandbu@uit.no
Fire fagbøker må kjøpes. Akademika selger disse i pakke til rabattert pris. Fire bokkapitler og en artikkel som ikke er tilgjengelig via internett trykkes i kompendium som kan kjøpes på Akademika. I tillegg skriver studenten selv ut artikler og offentlige dokumenter som er tilgjengelige via internett. Det kan komme mindre endringer i pensumlista.
Fagbøker som skal kjøpes
Kallestad, Å. H. (red.), 2015, Å skrive fag, Fagbokforlaget, Bergen. (Følgende kapitler er pensum: 1, 2, 3 og 4.) (47 s.)
Lyngsnes, K. og Rismark, M., 2015, Didaktisk arbeid, Gyldendal Akademisk, Oslo. (Følgende kapitler er pensum: 1, 2, 3, 4 og 6.) (88 s.).
Nordahl, T., 2009, Eleven som aktør. Fokus på elevens læring og handlinger i skole, Universitetsforlaget, Oslo. (Hele boka er pensum, 181s.)
Ohnstad, F. O., 2018, Profesjonsetikk i skolen. Lærerens etiske ansvar, Cappelen Damm Akademisk, Oslo. (Følgende kapitler er pensum: 1, 2 og 3.) (87 s.)
Kapitler i bøker og artikkel (trykkes i kompendium som kjøpes på Akademika)
Bjørndal, C. R. P., 2015. Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning, s. 32-63, Gyldendal Akademisk, Oslo. (31 s.)
Germeten, S. og Bakke, J., 2013. ´Observasjon. Å innta klasserommet med egne sanser´, i M. Brekke og T. Tiller (red.), Læreren som forsker: innføring i forskningsarbeid i skolen, s. 109-123, Universitetsforlaget, Oslo. (14 s.)
Hattie, J., 2014. Synlig læring, s. 107-120, Cappelen Damm Akademisk, Oslo. (14 s.) (Litteraturliste til Hattie legges ut på den lokale plattformen Fronter)
Opdal, P. M., 2010. ´Dannelsesbegrepet som fundamentalbegrep´ i M. Brekke (red.), Dannelse i skolen og lærerutdanning, s. 18-28, Universitetsforlaget, Oslo. (11 s.)
Patton, L. D., 2008, `Learning Through Crisis: The Educator`s Role`, Wiley InterScience, 10-16. (www.interscience.wiley.com). DOI: 10.1002/abc.233 http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1002/abc.233/asset/233_ftp.pdf?v=1&t=j3y6c3l6&s=2045219c3912a0674f38b259adf6e5214c476cad (7 s.)
Artikler i vitenskapelige tidsskrift (skrives ut fra nettet)
Flatås, R. M., 2016, `Nysgjerrige elever i fremtidens skole`, Bedre Skole 1, 69-73 https://www2.udf.no/upload/Tidsskrifter/Bedre Skole/BS_1_2016/UTD-BedreSkole-0116-WEB_flataas.pdfhttps://www2.udf.no/upload/Tidsskrifter/Bedre Skole/BS_1_2016/UTD-BedreSkole-0116-WEB_flataas.pdf
https://www2.udf.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_1_2016/UTD-BedreSkole-0116-WEB_flataas.pdf (5 s.)
Hegna, K., Ødegård, G. og Strandbu, Å., 2013, `En "sykt" seriøs ungdomsgenerasjon?` Tidsskrift for Norsk psykologforening 50(4), 374-377, http://www.psykologtidsskriftet.no/pdf/2013/374-377.pdf (4 s.)
Løvlie, L., 2011, `Politisk danning etter 22. juli` Utbildning & Demokrati 20(3), 51-65. https://www.oru.se/globalassets/oru-sv/forskning/forskningsmiljoer/hs/humus/utbildning-och-demokrati/2011/nr-3/lars-lovlie---politisk-danning-etter-22.-juli.pdf (15 s.)
Patton, L. D., 2008, `Learning Through Crisis: The Educator`s Role`, Wiley InterScience, 10-16. (www.interscience.wiley.com). DOI: 10.1002/abc.233 http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1002/abc.233/asset/233_ftp.pdf?v=1&t=j3y6c3l6&s=2045219c3912a0674f38b259adf6e5214c476cad (7 s.)
Strandbu, A. og Schultz, J.-H., 2015, `Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?` Tidsskriftet Barn 33(2), 41-53. ISSN 0800-1669 (14 s.) (Artikkelen trykkes i kompendiet)
Ødegård, G., 2016, `Ungdom, opprør og tilpasning. Et essay om generasjonsdannelser`, Sosiologi i dag 46(3-4), 9-37, http://ojs.novus.no/index.php/SID/article/view/1297/1285
(28 s.)
Øya, T. og Vestel, V., 2014, `Generasjonskløfta som forsvant`, Tidsskrift for ungdomsforskning 14(1), 99-133. https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/978/860 (34 s.)
Kapittel i festskrift (skrives ut fra nettet)
Foros, P. B., 2012, `Dannelsens dialektikk. Spenningen mellom det formale og det materiale`, i Eikseth, G., (red.), Utdanning mellom styring og danning: et nordisk panorama, s. 31-46, Akademia; Oslo. http://noles.skrivesenteret.no/wp-content/uploads/2014/02/Dannelsens_dialektikk.pdfhttp://noles.skrivesenteret.no/wp-content/uploads/2014/02/Dannelsens_dialektikk.pdf
http://noles.skrivesenteret.no/wp-content/uploads/2014/02/Dannelsens_dialektikk.pdf (16 s.)
Nettsider og offentlige dokumenter (skrives ut fra nettet)
Utdanningsdirektoratet (2017). Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen. (En del av læreplanverket - en videreføring av generell del av læreplanverket fra R-94 og L97, fastsatt 1.9.2017), hentet 19.6.18 fra thttps://www.regjeringen.no/contentassets/37f2f7e1850046a0a3f676fd45851384/overordnet-del---verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen.pdf (19 s.)
Kunnskapsdepartementet. Lov om grunnskoler og den vidaregåande opplæringa (Opplæringslova). LOV-1998-07-17-61. (sist endret 1.1.2018), hentet 19.6.18 fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1
Kunnskapsdepartementet NOU (2015:8), Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser, hentet 15.6. 2017 fra https://nettsteder.regjeringen.no/fremtidensskole/files/2015/06/NOU201520150008000DDDPDFS.pdf (107 s.)
Utdanningsforbindet. Lærerprofesjonens etiske plattform på 1, 2, 3, hentet 19.6.18 fra https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/var-politikk/publikasjoner/brosjyrer/larerprofesjonens-etiske-plattform-pa-1-2-3.pdf (lastet ned 19.6.18)