Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet består av pedagogikk og fagdidaktikk.
Lærerens sentrale oppgave er å planlegge og gjennomføre opplæring, vurdere læring og veilede elevene i deres læringsarbeid. For å kunne planlegge undervisning, trengs det kompetanse i å omsette de faglige målene i læreplanen til praktisk undervisning. Opplæringa er organisert i fag og fagenes egenart, deres legitimering i samfunn og skole og deres utvikling vil være sentrale temaer.
Kunnskap om elevenes læreforutsetninger og livsverden er nødvendig for å gi en undervisning som er tilpasset mangfoldet blant elevene. Sentrale læringsteorier vil bli knyttet opp mot fagene og studentens praksiserfaringer. Klasselederkompetanse introduseres som en viktig del av lærerrollen.
Yrkesetisk kompetanse inngår i alle sider ved lærerarbeidet. Studentene vil få innføring i kravene til lærerens yrkesutøvelse. I tillegg vil studentene drøfte etiske dilemmaer og løsningsstrategier.
Praksis: se emnebeskrivelse for PFF-2001.
Opptakskrav
PFF-1014 Profesjonsfag år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 eller PFF-1001 Examen paedagogicum for lektorutdanningene, PFF-5055 Praksis 2. år lektorutdanning 8.-13. trinn
Fagstudier som beskrevet i studieplanen, minimum 90 studiepoeng. Totalt 100 studiepoeng.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om lovverk, læreplaner og andre styringsdokumenter og det verdigrunnlag disse bygger på
- kjennskap til samiske barns og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk
- ha kunnskap om egne fags egenart, utvikling og legitimering i skole og samfunn
- kunnskap om hva klasseledelse betyr for et godt læringsmiljø
- kunnskap om hvilken betydning motivasjon har for læring
- kunnskap om yrkesetikk og aktuelle yrkesetiske utfordringer
- kunnskap om tilpassa opplæring og differensiering
- kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- kunnskap om sentrale lærings- og undervisningsteorier, med vekt på vurdering, metoder og arbeidsmåter i egne fag
- kunnskap om fagspesifikke lærings- og kunnskapsmodeller
- kunnskap om hva grunnleggende ferdigheter er og hvorfor de har en plass i alle fag
- kunnskap om kompleksiteten knytta til vurdering i skolefaget
Ferdigheter
Kandidaten kan
- planlegge læringsforløp i samsvar med forskriftene og forankring i egne fag og fagdidaktikk
- gjennomføre undervisningssekvenser for sine medstudenter
- bidra til at konstruktive dialoger utvikles gjennom respons på medstudenters undervisning og tekstframlegg
- bruke digitale verktøy i egen læring og i undervisning
- gi underveisvurdering og sluttvurdering, bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi faglige begrunnelse for karakterer
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- vurdere læreplaner kritisk og konstruktivt som grunnlag for egen og kollegial lærerpraksis
- vise profesjonsetisk holdning i relasjon til alle sider ved læreryrket og vise vilje og evne til å respektere den enkelte elevs integritet, og bidra til å utvikle elevene til bli aktive og selvstendige
- analysere og forstå praksiserfaringer ved bruk av teori
- kritisk vurdere egen og andres praksis i møte med elevens forutsetninger, interesser og behov med referanse til teori og praksis
- bygge gode relasjoner og kommunisere godt med elever, medstudenter og kolleger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Teoriperioden er inndelt i to: en periode før og en periode etter praksis.
Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, individuelle studier og læring i grupper og undervisnings- og læringsformer ved hjelp av digitale verktøy.
Undervisningsomfanget er på om lag 80 timer. I noen av temaene er undervisninga i fagdidaktikk og pedagogikk integrert.
Emnet evalueres etter hver teoriperiode. I tillegg gjennomføres gruppedrøftinger og skriftlige oppsummeringer som del av studieevalueringen.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- deltatt på 80% av undervisningen
- presentert et muntlig fremlegg og gitt respons til medstudenters fremlegg i pedagogikk
- presentert gitte deler av pensum i fag 1 for medstudenter (ca. 15 minutter)
- gitt muntlig respons på medstudenters presentasjoner fra pensum i fag 1
Eksamen består av:
- Pedagogikk: Muntlig eksamen skjer i grupper på 2 studenter. Tid: ca. 30 minutter. Individuell karakter teller 50 % av endelig karakter
- Fagdidaktikk: 6-timers åpen-bok-eksamen i fag 2. Teller 50% av endelig karakter.
Det gis en samlet karakter for emnet. Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterskala A-F.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.